ΠΑΙΔΕΙΑ

Διίστανται οι απόψεις στην επιτροπή της Βουλής για το «νέο σχολείο»

Εκπρόσωποι φορέων κατήγγειλαν ότι το νομοσχέδιο εξυπηρετεί μία κοινωνική ελίτ και εμπορευματοποιεί την παιδεία-Άλλοι το χαρακτήρισαν «τομή»

 21/07/2021 19:49

Διίστανται οι απόψεις στην επιτροπή της Βουλής για το «νέο σχολείο»
Φωτογραφία αρχείου

Με διαφορετικές προσεγγίσεις και απόψεις εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι των εξωκοινοβουλευτικών φορέων, που κλήθηκαν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, να τοποθετηθούν επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για το νέο σχολείο.

Για νομοσχέδιο τομή, που κινείται στη σωστή κατεύθυνση, μίλησαν οι εκπρόσωποι, του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων, της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της ΑΔΙΠΔΔΕ. Σε αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκαν οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΕΣΑμεα και ΟΙΕΛΕ. Ειδικότερα:

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γιάννης Αντωνίου, υπογράμμισε ότι «είναι ένα νομοσχέδιο τομή που έχει στόχο την υπέρβαση χρόνιων παθογενειών και την αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». «Στο κέντρο της πολιτικής του είναι η βελτίωση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, η ανάπτυξη της γνώσης, της κριτικής σκέψης και των δεξιοτήτων και η απελευθέρωση του επαγγελματικού δυναμικού των εκπαιδευτικών», σημείωσε. Μίλησε ακόμα για «ενίσχυση των εκπαιδευτικών δομών και της αξιολόγησης εκπαιδευτικών» και τόνισε ότι «είναι ένα ακόμα βήμα στα ισχύοντα στην ΕΕ».

Ο κ. Αντωνίου, υπεραμύνθηκε της ενίσχυσης του ρόλου και των αρμοδιοτήτων των διευθυντών σχολείων, ενώ επεσήμανε ότι η θέσπιση της αξιολογικής διαδικασίας συνιστά προσαρμογή στον κανόνα που ισχύει στο 90% των ευρωπαϊκών χωρών. «Είναι ένα οξυγόνο ο μηχανισμός αυτός που διορθώνει λάθη, προωθεί σωστά ένα εργαλείο που λείπει από την εκπαιδευτική διαδικασία, για να αφήσει πίσω του την κατάσταση της ακινησίας, του αρνητισμού και του ανεξέλεγκτου μηχανισμού που αναπαράγει αντί να λύνει προβλήματα», κατέληξε.

«Για νομοσχέδιο που κινείται στη σωστή κατεύθυνση και διασφαλίζει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα στην εκπαίδευση», μίλησε και ο Ηλίας Ματσαγγούρας, πρόεδρος της ΑΔΙΠΔΔΕ. Παράλληλα, έδωσε έμφαση στις ρυθμίσεις που αφορούν στους επόπτες ποιότητας της εκπαίδευσης, την παιδαγωγική διάσταση της αυτονομίας, και την θέσπιση των εθνικών εξετάσεων στην έκτη δημοτικού και στην τρίτη γυμνασίου.

Ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, Τηλέμαχος Κουντούρης, τάχθηκε υπέρ «της ενίσχυσης του ρόλου του διευθυντή σχολείου για ένα καλύτερο και αποτελεσματικότερο σχολείο». Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη βελτιώσεων και αποσαφηνίσεων ώστε, όπως είπε, οι νέες διατάξεις να αποδώσουν άμεσα αποτελέσματα και να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά ζητήματα της γραφειοκρατίας. Χαρακτήρισε «σοβαρό πρόβλημα ότι το σχολικό συμβούλιο συγκροτείται με απόφαση του δημάρχου ενώ παύει η πλειοψηφία του να ανήκει στους εκπαιδευτικούς» και έκανε λόγο για ιδιαίτερα προβληματική σύνθεση. Ακόμα, ζήτησε να προσμετράται η κάλυψη του διδακτικού ωραρίου, όπως ισχύει και στα πειραματικά σχολεία.

Ο εκπρόσωπος της ΔΟΕ, Θανάσης Κικινής, κατηγόρησε το υπουργείο Παιδείας ότι επέλεξε συνειδητά να μην προηγηθεί ουσιαστικός θεσμικός διάλογος με τους εκπαιδευτικούς πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Όπως υποστήριξε, «η νέα νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης δεν επιδιώκει την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αντίθετα οδηγεί στην διάλυση της αυτονομίας και της ελευθερίας των εκπαιδευτικών και στον ασφυκτικό έλεγχο τους». «Υποχωρεί δραματικά η ελευθερία και αυτονομία των σχολικών μονάδων με το νέο σύστημα διοίκησης τους. Πάντα ήμασταν υπέρ της ουσιαστικής αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου. Όμως η αξιολόγηση γίνεται πλέον από μονοπρόσωπα όργανα. Ο διευθυντής του σχολείου προτάσσεται ως γενικός ηγέτης με όρους όχι δημοκρατίας. Έχει τη δυνατότητα να επιβάλει ποινές και κυρώσεις ενώ υποβαθμίζεται η γνώμη του συλλόγου διδασκόντων. Είναι ένα σύστημα βαριά συγκεντρωτικό, με πολύ αυταρχικά χαρακτηριστικά που δεν εξυπηρετεί το ρόλο του δημοκρατικού σχολείου», κατέληξε.

Ο Θεόδωρος Τσούχλος, πρόεδρος της ΟΛΜΕ, έκανε λόγο για «ένα νομοσχέδιο αντιδραστικό, αντιπαιδαγωγικό και αντιδημοκρατικό, που αποδομεί τον καταστατικό χάρτη της εκπαίδευσης» και ζήτησε την απόσυρση του. «Εντείνει τους ελέγχους, στραγγαλίζει την αυτοδημιουργία, αποδυναμώνει κάθε μορφή διαπαιδαγώγησης, δίνει υπερ-εξουσίες στον διευθυντή του σχολείου μετατρέποντας τον σε μάνατζερ και καταργεί την αυτονομία των σχολικών μονάδων», υποστήριξε μεταξύ άλλων.

Ο Στράτος Γεωργουδής, υπεύθυνος εκπαιδευτικών θεμάτων του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαδιευτικών Λειτουργών Ελλάδος έκανε λόγο για «ευθεία αναστύλωση του κομματικού κράτους που δεν συνάδει με τη λειτουργία του δημοκρατικού σχολείου». «Κανένα σχέδιο βελτίωσης της εκπαίδευσης δεν υπάρχει όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά αυτό που υπάρχει είναι ένα σχέδιο εξυπηρέτησης μιας κοινωνικής ελίτ. Εμπορευματοποιεί την παιδεία, γιγαντώνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες, στήνει ένα βαθύ κομματικό κράτος, δίνει υπερ-εξουσίες στους διευθυντές σχολείων και τιμωρεί τους εκπαιδευτικούς», ανέφερε.

Θετικός εμφανίστηκε ο Γιάννης Βλάχος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επιστημονικής Ένωσης για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, τονίζοντας ότι, «είναι αναγκαία όσο ποτέ η νέα νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία κινείται σε θετική κατεύθυνση για να διευκολυνθεί η οικονομική ανάπτυξη και να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή». Έμφαση έδωσε στα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ενώ ζήτησε να μοριοδοτείται το σύνολο των διδακτικών ωρών.

Ο νομικός σύμβουλος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων, Δημήτρης Μήλλας, χαρακτήρισε τομή για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση το νομοσχέδιο, μίλησε για «αντικειμενική διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών», σημειώνοντας ότι «υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες για να επιβραβεύονται οι άξιοι εκπαιδευτικοί». «Η εκπαίδευση ετοιμάζεται να κάνει την είσοδο της στον 21ο αιώνα. Το νομοσχέδιο, είναι μια ρηξικέλευθη τομή που σπάει αγκυλώσεις και γραφειοκρατίες, αξιοποιεί τις σχολικές μονάδες δίνοντας τους αυτονομία, επιβραβεύει τους εκπαιδευτικούς. Επιχειρεί να κάνει μια μεγάλη τομή για μεγαλύτερη αυτονομία στις σχολικές μονάδες σπάζοντας τον συγκεντρωτισμό», σημείωσε.

Ο Γιάννης Λυμβαίος, γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, υποστήριξε ότι δεν επιλύονται τα προβλήματα των μαθητών και των εκπαιδευτικών με αναπηρία. «Καμία πρόνοια για την προσβασιμότητα τους από και προς τα σχολεία, στην τηλεκπαίδευση , στην ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς ποιοτική εκπαίδευση τους», ανέφερε μεταξύ άλλων.

Τέλος, ο εκπρόσωπος της Εκκλησίας Ελλάδος, μητροπολίτης Ηλίου, Αθηναγόρας, ανέφερε ότι από το υπουργείο Παιδείας έγινε δεκτό ένα μεγάλο μέρος των προτάσεων που υπέβαλε η Ιερά Σύνοδος. Σημείωσε ακόμα ότι η σύμπτυξη των εκκλησιαστικών ακαδημιών είναι θέμα της πολιτείας και όχι της εκκλησίας.

Με διαφορετικές προσεγγίσεις και απόψεις εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι των εξωκοινοβουλευτικών φορέων, που κλήθηκαν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, να τοποθετηθούν επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για το νέο σχολείο.

Για νομοσχέδιο τομή, που κινείται στη σωστή κατεύθυνση, μίλησαν οι εκπρόσωποι, του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων, της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της ΑΔΙΠΔΔΕ. Σε αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκαν οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΕΣΑμεα και ΟΙΕΛΕ. Ειδικότερα:

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γιάννης Αντωνίου, υπογράμμισε ότι «είναι ένα νομοσχέδιο τομή που έχει στόχο την υπέρβαση χρόνιων παθογενειών και την αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». «Στο κέντρο της πολιτικής του είναι η βελτίωση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, η ανάπτυξη της γνώσης, της κριτικής σκέψης και των δεξιοτήτων και η απελευθέρωση του επαγγελματικού δυναμικού των εκπαιδευτικών», σημείωσε. Μίλησε ακόμα για «ενίσχυση των εκπαιδευτικών δομών και της αξιολόγησης εκπαιδευτικών» και τόνισε ότι «είναι ένα ακόμα βήμα στα ισχύοντα στην ΕΕ».

Ο κ. Αντωνίου, υπεραμύνθηκε της ενίσχυσης του ρόλου και των αρμοδιοτήτων των διευθυντών σχολείων, ενώ επεσήμανε ότι η θέσπιση της αξιολογικής διαδικασίας συνιστά προσαρμογή στον κανόνα που ισχύει στο 90% των ευρωπαϊκών χωρών. «Είναι ένα οξυγόνο ο μηχανισμός αυτός που διορθώνει λάθη, προωθεί σωστά ένα εργαλείο που λείπει από την εκπαιδευτική διαδικασία, για να αφήσει πίσω του την κατάσταση της ακινησίας, του αρνητισμού και του ανεξέλεγκτου μηχανισμού που αναπαράγει αντί να λύνει προβλήματα», κατέληξε.

«Για νομοσχέδιο που κινείται στη σωστή κατεύθυνση και διασφαλίζει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα στην εκπαίδευση», μίλησε και ο Ηλίας Ματσαγγούρας, πρόεδρος της ΑΔΙΠΔΔΕ. Παράλληλα, έδωσε έμφαση στις ρυθμίσεις που αφορούν στους επόπτες ποιότητας της εκπαίδευσης, την παιδαγωγική διάσταση της αυτονομίας, και την θέσπιση των εθνικών εξετάσεων στην έκτη δημοτικού και στην τρίτη γυμνασίου.

Ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, Τηλέμαχος Κουντούρης, τάχθηκε υπέρ «της ενίσχυσης του ρόλου του διευθυντή σχολείου για ένα καλύτερο και αποτελεσματικότερο σχολείο». Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη βελτιώσεων και αποσαφηνίσεων ώστε, όπως είπε, οι νέες διατάξεις να αποδώσουν άμεσα αποτελέσματα και να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά ζητήματα της γραφειοκρατίας. Χαρακτήρισε «σοβαρό πρόβλημα ότι το σχολικό συμβούλιο συγκροτείται με απόφαση του δημάρχου ενώ παύει η πλειοψηφία του να ανήκει στους εκπαιδευτικούς» και έκανε λόγο για ιδιαίτερα προβληματική σύνθεση. Ακόμα, ζήτησε να προσμετράται η κάλυψη του διδακτικού ωραρίου, όπως ισχύει και στα πειραματικά σχολεία.

Ο εκπρόσωπος της ΔΟΕ, Θανάσης Κικινής, κατηγόρησε το υπουργείο Παιδείας ότι επέλεξε συνειδητά να μην προηγηθεί ουσιαστικός θεσμικός διάλογος με τους εκπαιδευτικούς πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Όπως υποστήριξε, «η νέα νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης δεν επιδιώκει την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αντίθετα οδηγεί στην διάλυση της αυτονομίας και της ελευθερίας των εκπαιδευτικών και στον ασφυκτικό έλεγχο τους». «Υποχωρεί δραματικά η ελευθερία και αυτονομία των σχολικών μονάδων με το νέο σύστημα διοίκησης τους. Πάντα ήμασταν υπέρ της ουσιαστικής αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου. Όμως η αξιολόγηση γίνεται πλέον από μονοπρόσωπα όργανα. Ο διευθυντής του σχολείου προτάσσεται ως γενικός ηγέτης με όρους όχι δημοκρατίας. Έχει τη δυνατότητα να επιβάλει ποινές και κυρώσεις ενώ υποβαθμίζεται η γνώμη του συλλόγου διδασκόντων. Είναι ένα σύστημα βαριά συγκεντρωτικό, με πολύ αυταρχικά χαρακτηριστικά που δεν εξυπηρετεί το ρόλο του δημοκρατικού σχολείου», κατέληξε.

Ο Θεόδωρος Τσούχλος, πρόεδρος της ΟΛΜΕ, έκανε λόγο για «ένα νομοσχέδιο αντιδραστικό, αντιπαιδαγωγικό και αντιδημοκρατικό, που αποδομεί τον καταστατικό χάρτη της εκπαίδευσης» και ζήτησε την απόσυρση του. «Εντείνει τους ελέγχους, στραγγαλίζει την αυτοδημιουργία, αποδυναμώνει κάθε μορφή διαπαιδαγώγησης, δίνει υπερ-εξουσίες στον διευθυντή του σχολείου μετατρέποντας τον σε μάνατζερ και καταργεί την αυτονομία των σχολικών μονάδων», υποστήριξε μεταξύ άλλων.

Ο Στράτος Γεωργουδής, υπεύθυνος εκπαιδευτικών θεμάτων του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαδιευτικών Λειτουργών Ελλάδος έκανε λόγο για «ευθεία αναστύλωση του κομματικού κράτους που δεν συνάδει με τη λειτουργία του δημοκρατικού σχολείου». «Κανένα σχέδιο βελτίωσης της εκπαίδευσης δεν υπάρχει όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά αυτό που υπάρχει είναι ένα σχέδιο εξυπηρέτησης μιας κοινωνικής ελίτ. Εμπορευματοποιεί την παιδεία, γιγαντώνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες, στήνει ένα βαθύ κομματικό κράτος, δίνει υπερ-εξουσίες στους διευθυντές σχολείων και τιμωρεί τους εκπαιδευτικούς», ανέφερε.

Θετικός εμφανίστηκε ο Γιάννης Βλάχος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επιστημονικής Ένωσης για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, τονίζοντας ότι, «είναι αναγκαία όσο ποτέ η νέα νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία κινείται σε θετική κατεύθυνση για να διευκολυνθεί η οικονομική ανάπτυξη και να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή». Έμφαση έδωσε στα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ενώ ζήτησε να μοριοδοτείται το σύνολο των διδακτικών ωρών.

Ο νομικός σύμβουλος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων, Δημήτρης Μήλλας, χαρακτήρισε τομή για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση το νομοσχέδιο, μίλησε για «αντικειμενική διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών», σημειώνοντας ότι «υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες για να επιβραβεύονται οι άξιοι εκπαιδευτικοί». «Η εκπαίδευση ετοιμάζεται να κάνει την είσοδο της στον 21ο αιώνα. Το νομοσχέδιο, είναι μια ρηξικέλευθη τομή που σπάει αγκυλώσεις και γραφειοκρατίες, αξιοποιεί τις σχολικές μονάδες δίνοντας τους αυτονομία, επιβραβεύει τους εκπαιδευτικούς. Επιχειρεί να κάνει μια μεγάλη τομή για μεγαλύτερη αυτονομία στις σχολικές μονάδες σπάζοντας τον συγκεντρωτισμό», σημείωσε.

Ο Γιάννης Λυμβαίος, γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, υποστήριξε ότι δεν επιλύονται τα προβλήματα των μαθητών και των εκπαιδευτικών με αναπηρία. «Καμία πρόνοια για την προσβασιμότητα τους από και προς τα σχολεία, στην τηλεκπαίδευση , στην ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς ποιοτική εκπαίδευση τους», ανέφερε μεταξύ άλλων.

Τέλος, ο εκπρόσωπος της Εκκλησίας Ελλάδος, μητροπολίτης Ηλίου, Αθηναγόρας, ανέφερε ότι από το υπουργείο Παιδείας έγινε δεκτό ένα μεγάλο μέρος των προτάσεων που υπέβαλε η Ιερά Σύνοδος. Σημείωσε ακόμα ότι η σύμπτυξη των εκκλησιαστικών ακαδημιών είναι θέμα της πολιτείας και όχι της εκκλησίας.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία