ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξάνονται οι «μνηστήρες» για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Τι γίνεται με τα λιμάνια της Καβάλας, του Βόλου και της Ηγουμενίτσας

 02/02/2020 22:00

Αυξάνονται οι «μνηστήρες» για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Tης Βασιλικής Σοφιανού

Από δύο τουλάχιστον ελληνοαμερικανικά επενδυτικά σχήματα εκφράζεται ενδιαφέρον για την επικείμενη αξιοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον και από επενδυτές άλλων χωρών, και μάλιστα χωρών με πολύ ισχυρούς «παίκτες» στο διεθνές ναυτιλιακό προσκήνιο.

Όπως πληροφορείται η «ΜτΚ», έχει ήδη επισκεφθεί την Αλεξανδρούπολη αρκετές φορές και είχε επαφές με τοπικούς παράγοντες και με τη διοίκηση του λιμανιού ο διευθύνων σύμβουλος του επενδυτικού fund «Financial Group Black Summit», Ελληνοαμερικανός Τζον Χαραλαμπάκης, εκφράζοντας ενδιαφέρον συμμετοχής στο διαγωνισμό που θα διεξαχθεί για το λιμάνι από το ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα, δε, με νεότερες πληροφορίες, ενδιαφέρον υπάρχει και από την ONEX του Πάνου Ξενοκώστα, που έχει αναλάβει ως γνωστόν τα Ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου και έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, με ισχυρή στήριξη για το νέο αυτό ναυπηγικό βήμα από την πρεσβεία των ΗΠΑ. Η διπλή αναφορά στην ONEX σε tweets του πρεσβευτή των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ, μετά τις προ μερικών συναντήσεις του με τους υπουργούς Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη και Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Γεωργιάδη, δίπλα στην εκ νέου επισήμανση του αμερικανικού ενδιαφέροντος για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δημιούργησε καταρχάς τέτοιους συνειρμούς, με δημοσιογραφικές πληροφορίες από τον Έβρο να δηλώνουν-επιβεβαιώνουν στη «ΜτΚ» την ύπαρξη τέτοιου ενδιαφέροντος της ΟΝΕΧ, μάλλον μέσω συμμετοχής σε ευρύτερο επενδυτικό σχήμα.

Το σίγουρο είναι ότι οι ΗΠΑ αποδίδουν μεγάλη γεωπολιτική και οικονομική αξία στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τόσο ως «γέφυρα» για την παρουσία και υποστήριξη αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη Βαλκανική όσο φυσικά και ως ενεργειακό κόμβο, λόγω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα. Στο πλαίσιο, εξάλλου, της ανανεωμένης συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας - ΗΠΑ προβλέπεται η χρήση μέρους των υποδομών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.

Ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, παράλληλα, έχουν εκφράσει τόσο ο πρεσβευτής της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, που σε πρόσφατη επίσκεψή του σημείωσε ότι ιαπωνικοί όμιλοι το «βλέπουν», λόγω της στρατηγικής του θέσης, ενώ ενδιαφέρον γενικότερα για τα προς αξιοποίηση περιφερειακά λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας υπάρχει και από την Κίνα, που φέρεται να ενδιαφέρεται για τη δημιουργία logistics centers, όπως και από το Ισραήλ, όπως διαφάνηκε στην πρόσφατη επίσης συνάντηση του ισραηλινού πρεσβευτή στην Αθήνα Γιόσι Αμράνι με τον κ. Πλακιωτάκη.

Για να μπορέσει βέβαια να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 όπως είχε προαναγγελθεί ή έστω του πρώτου τετραμήνου, όπως λέγεται τελευταία, πρέπει άμεσα να ολοκληρωθεί η απαραίτητη νομική διαδικασία (τροποποίηση νομικού πλαισίου για την αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών), ώστε να μπορεί να επιλεγεί -κατά περίπτωση και η μέθοδος της πώλησης ή ολικής παραχώρησης και όχι μόνο των υπο-παραχωρήσεων, που είχε θεσμοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή αναμένεται εντός των προσεχών ημερών.

Αν όλα εξελιχθούν ομαλά, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα είναι, όπως σχεδιαζόταν αρχικά, το πρώτο που θα μπει σε διαγωνιστική διαδικασία, με πιθανότερο την πώληση πλειοψηφικού πακέτου 67%. Από τα θέματα που μένουν, επίσης, να διευκρινιστούν-διευθετηθούν είναι τι θα γίνει με το λιμάνι της Σαμοθράκης, που υπάγεται στον ΟΛΑ (Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης) και αν θα δημιουργηθεί κάποιο τοπικό-δημοτικό Λιμενικό Ταμείο.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι επενδυτικό ενδιαφέρον στο ίδιο λιμάνι υπάρχει και για ένα ανεκμετάλλευτο χερσαίο τμήμα, το οποίο λειτουργεί ως μαρίνα και μπορεί σύμφωνα με τη διοίκηση του λιμανιού να φιλοξενήσει έως και 400 πολυτελή τουριστικά σκάφη, εκ των οποίων κάποια προερχόμενα από Τουρκία και Μαύρη Θάλασσα.

Αμερικανικό ενδιαφέρον υπάρχει επίσης για το λιμάνι της Καβάλας και για το λιμάνι του Βόλου, ενώ έντονο είναι το ιταλικό ενδιαφέρον (Όμιλος Grimaldi) για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου, όπως και της Κέρκυρας, αναμένεται να βγουν διαγωνιστικά μάλλον μετά την Αλεξανδρούπολη και την Ηγουμενίτσα.

Σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 24 Ιανουαρίου στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπό την προεδρία του υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη με τη συμμετοχή των προέδρων και διευθυνόντων συμβούλων των δέκα προς αξιοποίηση μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας, ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά πως θεωρεί ότι τα λιμάνια μπορούν και πρέπει να καταστούν ατμομηχανές ανάπτυξης όχι μόνο της εθνικής οικονομίας αλλά και της περιφέρειας και κάλεσε τις διοικήσεις των λιμανιών να ενημερώνουν σταθερά τις τοπικές κοινωνίες και τους τοπικούς φορείς για όσα σχεδιάζονται. «Η τοπική αυτοδιοίκηση, οι φορείς των πόλεων στις οποίες βρίσκονται τα λιμάνια, αλλά και οι τοπικές κοινωνίες πρέπει είναι κοινωνοί των σχεδιασμών για το μέλλον των λιμανιών», υπογράμμισε ο κ. Πλακιωτάκης, όπως και ότι πολύ σύντομα το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα είναι έτοιμο να προχωρήσει στις προαναφερόμενες αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις που θα καθορίζουν τον τρόπο αξιοποίησης των δέκα λιμανιών. Όπερ έδει δείξαι…

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 2 Φεβρουαρίου 2020

Tης Βασιλικής Σοφιανού

Από δύο τουλάχιστον ελληνοαμερικανικά επενδυτικά σχήματα εκφράζεται ενδιαφέρον για την επικείμενη αξιοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον και από επενδυτές άλλων χωρών, και μάλιστα χωρών με πολύ ισχυρούς «παίκτες» στο διεθνές ναυτιλιακό προσκήνιο.

Όπως πληροφορείται η «ΜτΚ», έχει ήδη επισκεφθεί την Αλεξανδρούπολη αρκετές φορές και είχε επαφές με τοπικούς παράγοντες και με τη διοίκηση του λιμανιού ο διευθύνων σύμβουλος του επενδυτικού fund «Financial Group Black Summit», Ελληνοαμερικανός Τζον Χαραλαμπάκης, εκφράζοντας ενδιαφέρον συμμετοχής στο διαγωνισμό που θα διεξαχθεί για το λιμάνι από το ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα, δε, με νεότερες πληροφορίες, ενδιαφέρον υπάρχει και από την ONEX του Πάνου Ξενοκώστα, που έχει αναλάβει ως γνωστόν τα Ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου και έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, με ισχυρή στήριξη για το νέο αυτό ναυπηγικό βήμα από την πρεσβεία των ΗΠΑ. Η διπλή αναφορά στην ONEX σε tweets του πρεσβευτή των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ, μετά τις προ μερικών συναντήσεις του με τους υπουργούς Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη και Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Γεωργιάδη, δίπλα στην εκ νέου επισήμανση του αμερικανικού ενδιαφέροντος για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δημιούργησε καταρχάς τέτοιους συνειρμούς, με δημοσιογραφικές πληροφορίες από τον Έβρο να δηλώνουν-επιβεβαιώνουν στη «ΜτΚ» την ύπαρξη τέτοιου ενδιαφέροντος της ΟΝΕΧ, μάλλον μέσω συμμετοχής σε ευρύτερο επενδυτικό σχήμα.

Το σίγουρο είναι ότι οι ΗΠΑ αποδίδουν μεγάλη γεωπολιτική και οικονομική αξία στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τόσο ως «γέφυρα» για την παρουσία και υποστήριξη αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη Βαλκανική όσο φυσικά και ως ενεργειακό κόμβο, λόγω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα. Στο πλαίσιο, εξάλλου, της ανανεωμένης συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας - ΗΠΑ προβλέπεται η χρήση μέρους των υποδομών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.

Ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, παράλληλα, έχουν εκφράσει τόσο ο πρεσβευτής της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, που σε πρόσφατη επίσκεψή του σημείωσε ότι ιαπωνικοί όμιλοι το «βλέπουν», λόγω της στρατηγικής του θέσης, ενώ ενδιαφέρον γενικότερα για τα προς αξιοποίηση περιφερειακά λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας υπάρχει και από την Κίνα, που φέρεται να ενδιαφέρεται για τη δημιουργία logistics centers, όπως και από το Ισραήλ, όπως διαφάνηκε στην πρόσφατη επίσης συνάντηση του ισραηλινού πρεσβευτή στην Αθήνα Γιόσι Αμράνι με τον κ. Πλακιωτάκη.

Για να μπορέσει βέβαια να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 όπως είχε προαναγγελθεί ή έστω του πρώτου τετραμήνου, όπως λέγεται τελευταία, πρέπει άμεσα να ολοκληρωθεί η απαραίτητη νομική διαδικασία (τροποποίηση νομικού πλαισίου για την αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών), ώστε να μπορεί να επιλεγεί -κατά περίπτωση και η μέθοδος της πώλησης ή ολικής παραχώρησης και όχι μόνο των υπο-παραχωρήσεων, που είχε θεσμοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή αναμένεται εντός των προσεχών ημερών.

Αν όλα εξελιχθούν ομαλά, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα είναι, όπως σχεδιαζόταν αρχικά, το πρώτο που θα μπει σε διαγωνιστική διαδικασία, με πιθανότερο την πώληση πλειοψηφικού πακέτου 67%. Από τα θέματα που μένουν, επίσης, να διευκρινιστούν-διευθετηθούν είναι τι θα γίνει με το λιμάνι της Σαμοθράκης, που υπάγεται στον ΟΛΑ (Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης) και αν θα δημιουργηθεί κάποιο τοπικό-δημοτικό Λιμενικό Ταμείο.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι επενδυτικό ενδιαφέρον στο ίδιο λιμάνι υπάρχει και για ένα ανεκμετάλλευτο χερσαίο τμήμα, το οποίο λειτουργεί ως μαρίνα και μπορεί σύμφωνα με τη διοίκηση του λιμανιού να φιλοξενήσει έως και 400 πολυτελή τουριστικά σκάφη, εκ των οποίων κάποια προερχόμενα από Τουρκία και Μαύρη Θάλασσα.

Αμερικανικό ενδιαφέρον υπάρχει επίσης για το λιμάνι της Καβάλας και για το λιμάνι του Βόλου, ενώ έντονο είναι το ιταλικό ενδιαφέρον (Όμιλος Grimaldi) για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου, όπως και της Κέρκυρας, αναμένεται να βγουν διαγωνιστικά μάλλον μετά την Αλεξανδρούπολη και την Ηγουμενίτσα.

Σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 24 Ιανουαρίου στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπό την προεδρία του υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη με τη συμμετοχή των προέδρων και διευθυνόντων συμβούλων των δέκα προς αξιοποίηση μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας, ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά πως θεωρεί ότι τα λιμάνια μπορούν και πρέπει να καταστούν ατμομηχανές ανάπτυξης όχι μόνο της εθνικής οικονομίας αλλά και της περιφέρειας και κάλεσε τις διοικήσεις των λιμανιών να ενημερώνουν σταθερά τις τοπικές κοινωνίες και τους τοπικούς φορείς για όσα σχεδιάζονται. «Η τοπική αυτοδιοίκηση, οι φορείς των πόλεων στις οποίες βρίσκονται τα λιμάνια, αλλά και οι τοπικές κοινωνίες πρέπει είναι κοινωνοί των σχεδιασμών για το μέλλον των λιμανιών», υπογράμμισε ο κ. Πλακιωτάκης, όπως και ότι πολύ σύντομα το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα είναι έτοιμο να προχωρήσει στις προαναφερόμενες αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις που θα καθορίζουν τον τρόπο αξιοποίησης των δέκα λιμανιών. Όπερ έδει δείξαι…

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 2 Φεβρουαρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία