ΠΑΙΔΕΙΑ

Αυξάνεται η λίστα με τα κρούσματα στην εκπαιδευτική κοινότητα

Αυξητική τάση των κρουσμάτων στα σχολεία. Τα πρώτα κρούσματα και στο ΑΠΘ. Τι λέει ο Διευθυντής της Α' Προπαιδευτικής Παθολογικής Κλινικής ΑΠΘ για την αύξηση των κρουσμάτων σε μαθητές και φοιτητές.

 30/10/2020 12:10

Αυξάνεται η λίστα με τα κρούσματα στην εκπαιδευτική κοινότητα

Έλενα Αποστολίδου

Νέα κλειστά τμήματα προστίθενται στον πίνακα του υπουργείου Παιδείας ξεπερνώντας στο τέλος της εβδομάδας τα 300 σε ολόκληρη τη χώρα. Στη Θεσσαλονίκη ο μεγαλύτερος αριθμός αυτών των τμημάτων καταγράφηκε στον δήμο Νεάπολης Συκεών, ενώ ακολουθεί ο δήμος Θεσσαλονίκης. Όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Κόπτσης, η διασπορά του ιού γίνεται αποδεδειγμένα στις εξωσχολικές δραστηριότητες των μαθητών και όχι στα σχολεία.

Διασπορά από τις εξωσχολικές δραστηριότητες

«Είναι γεγονός ότι τις τελευταίες ημέρες υπάρχει μια αύξηση των κρουσμάτων των μαθητών ή εκπαιδευτικών στα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας και αντίστοιχα αύξηση των τμημάτων που είναι σε αναστολή. Αυτό βεβαία συμβαίνει σε αναλογία με το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στην κοινωνία της Κεντρικής Μακεδονίας και ιδιαίτερη της Θεσσαλονίκης. Η αύξηση αυτή εξακολουθεί να είναι μικρή σε σύνολο τμημάτων, από τα 25χιλιάδες τμήματα της Κεντρικής Μακεδονίας αυτή τη στιγμή περίπου 50 είναι τα τμήματα που βρίσκονται σε αναστολή, όπου είναι μια ιδανική κατάσταση. Στις 25 Οκτωβρίου τα περισσότερα τμήματα ολοκληρώνουν την αναστολή τους, αλλά βέβαια είναι πιθανό να έχουμε καινούργια. Είχαμε μια καθημερινή αναστολή 5 με 10 τμημάτων, ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας φτάσαμε να είναι πολύ μεγαλύτερος ο αριθμός. Το σχολείο εξακολουθεί να είναι ο ασφαλέστερος χώρος και έχει αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει καθόλου διασπορά, τα κρούσματα, όπως είδαμε και στην περιοχή της Νεάπολης, έρχονται από εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών και από την οικογένεια και όχι από το σχολείο. Δεν υπάρχει καμία διασπορά στην Κεντρική Μακεδονία, αλλά και γενικότερα σε όλη την Ελλάδα από τα σχολεία, γιατί λαμβάνονται αυστηρά μέτρα, υπάρχει άμεσα αντίδραση με το να κλείνει αμέσως, την επόμενη κιόλας ημέρα, ένα τμήμα όταν υπάρχει κρούσμα. Εμείς από την πλευρά μας είμαστε έτοιμοι κάθε τμήμα που κλείνει να ξεκινάει από την επόμενη τα διαδικτυακά μαθήματα ενώ άρχισαν να λειτουργούν και τα δικτυακά, τα περιφερειακά και τα διαπεριφερειακά τμήματα. Είμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα» δηλώνει ο κ. Κόπτσης.

Πρώτα κρούσματα και ύποπτες απουσίες στο ΑΠΘ

Μετά τα δυο κρούσματα στις φοιτητικές εστίες του ΑΠΘ, άλλα έξι κρούσματα στο ΤΕΦΑΑ Σερρών του πανεπιστημίου έκαναν την εμφάνισή τους την εβδομάδα που μας πέρασε, με ύποπτα κρούσματα να αναφέρονται και στην Πολυτεχνική και την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου. Όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Δημήτρης Κωβαίος, αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του ΑΠΘ, το πανεπιστήμιο περιμένει την εμφάνιση κρουσμάτων και είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει την κατάσταση. «Η διαπίστωση της οποιασδήποτε αδιαθεσίας φοιτητή που σχετίζεται με τον COVID-19 ακολουθεί συγκεκριμένη διαδικασία. Ο φοιτητής επικοινωνεί με τον υπεύθυνο του τμήματός του και έτσι μέσα από αυτό το σύστημα έχουμε μια άμεση αντιμετώπιση παρά το γεγονός ότι είμαστε ένα πολύ μεγάλο πανεπιστήμιο. Έχοντας περισσότερους από 60χιλιάδες φοιτητές έχουμε προς το παρόν στη Θεσσαλονίκη επιβεβαιωμένα μόνο δυο κρούσματα στις φοιτητικές εστίες. Στη δια ζώσης εκπαίδευση, γίνονται καθημερινά απολυμάνσεις και μετά από κάθε μάθημα φροντιστηριακό ακολουθεί απολύμανση. Τηρούμε ένα αυστηρό πρωτόκολλο. Μεμονωμένα περιστατικά απουσιών υπάρχουν, αλλά πιστοποιημένα κρούσματα δεν έχουμε παραπάνω από αυτά που σας ανέφερα, ωστόσο δεν σημαίνει ότι δεν είμαστε έτοιμοι ότι θα υπάρξουν. Πρόκειται για φοιτητές που δεν είναι κλεισμένοι σ’ έναν χώρο, αλλά ζουν στην πόλη και κυκλοφορούν, άρα αναμένουμε να υπάρξουν κάποια κρούσματα και είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε, έχουμε έναν εξαιρετικό μηχανισμός αντιμετώπισης» δηλώνει ο κ. Κωβαίος.

Από τον φόβο στην χαλαρότητα

Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Χρήστος Σαββόπουλος, Καθηγητής Παθολογίας του ΑΠΘ και Διευθυντής της Α' Προπαιδευτικής Παθολογικής Κλινικής ΑΠΘ και του Κέντρου Αυξημένης Φροντίδας (Stroke Unit) του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, η αλλαγή στην εικόνα της χώρας αλλά και της Θεσσαλονίκης πιο συγκεκριμένα αναφορικά με τον αριθμό των κρουσμάτων από SARS-Cov-2, οφείλεται στη μεγάλη χαλαρότητα η οποία διαδέχθηκε το φόβο που αρχικά επικρατούσε και o οποίος οδήγησε στην αποδοχή όλων των μέτρων και κατ’ επέκταση στην επιτυχή διαχείριση της πανδημίας τους πρώτους μήνες εκδήλωσης της COVID 19. «Τα καταφέραμε καλά στην αρχή που υπήρχε ο φόβος, αλλά δεν συνεχίζουμε καλά όπως φαίνεται από την εικόνα που έχουμε τις τελευταίες ημέρες, γιατί λείπει η παιδεία. Είναι όπως ακριβώς κάτι που το κατακτάς εύκολα ή δύσκολα, αλλά η μεγαλύτερη δυσκολία είναι να διατηρήσεις αυτό που έχεις κατακτήσει. Πιστεύω ότι ο φόβος αποτέλεσε τη βασική αιτία για τη μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου στην αρχή της πανδημίας, αλλά δυστυχώς ακολούθησε μια μεγάλη χαλαρότητα που οδήγησε στη ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων στην παρούσα φάση».

Ως ακαδημαϊκός δάσκαλος, υπογραμμίζει τη σημασία της στάσης των νέων και την τήρηση των μέτρων ατομικής ευθύνης σε όλες τις πτυχές της ζωής τους, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στις κοινωνικές τους επαφές από όπου ξεκινάει τις περισσότερες περιπτώσεις η διασπορά του ιού. «Αυτόν τον αναίτιο εφησυχασμό στους νέους τον βλέπουμε στους φοιτητές μας, που αν και υπερβάλλοντες εαυτούς, με επαναλαμβανόμενα μαθήματα σε ολιγομελή τμήματα, τους εξασφαλίζουμε συνθήκες ασφαλούς εκπαίδευσης στα Νοσοκομεία ώστε να μπορέσουμε να διατηρήσουμε το κομμάτι της δια ζώσης εκπαίδευσης, από την πλευρά τους δεν εφαρμόζονται ούτε κατ’ ελάχιστο τα αναγκαία αυτά μέτρα και στο υπόλοιπο 24ωρο τους και στις κοινωνικές τους συμπεριφορές, επιδεικνύοντας μια ανεξήγητη επιμεριστική συμπεριφορά. Γι’ αυτό κατ’ αναλογία και συνδέω το κλείσιμο των τάξεων και την εμφάνιση κρουσμάτων στα σχολεία με τη μη τήρηση των απλών, ελαχίστων απαραίτητων μέτρων ατομικής υγιεινής και ασφάλειας που πρέπει ο καθένας μας να τηρεί. Βεβαίως, επειδή μάλιστα πρόκειται για μαθητές μικρότερης ηλικίας ή ανώριμους εφήβους, ο ρόλος των δασκάλων, καθηγητών και γενικότερα εκπαιδευτικών αποκτά ιδιαίτερη αξία, δεδομένου ότι είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν τη σημασία της τήρησης αυτών των μέτρων για την ασφάλειά τους σε επίπεδο πρόληψης» .

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25 Οκτωβρίου 2020

Νέα κλειστά τμήματα προστίθενται στον πίνακα του υπουργείου Παιδείας ξεπερνώντας στο τέλος της εβδομάδας τα 300 σε ολόκληρη τη χώρα. Στη Θεσσαλονίκη ο μεγαλύτερος αριθμός αυτών των τμημάτων καταγράφηκε στον δήμο Νεάπολης Συκεών, ενώ ακολουθεί ο δήμος Θεσσαλονίκης. Όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Κόπτσης, η διασπορά του ιού γίνεται αποδεδειγμένα στις εξωσχολικές δραστηριότητες των μαθητών και όχι στα σχολεία.

Διασπορά από τις εξωσχολικές δραστηριότητες

«Είναι γεγονός ότι τις τελευταίες ημέρες υπάρχει μια αύξηση των κρουσμάτων των μαθητών ή εκπαιδευτικών στα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας και αντίστοιχα αύξηση των τμημάτων που είναι σε αναστολή. Αυτό βεβαία συμβαίνει σε αναλογία με το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στην κοινωνία της Κεντρικής Μακεδονίας και ιδιαίτερη της Θεσσαλονίκης. Η αύξηση αυτή εξακολουθεί να είναι μικρή σε σύνολο τμημάτων, από τα 25χιλιάδες τμήματα της Κεντρικής Μακεδονίας αυτή τη στιγμή περίπου 50 είναι τα τμήματα που βρίσκονται σε αναστολή, όπου είναι μια ιδανική κατάσταση. Στις 25 Οκτωβρίου τα περισσότερα τμήματα ολοκληρώνουν την αναστολή τους, αλλά βέβαια είναι πιθανό να έχουμε καινούργια. Είχαμε μια καθημερινή αναστολή 5 με 10 τμημάτων, ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας φτάσαμε να είναι πολύ μεγαλύτερος ο αριθμός. Το σχολείο εξακολουθεί να είναι ο ασφαλέστερος χώρος και έχει αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει καθόλου διασπορά, τα κρούσματα, όπως είδαμε και στην περιοχή της Νεάπολης, έρχονται από εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών και από την οικογένεια και όχι από το σχολείο. Δεν υπάρχει καμία διασπορά στην Κεντρική Μακεδονία, αλλά και γενικότερα σε όλη την Ελλάδα από τα σχολεία, γιατί λαμβάνονται αυστηρά μέτρα, υπάρχει άμεσα αντίδραση με το να κλείνει αμέσως, την επόμενη κιόλας ημέρα, ένα τμήμα όταν υπάρχει κρούσμα. Εμείς από την πλευρά μας είμαστε έτοιμοι κάθε τμήμα που κλείνει να ξεκινάει από την επόμενη τα διαδικτυακά μαθήματα ενώ άρχισαν να λειτουργούν και τα δικτυακά, τα περιφερειακά και τα διαπεριφερειακά τμήματα. Είμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα» δηλώνει ο κ. Κόπτσης.

Πρώτα κρούσματα και ύποπτες απουσίες στο ΑΠΘ

Μετά τα δυο κρούσματα στις φοιτητικές εστίες του ΑΠΘ, άλλα έξι κρούσματα στο ΤΕΦΑΑ Σερρών του πανεπιστημίου έκαναν την εμφάνισή τους την εβδομάδα που μας πέρασε, με ύποπτα κρούσματα να αναφέρονται και στην Πολυτεχνική και την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου. Όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Δημήτρης Κωβαίος, αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του ΑΠΘ, το πανεπιστήμιο περιμένει την εμφάνιση κρουσμάτων και είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει την κατάσταση. «Η διαπίστωση της οποιασδήποτε αδιαθεσίας φοιτητή που σχετίζεται με τον COVID-19 ακολουθεί συγκεκριμένη διαδικασία. Ο φοιτητής επικοινωνεί με τον υπεύθυνο του τμήματός του και έτσι μέσα από αυτό το σύστημα έχουμε μια άμεση αντιμετώπιση παρά το γεγονός ότι είμαστε ένα πολύ μεγάλο πανεπιστήμιο. Έχοντας περισσότερους από 60χιλιάδες φοιτητές έχουμε προς το παρόν στη Θεσσαλονίκη επιβεβαιωμένα μόνο δυο κρούσματα στις φοιτητικές εστίες. Στη δια ζώσης εκπαίδευση, γίνονται καθημερινά απολυμάνσεις και μετά από κάθε μάθημα φροντιστηριακό ακολουθεί απολύμανση. Τηρούμε ένα αυστηρό πρωτόκολλο. Μεμονωμένα περιστατικά απουσιών υπάρχουν, αλλά πιστοποιημένα κρούσματα δεν έχουμε παραπάνω από αυτά που σας ανέφερα, ωστόσο δεν σημαίνει ότι δεν είμαστε έτοιμοι ότι θα υπάρξουν. Πρόκειται για φοιτητές που δεν είναι κλεισμένοι σ’ έναν χώρο, αλλά ζουν στην πόλη και κυκλοφορούν, άρα αναμένουμε να υπάρξουν κάποια κρούσματα και είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε, έχουμε έναν εξαιρετικό μηχανισμός αντιμετώπισης» δηλώνει ο κ. Κωβαίος.

Από τον φόβο στην χαλαρότητα

Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Χρήστος Σαββόπουλος, Καθηγητής Παθολογίας του ΑΠΘ και Διευθυντής της Α' Προπαιδευτικής Παθολογικής Κλινικής ΑΠΘ και του Κέντρου Αυξημένης Φροντίδας (Stroke Unit) του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, η αλλαγή στην εικόνα της χώρας αλλά και της Θεσσαλονίκης πιο συγκεκριμένα αναφορικά με τον αριθμό των κρουσμάτων από SARS-Cov-2, οφείλεται στη μεγάλη χαλαρότητα η οποία διαδέχθηκε το φόβο που αρχικά επικρατούσε και o οποίος οδήγησε στην αποδοχή όλων των μέτρων και κατ’ επέκταση στην επιτυχή διαχείριση της πανδημίας τους πρώτους μήνες εκδήλωσης της COVID 19. «Τα καταφέραμε καλά στην αρχή που υπήρχε ο φόβος, αλλά δεν συνεχίζουμε καλά όπως φαίνεται από την εικόνα που έχουμε τις τελευταίες ημέρες, γιατί λείπει η παιδεία. Είναι όπως ακριβώς κάτι που το κατακτάς εύκολα ή δύσκολα, αλλά η μεγαλύτερη δυσκολία είναι να διατηρήσεις αυτό που έχεις κατακτήσει. Πιστεύω ότι ο φόβος αποτέλεσε τη βασική αιτία για τη μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου στην αρχή της πανδημίας, αλλά δυστυχώς ακολούθησε μια μεγάλη χαλαρότητα που οδήγησε στη ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων στην παρούσα φάση».

Ως ακαδημαϊκός δάσκαλος, υπογραμμίζει τη σημασία της στάσης των νέων και την τήρηση των μέτρων ατομικής ευθύνης σε όλες τις πτυχές της ζωής τους, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στις κοινωνικές τους επαφές από όπου ξεκινάει τις περισσότερες περιπτώσεις η διασπορά του ιού. «Αυτόν τον αναίτιο εφησυχασμό στους νέους τον βλέπουμε στους φοιτητές μας, που αν και υπερβάλλοντες εαυτούς, με επαναλαμβανόμενα μαθήματα σε ολιγομελή τμήματα, τους εξασφαλίζουμε συνθήκες ασφαλούς εκπαίδευσης στα Νοσοκομεία ώστε να μπορέσουμε να διατηρήσουμε το κομμάτι της δια ζώσης εκπαίδευσης, από την πλευρά τους δεν εφαρμόζονται ούτε κατ’ ελάχιστο τα αναγκαία αυτά μέτρα και στο υπόλοιπο 24ωρο τους και στις κοινωνικές τους συμπεριφορές, επιδεικνύοντας μια ανεξήγητη επιμεριστική συμπεριφορά. Γι’ αυτό κατ’ αναλογία και συνδέω το κλείσιμο των τάξεων και την εμφάνιση κρουσμάτων στα σχολεία με τη μη τήρηση των απλών, ελαχίστων απαραίτητων μέτρων ατομικής υγιεινής και ασφάλειας που πρέπει ο καθένας μας να τηρεί. Βεβαίως, επειδή μάλιστα πρόκειται για μαθητές μικρότερης ηλικίας ή ανώριμους εφήβους, ο ρόλος των δασκάλων, καθηγητών και γενικότερα εκπαιδευτικών αποκτά ιδιαίτερη αξία, δεδομένου ότι είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν τη σημασία της τήρησης αυτών των μέτρων για την ασφάλειά τους σε επίπεδο πρόληψης» .

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25 Οκτωβρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία