ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Άρης Σερβετάλης: Τρομερή ευλογία το να σχετιστώ με τον Άγιο Νεκτάριο

Ο ηθοποιός που έγινε «Ο άνθρωπος του Θεού» μιλά για την πολυαναμενόμενη ταινία αλλά και τον Ορέστη του Ευριπίδη

 22/08/2021 22:05

Άρης Σερβετάλης: Τρομερή ευλογία το να σχετιστώ με τον Άγιο Νεκτάριο

Βιολέτα Φωτιάδη

Με μία πλούσια καλλιτεχνική διαδρομή στο θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο ο Άρης Σερβετάλης άξια μπορεί να χαρακτηριστεί ως ο «ηθοποιός με τα χίλια πρόσωπα» καθώς το ταλέντο του αλλά και ο προσωπικός του αγώνας του έχουν επιτρέψει να ενσαρκώσει αξιομνημόνευτους και εντελώς διαφορετικούς μεταξύ τους ρόλους. Από «Λάζαρος» στο «Είσαι το ταίρι μου» το κοινό έχει απολαύσει τον ηθοποιό να μεταμορφώνεται σε «Ριχάρδος Β’» και σε λίγο καιρό σε «Άγιο Νεκτάριο» με την πολυναναμενόμενη ταινία «Ο άνθρωπος του Θεού» με θέμα τον βίο και την ακλόνητη πίστη του Αγίου.

Αυτό το καλοκαίρι ο Άρης Σερβετάλης μπαίνει στα παπούτσια του «Ορέστη» του Ευριπίδη, σε μία παράσταση με τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Κακλέα, και έρχεται στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του 7ου Φεστιβάλ Δάσους. Ο ίδιος φαίνεται αρκετά ευχαριστημένος με την ανταπόκριση του κόσμου σε ένα έργο που για τον ίδιο ήρθε την κατάλληλη στιγμή:

«Φαίνεται ότι υπάρχει ανταπόκριση από το κοινό. Όπου έχουμε πάει με τον ‘Ορέστη’ έχουμε καταφέρει να επικοινωνήσουμε με τον κόσμο. Έτσι κι αλλιώς είναι ένα εξαιρετικό έργο του Ευριπίδη και φαίνεται ότι ο τρόπος που αφηγούμαστε την ιστορία αγγίζει τον κόσμο. Αυτά τα έργα του αρχαίου δράματος είναι πάντα επίκαιρα γιατί συνομιλούν με τον πυρήνα του ανθρώπου, με την ύπαρξή του. Στο συγκεκριμένο έργο βλέπουμε πώς μέσα από ένα τραγικό συμβάν, τον φόνο της μητέρας και οι μητροκτόνοι γίνονται τα μιάσματα της κοινωνίας μέσα από έναν χρησμό που έχουν πάρει από τον Απόλλωνα. Έτσι βλέπουμε πώς ο Ορέστης αναλαμβάνει την ευθύνη πολλών πράξεων από τους προπάτορές του σε μία πόλη που νοσούσε ήδη. Ένα εξωτερικό γεγονός έρχεται και ταρακουνά την κοινωνία, ξυπνάει τη συνείδησή τους και τους βάζει σε μία διαδικασία αυτοκριτικής. Είναι ένα έργο που εξυμνεί τη διαδικασία της κάθαρσης. Το πώς μπαίνει κανείς σε ένα δρόμο να αναρωτηθεί για τον εαυτό του και την πραγματικότητά του και αυτό είναι κάτι πολύ επίκαιρο. Ειδικά τώρα που περνάμε δύσκολες στιγμές είναι μία αφορμή να αναλάβουμε ευθύνες και να μπούμε σε μία διαδικασία επίγνωσης του τι κάνουμε».

Η επάνοδός στο θεατρικό σανίδι μετά από ενάμιση χρόνο σιωπής βρίσκει τον ηθοποιό εκ νέου γοητευμένο με τον διάλογο που αναπτύσσεται με το κοινό, τον οποίο μάλιστα ο ίδιος χαρακτηρίζει μοναδικό.

«Ανυπομονούσα να ξαναβγώ στη σκηνή καταρχάς γιατί ζω από αυτό το επάγγελμα και το γεγονός ότι ενάμιση χρόνο απουσιάζαμε κόστιζε στην καθημερινότητά μας και στον τρόπο που βιοποριζόμαστε. Το ιντερνετικό δεν είναι παρά ένα υποκατάστατο και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη σκηνική δράση. Ο διάλογος ανάμεσα στον ηθοποιό και το κοινό όταν συμβαίνει είναι μοναδικός και εξαιρετικός. Τώρα με τον ‘Ορέστη’, όλη η ομάδα ριχτήκαμε με πολύ όρεξη να ανακαλύψουμε τον κόσμο που περιγράφει ο Ευριπίδης και ίσως να μην το κάναμε στο βαθμό που έγινε αν ερχόμασταν από άλλες δουλειές. Η προηγούμενη περίοδος μας έδωσε μία ώθηση στο να δημιουργήσουμε ξανά με όρεξη».

«Η πίστη είναι μία ώθηση, ένα καταφύγιο, λειτουργεί θεραπευτικά»

Η επιτυχία που γνώρισε μέσω της τεράστιας γκάμας των ρόλων που πήραν ζωή στο πρόσωπό του δεν ήταν πάντα εύκολα διαχειρίσιμη από τον ηθοποιό. Τα καλλιτεχνικά χιλιόμετρα που γράφει πλέον στο κοντέρ του έχουν βοηθήσει τον Άρη να μάχεται, όπως αναφέρει, το «τέρας που λέγεται περηφάνια και έπαρση».

«Η εμπειρία βοηθάει στο να τοποθετηθείς στα πράγματα αλλά η έπαρση και η επιτυχία ενέχουν διάφορους κινδύνους, αλλάζουν πρόσωπα και πρέπει να είσαι πάντα σε επιφυλακή. Η διαχείριση τους δεν είναι μία σοφία που κατακτάς αλλά ένα αγώνας να αντιμετωπίσεις το τέρας που λέγε περηφάνια και έπαρση και που καλλιεργείται μέσα από την επιτυχία. Πρέπει να υπάρχει μέτρο γιατί αν θεωρήσεις δεδομένο ότι θα έρθει και η επόμενη επιτυχία επειδή θεωρείς ότι είσαι καλός, αυτό θα οδηγήσει σε κακό αποτέλεσμα και ίσως βαλτώσεις και καλλιτεχνικά», εξηγεί.

Ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει τον νεότερο του εαυτό του «μηδενιστή». Στο πέρασμα των χρόνων ο ηθοποιός έχει μιλήσει για την βαθιά πίστη του που τον βοήθησε να επανακάμψει και μέχρι σήμερα του δίνει ώθηση να συνεχίσει.

«Στο παρελθόν ήμουν μηδενιστής και θεωρούσα ότι δεν υπάρχει κάτι άλλο πέρα από το μηδέν, τη ματαιότητα. Ο καθένας έχει το χρόνο του για να του συμβεί η επαφή. Δεν είναι εύκολο αλλά τα αληθινά και όμορφα πράγματα δεν είναι εύκολα. Έρχονται με κατακτήσεις. Μπορεί να σου δίνονται αρχικά για να παίρνεις μία δύναμη για το τι μπορεί να συμβεί στο μέλλον αλλά στην πορεία χρειάζεται να αγωνιστείς. Η πίστη είναι μία ώθηση, ένα καταφύγιο, λειτουργεί θεραπευτικά και είναι πολλά πράγματα για μένα».

Λίγες μέρες πριν την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας «Ο άνθρωπος του Θεού» για τη ζωή και την πίστη του Αγίου Νεκταρίου, ο Άρης Σερβετάλης κάνει λόγο για μία επίκαιρη δουλειά που έρχεται σε μία εποχή θεοποίησης των αγαθών να μας θυμίσει την απλότητα και την ουσία των πραγμάτων:

«Ήταν τρομερή ευλογία για μένα το να σχετιστώ με τον Άγιο Νεκτάριο, έναν άνθρωπο που θυσίασε όλη του τη ζωή για αυτή τη σχέση του με τον Θεό. Ήταν ένας άνθρωπος που ταπεινώθηκε και συκοφαντήθηκε όσο λίγοι άνθρωποι σε όλη την πορεία της ζωής του και έμεινε πιστός παίρνοντας δύναμη από τον Θεό. Νομίζω ότι είναι παράδειγμα προς μίμηση. Η στιγμή που προβάλλεται η ταινία είναι πολύ επίκαιρη λόγω της κατάστασης που αντιμετωπίζουμε όλοι σαν άνθρωποι με έναν αποπροσανατολισμό στις αξίες, στο σκοπό της ζωής μας. Παλεύουμε 12 και 14 ώρες, τρέχουμε και θεοποιούμε την ύλη. Οι βίοι των αγίων είναι παράδειγμα για να μας θυμίσουν όλα αυτά που έχουμε αφήσει πίσω μας θεωρώντας ότι είναι ξεπερασμένα και παλιομοδίτικα».

Από το trailer που έχει κυκλοφορήσει για τον «άνθρωπο του Θεού», μπορούμε να δούμε μία πλήρη αλλαγή του πρωταγωνιστή σε μία ασκητική μορφή που ακολουθούμε σε όλα τα στάδια της ζωή της. Η ενσάρκωση του Αγίου όπως θα αποτυπωθεί στη μεγάλη οθόνη έφερε τον ηθοποιό αντιμέτωπο με κάποιες δυσκολίες αλλά και κάποιες δεύτερες σκέψεις οι οποίες όμως κάμφθηκαν στην πορεία.

«Υπήρξαν πρακτικές δυσκολίες γιατί η ταινία πιάνει τη ζωή του αγίου από την Αλεξάνδρεια μέχρι τη στιγμή της κοίμησής του και για να ακολουθήσουμε τα στάδια της ζωής του έπρεπε να γίνουν γηράνσεις επομένως είχαμε πέντε ώρες προετοιμασία πριν το γύρισμα. Αλλά ήταν τόσο ωραία διαδικασία και όλοι προσπαθούσαμε να αισθανθούμε την προσωπικότητά του και να ακολουθήσουμε τα βήματα του αγίου. Οι αρχικές σκέψεις μου ήταν αν έπρεπε να γίνει η ταινία και να καταλάβω αν μπορώ να ανταπεξέλθω σε αυτό σαν άνθρωπος και ηθοποιός. Όταν αισθάνθηκα καλύτερα μπήκα σε αυτό με πολύ χαρά, προσοχή και συγκέντρωση. Δεν ήταν ένα εύκολο εγχείρημα γιατί είναι και σε μία γλώσσα που δεν μιλάω καθημερινά», καταλήγει ο Άρης.

Πληροφορίες

Η τραγωδία «Ορέστης» του Ευριπίδη θα φιλοξενηθεί στο θέατρο Δάσους από την Τετάρτη 25 έως και την Παρασκευή 27 Αυγούστου 2021 ενώ ο «άνθρωπος του Θεού» αναμένεται να κυκλοφορήσει στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 26 Αυγούστου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22 Αυγούστου 2021

Με μία πλούσια καλλιτεχνική διαδρομή στο θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο ο Άρης Σερβετάλης άξια μπορεί να χαρακτηριστεί ως ο «ηθοποιός με τα χίλια πρόσωπα» καθώς το ταλέντο του αλλά και ο προσωπικός του αγώνας του έχουν επιτρέψει να ενσαρκώσει αξιομνημόνευτους και εντελώς διαφορετικούς μεταξύ τους ρόλους. Από «Λάζαρος» στο «Είσαι το ταίρι μου» το κοινό έχει απολαύσει τον ηθοποιό να μεταμορφώνεται σε «Ριχάρδος Β’» και σε λίγο καιρό σε «Άγιο Νεκτάριο» με την πολυναναμενόμενη ταινία «Ο άνθρωπος του Θεού» με θέμα τον βίο και την ακλόνητη πίστη του Αγίου.

Αυτό το καλοκαίρι ο Άρης Σερβετάλης μπαίνει στα παπούτσια του «Ορέστη» του Ευριπίδη, σε μία παράσταση με τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Κακλέα, και έρχεται στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του 7ου Φεστιβάλ Δάσους. Ο ίδιος φαίνεται αρκετά ευχαριστημένος με την ανταπόκριση του κόσμου σε ένα έργο που για τον ίδιο ήρθε την κατάλληλη στιγμή:

«Φαίνεται ότι υπάρχει ανταπόκριση από το κοινό. Όπου έχουμε πάει με τον ‘Ορέστη’ έχουμε καταφέρει να επικοινωνήσουμε με τον κόσμο. Έτσι κι αλλιώς είναι ένα εξαιρετικό έργο του Ευριπίδη και φαίνεται ότι ο τρόπος που αφηγούμαστε την ιστορία αγγίζει τον κόσμο. Αυτά τα έργα του αρχαίου δράματος είναι πάντα επίκαιρα γιατί συνομιλούν με τον πυρήνα του ανθρώπου, με την ύπαρξή του. Στο συγκεκριμένο έργο βλέπουμε πώς μέσα από ένα τραγικό συμβάν, τον φόνο της μητέρας και οι μητροκτόνοι γίνονται τα μιάσματα της κοινωνίας μέσα από έναν χρησμό που έχουν πάρει από τον Απόλλωνα. Έτσι βλέπουμε πώς ο Ορέστης αναλαμβάνει την ευθύνη πολλών πράξεων από τους προπάτορές του σε μία πόλη που νοσούσε ήδη. Ένα εξωτερικό γεγονός έρχεται και ταρακουνά την κοινωνία, ξυπνάει τη συνείδησή τους και τους βάζει σε μία διαδικασία αυτοκριτικής. Είναι ένα έργο που εξυμνεί τη διαδικασία της κάθαρσης. Το πώς μπαίνει κανείς σε ένα δρόμο να αναρωτηθεί για τον εαυτό του και την πραγματικότητά του και αυτό είναι κάτι πολύ επίκαιρο. Ειδικά τώρα που περνάμε δύσκολες στιγμές είναι μία αφορμή να αναλάβουμε ευθύνες και να μπούμε σε μία διαδικασία επίγνωσης του τι κάνουμε».

Η επάνοδός στο θεατρικό σανίδι μετά από ενάμιση χρόνο σιωπής βρίσκει τον ηθοποιό εκ νέου γοητευμένο με τον διάλογο που αναπτύσσεται με το κοινό, τον οποίο μάλιστα ο ίδιος χαρακτηρίζει μοναδικό.

«Ανυπομονούσα να ξαναβγώ στη σκηνή καταρχάς γιατί ζω από αυτό το επάγγελμα και το γεγονός ότι ενάμιση χρόνο απουσιάζαμε κόστιζε στην καθημερινότητά μας και στον τρόπο που βιοποριζόμαστε. Το ιντερνετικό δεν είναι παρά ένα υποκατάστατο και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη σκηνική δράση. Ο διάλογος ανάμεσα στον ηθοποιό και το κοινό όταν συμβαίνει είναι μοναδικός και εξαιρετικός. Τώρα με τον ‘Ορέστη’, όλη η ομάδα ριχτήκαμε με πολύ όρεξη να ανακαλύψουμε τον κόσμο που περιγράφει ο Ευριπίδης και ίσως να μην το κάναμε στο βαθμό που έγινε αν ερχόμασταν από άλλες δουλειές. Η προηγούμενη περίοδος μας έδωσε μία ώθηση στο να δημιουργήσουμε ξανά με όρεξη».

«Η πίστη είναι μία ώθηση, ένα καταφύγιο, λειτουργεί θεραπευτικά»

Η επιτυχία που γνώρισε μέσω της τεράστιας γκάμας των ρόλων που πήραν ζωή στο πρόσωπό του δεν ήταν πάντα εύκολα διαχειρίσιμη από τον ηθοποιό. Τα καλλιτεχνικά χιλιόμετρα που γράφει πλέον στο κοντέρ του έχουν βοηθήσει τον Άρη να μάχεται, όπως αναφέρει, το «τέρας που λέγεται περηφάνια και έπαρση».

«Η εμπειρία βοηθάει στο να τοποθετηθείς στα πράγματα αλλά η έπαρση και η επιτυχία ενέχουν διάφορους κινδύνους, αλλάζουν πρόσωπα και πρέπει να είσαι πάντα σε επιφυλακή. Η διαχείριση τους δεν είναι μία σοφία που κατακτάς αλλά ένα αγώνας να αντιμετωπίσεις το τέρας που λέγε περηφάνια και έπαρση και που καλλιεργείται μέσα από την επιτυχία. Πρέπει να υπάρχει μέτρο γιατί αν θεωρήσεις δεδομένο ότι θα έρθει και η επόμενη επιτυχία επειδή θεωρείς ότι είσαι καλός, αυτό θα οδηγήσει σε κακό αποτέλεσμα και ίσως βαλτώσεις και καλλιτεχνικά», εξηγεί.

Ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει τον νεότερο του εαυτό του «μηδενιστή». Στο πέρασμα των χρόνων ο ηθοποιός έχει μιλήσει για την βαθιά πίστη του που τον βοήθησε να επανακάμψει και μέχρι σήμερα του δίνει ώθηση να συνεχίσει.

«Στο παρελθόν ήμουν μηδενιστής και θεωρούσα ότι δεν υπάρχει κάτι άλλο πέρα από το μηδέν, τη ματαιότητα. Ο καθένας έχει το χρόνο του για να του συμβεί η επαφή. Δεν είναι εύκολο αλλά τα αληθινά και όμορφα πράγματα δεν είναι εύκολα. Έρχονται με κατακτήσεις. Μπορεί να σου δίνονται αρχικά για να παίρνεις μία δύναμη για το τι μπορεί να συμβεί στο μέλλον αλλά στην πορεία χρειάζεται να αγωνιστείς. Η πίστη είναι μία ώθηση, ένα καταφύγιο, λειτουργεί θεραπευτικά και είναι πολλά πράγματα για μένα».

Λίγες μέρες πριν την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας «Ο άνθρωπος του Θεού» για τη ζωή και την πίστη του Αγίου Νεκταρίου, ο Άρης Σερβετάλης κάνει λόγο για μία επίκαιρη δουλειά που έρχεται σε μία εποχή θεοποίησης των αγαθών να μας θυμίσει την απλότητα και την ουσία των πραγμάτων:

«Ήταν τρομερή ευλογία για μένα το να σχετιστώ με τον Άγιο Νεκτάριο, έναν άνθρωπο που θυσίασε όλη του τη ζωή για αυτή τη σχέση του με τον Θεό. Ήταν ένας άνθρωπος που ταπεινώθηκε και συκοφαντήθηκε όσο λίγοι άνθρωποι σε όλη την πορεία της ζωής του και έμεινε πιστός παίρνοντας δύναμη από τον Θεό. Νομίζω ότι είναι παράδειγμα προς μίμηση. Η στιγμή που προβάλλεται η ταινία είναι πολύ επίκαιρη λόγω της κατάστασης που αντιμετωπίζουμε όλοι σαν άνθρωποι με έναν αποπροσανατολισμό στις αξίες, στο σκοπό της ζωής μας. Παλεύουμε 12 και 14 ώρες, τρέχουμε και θεοποιούμε την ύλη. Οι βίοι των αγίων είναι παράδειγμα για να μας θυμίσουν όλα αυτά που έχουμε αφήσει πίσω μας θεωρώντας ότι είναι ξεπερασμένα και παλιομοδίτικα».

Από το trailer που έχει κυκλοφορήσει για τον «άνθρωπο του Θεού», μπορούμε να δούμε μία πλήρη αλλαγή του πρωταγωνιστή σε μία ασκητική μορφή που ακολουθούμε σε όλα τα στάδια της ζωή της. Η ενσάρκωση του Αγίου όπως θα αποτυπωθεί στη μεγάλη οθόνη έφερε τον ηθοποιό αντιμέτωπο με κάποιες δυσκολίες αλλά και κάποιες δεύτερες σκέψεις οι οποίες όμως κάμφθηκαν στην πορεία.

«Υπήρξαν πρακτικές δυσκολίες γιατί η ταινία πιάνει τη ζωή του αγίου από την Αλεξάνδρεια μέχρι τη στιγμή της κοίμησής του και για να ακολουθήσουμε τα στάδια της ζωής του έπρεπε να γίνουν γηράνσεις επομένως είχαμε πέντε ώρες προετοιμασία πριν το γύρισμα. Αλλά ήταν τόσο ωραία διαδικασία και όλοι προσπαθούσαμε να αισθανθούμε την προσωπικότητά του και να ακολουθήσουμε τα βήματα του αγίου. Οι αρχικές σκέψεις μου ήταν αν έπρεπε να γίνει η ταινία και να καταλάβω αν μπορώ να ανταπεξέλθω σε αυτό σαν άνθρωπος και ηθοποιός. Όταν αισθάνθηκα καλύτερα μπήκα σε αυτό με πολύ χαρά, προσοχή και συγκέντρωση. Δεν ήταν ένα εύκολο εγχείρημα γιατί είναι και σε μία γλώσσα που δεν μιλάω καθημερινά», καταλήγει ο Άρης.

Πληροφορίες

Η τραγωδία «Ορέστης» του Ευριπίδη θα φιλοξενηθεί στο θέατρο Δάσους από την Τετάρτη 25 έως και την Παρασκευή 27 Αυγούστου 2021 ενώ ο «άνθρωπος του Θεού» αναμένεται να κυκλοφορήσει στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 26 Αυγούστου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22 Αυγούστου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία