ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ανιχνεύοντας το… αποτύπωμα του άνθρακα στη Θεσσαλονίκη

Ο κεντρικός δήμος εγκατέστησε σύγχρονους αισθητήρες για να καταγράφει την ποιότητα του αέρα και να ενημερώνει τους πολίτες μέσα από τις στάσεις του ΟΑΣΘ!

 02/03/2020 16:00

Ανιχνεύοντας το… αποτύπωμα του άνθρακα στη Θεσσαλονίκη

Δημήτρης Λαζόπουλος

Το περιβαλλοντικό «αποτύπωμα» του άνθρακα στην πόλη και συνολικά την ποιότητα του αέρα και των μετεωρολογικών παραμέτρων μπορεί και μετράει, σε ακόμη μεγαλύτερη έκταση, εδώ και μερικές εβδομάδες, ο δήμος Θεσσαλονίκης, καθώς εγκατέστησε έξι νέα συστήματα αισθητήρων IoT.

Τα μηχανήματα αυτά λειτουργούν πιλοτικά και βρίσκονται στις οδούς 25ης Μαρτίου, Κ. Καραμανλή, Αγγελάκη, Κουντουριώτου, Εγνατίας και στην περιοχή του Επταπυργίου, υπό την ευθύνη του τμήματος Περιβαλλοντικών Δράσεων της διεύθυνσης Διαχείρισης Αστικού Περιβάλλοντος του δήμου στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «Airthings – Προώθηση της αποδοτικότητας των πόρων και της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή μέσω ανάπτυξης διαδικτυακού περιβάλλοντος μετρήσεων ποιότητας του αέρα με τεχνολογία αισθητήρων IoT» του Προγράμματος BalkanMed 2014-2020.

Τι μετρούν οι αισθητήρες;

Η εγκατάσταση των αισθητήρων ΙοΤ δίνει τη δυνατότητα στον δήμο να αξιοποιήσει την καινοτόμα τεχνολογία του Διαδικτύου των Πραγμάτων (σ.σ. Internet of Things - ΙοΤ) και να αποκτήσει πληρέστερη εικόνα για την ποιότητα της ατμόσφαιρας στην πόλη, επικουρώντας τις μετρήσεις από το υφιστάμενο Δημοτικό Δίκτυο Μέτρησης Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Μετεωρολογικών Παραμέτρων, όπως αναφέρει και στη σχετική ανακοίνωση ο δήμος Θεσσαλονίκης.

Οι μετρούμενες παράμετροι ποιότητας αέρα είναι τα αιωρούμενα σωματίδια (PM10 και PM2,5), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), το διοξείδιο του αζώτου (NO2) και το διοξείδιο του θείου (SO2). Επίσης πραγματοποιούνται μετρήσεις θερμοκρασίας αέρα, σχετικής υγρασίας και ατμοσφαιρικής πίεσης. Όλα τα δεδομένα μεταφέρονται σε πραγματικό χρόνο σε ένα σύστημα νέφους (σ.σ. cloud system), το οποίο θα συνδεθεί σύντομα, σύμφωνα με τον δήμο, με την πλατφόρμα του έργου Airthings, απ’ όπου όλα τα δεδομένα θα είναι διαθέσιμα στο κοινό.

Το σύστημα προσφέρει καθαρή πληροφόρηση, επισημαίνει στη «ΜτΚ» ο Σωκράτης Δημητριάδης, αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και θα συνδράμει τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων προς μια βιώσιμη πόλη στο πλαίσιο υλοποίησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. «Κάνοντας π.χ. μία κίνηση να εφαρμόσουμε έναν δακτύλιο στους δρόμους της πόλης», ο δήμος θα μπορεί λαμβάνοντας τα αποτελέσματα των μετρήσεων της ποιότητας του αέρα να διαπιστώσει εάν είχε αποτέλεσμα, ή όχι. Ακολούθως θα μπορεί να σχεδιαστεί πολιτική για την κινητικότητα στην πόλη μέσα από την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων, παρατηρεί ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος.

Πού και πώς θα προβάλλονται τα αποτελέσματα;

«Θέλουμε να μετράμε σε πραγματικό χρόνο την ατμοσφαιρική ρύπανση. Παίρνουμε κάποια δεδομένα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας για το πώς κυμαίνεται», εξηγεί και προσθέτει πως στη συνέχεια «τα δεδομένα που θα συλλέγουμε θα μας βοηθήσουν στον σκοπό που έχουμε να παρουσιάζουμε κατευθείαν τα δεδομένα και μέσω τηλεματικής στον κόσμο», ο οποίος περιμένει στις στάσεις του ΟΑΣΘ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, θα προβάλλονται τα δεδομένα τα οποία υπάρχουν στην περιοχή την οποία καλύπτει ο κάθε σταθμός. «Ο κάθε αισθητήρας θα είναι το κέντρο του κύκλου μιας επιφάνειας για την οποία θα παρέχονται μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα της περιοχής και έτσι αυτά τα δεδομένα θα πηγαίνουν στις στάσεις της συγκεκριμένης περιοχής», διευκρινίζει ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος.

Προς το παρόν συλλέγονται τα δεδομένα, έχουν ξεκινήσει να αναρτώνται τις τελευταίες δύο εβδομάδες στην ιστοσελίδα του δήμου και σε λίγο καιρό θα αξιοποιούνται σε συγκεκριμένες εφαρμογές του δήμου, και τα αποτελέσματα των μετρήσεων θα αναρτώνται και στις εφαρμογές, περιγράφει ο Σ. Δημητριάδης.

Για τη μετάδοση των αποτελεσμάτων από τις μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα, δεν χρειάζεται επιστημονικό προσωπικό, καθώς τα αποτελέσματα θα εμφανίζονται αυτόματα στην πλατφόρμα και στις οθόνες των στάσεων, υποστηρίζει ο κ. Δημητριάδης. Βέβαια, μέσα από την τηλεματική και το μήνυμα που θα αναγράφεται, ο δήμος θα ενημερώνει τους πολίτες εάν υπάρχει υπέρβαση των ορίων, ή όχι, ξεκαθαρίζει ο ίδιος.

Να σημειωθεί ότι οι τρεις από τους έξι νέους αισθητήρες έχουν εγκατασταθεί «δίπλα σε τρεις σταθμούς μέτρησης που έχουμε στο κέντρο, για να μπορούμε να τσεκάρουμε ότι τα αποτελέσματα τα οποία δίνουν είναι κανονικά», ενημερώνει ο αντιδήμαρχος.

Ο ΟΑΣΘ ωσεί παρών

Πλέον ο δήμος αναμένει και την ανταπόκριση του ΟΑΣΘ, ώστε τα αποτελέσματα των μετρήσεων να εμφανίζονται και στις οθόνες της τηλεματικής που υπάρχουν στις στάσεις. Το θέμα είναι να υπάρξει απάντηση από τον Οργανισμό στο αίτημα τα δεδομένα να εμφανίζονται στις στάσεις. «Ο ΟΑΣΘ έχει καλή άποψη επί του θέματος και το θέλει, αλλά με τα προβλήματα τα οποία έχει να αντιμετωπίσει σήμερα, το τελευταίο πράγμα το οποίο σκέφτονται είναι πώς θα ενσωματώσουν τα αποτελέσματα στην τηλεματική» δηλώνει ο κ. Δημητριάδης.

Γι’ αυτό ο δήμος έχει ήδη ξεκινήσει την εκπόνηση ενός σχεδιασμού για την εγκατάσταση 72 νέων στάσεων λεωφορείων οι οποίες θα είναι σύγχρονης τεχνολογίας και θα αντικαταστήσουν τις υφιστάμενες, ενώ αναμένεται και διαγωνισμός για την αντικατάσταση όλων των στάσεων του ΟΑΣΘ, οι οποίες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του δήμου, αποκαλύπτει ο κ. Δημητριάδης. Με αυτόν τον τρόπο ο δήμος θα μπορεί να λειτουργήσει δικές του οθόνες οι οποίες θα είναι ενσωματωμένες στις νέες στάσεις, ακόμη και αν ο ΟΑΣΘ δεν έχει λύσει μέχρι τότε τα προβλήματα που παρουσιάζει το σύστημα τηλεματικής.

Εν κατακλείδι και σχετικά με τον χρόνο υλοποίησης του προγράμματος, ο κ. Δημητριάδης αναφέρει πως θα λειτουργήσει πιλοτικά για ακόμη ενάμιση χρόνο και στη συνέχεια ο δήμος θα εγκαταστήσει παρόμοιους αισθητήρες και σε άλλα σημεία της πόλης, ώστε να αποκτήσει ευρύτερη εικόνα για μεγαλύτερα τμήματα της πόλης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Φεβρουαρίου/1 Μαρτίου 2020

Το περιβαλλοντικό «αποτύπωμα» του άνθρακα στην πόλη και συνολικά την ποιότητα του αέρα και των μετεωρολογικών παραμέτρων μπορεί και μετράει, σε ακόμη μεγαλύτερη έκταση, εδώ και μερικές εβδομάδες, ο δήμος Θεσσαλονίκης, καθώς εγκατέστησε έξι νέα συστήματα αισθητήρων IoT.

Τα μηχανήματα αυτά λειτουργούν πιλοτικά και βρίσκονται στις οδούς 25ης Μαρτίου, Κ. Καραμανλή, Αγγελάκη, Κουντουριώτου, Εγνατίας και στην περιοχή του Επταπυργίου, υπό την ευθύνη του τμήματος Περιβαλλοντικών Δράσεων της διεύθυνσης Διαχείρισης Αστικού Περιβάλλοντος του δήμου στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «Airthings – Προώθηση της αποδοτικότητας των πόρων και της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή μέσω ανάπτυξης διαδικτυακού περιβάλλοντος μετρήσεων ποιότητας του αέρα με τεχνολογία αισθητήρων IoT» του Προγράμματος BalkanMed 2014-2020.

Τι μετρούν οι αισθητήρες;

Η εγκατάσταση των αισθητήρων ΙοΤ δίνει τη δυνατότητα στον δήμο να αξιοποιήσει την καινοτόμα τεχνολογία του Διαδικτύου των Πραγμάτων (σ.σ. Internet of Things - ΙοΤ) και να αποκτήσει πληρέστερη εικόνα για την ποιότητα της ατμόσφαιρας στην πόλη, επικουρώντας τις μετρήσεις από το υφιστάμενο Δημοτικό Δίκτυο Μέτρησης Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Μετεωρολογικών Παραμέτρων, όπως αναφέρει και στη σχετική ανακοίνωση ο δήμος Θεσσαλονίκης.

Οι μετρούμενες παράμετροι ποιότητας αέρα είναι τα αιωρούμενα σωματίδια (PM10 και PM2,5), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), το διοξείδιο του αζώτου (NO2) και το διοξείδιο του θείου (SO2). Επίσης πραγματοποιούνται μετρήσεις θερμοκρασίας αέρα, σχετικής υγρασίας και ατμοσφαιρικής πίεσης. Όλα τα δεδομένα μεταφέρονται σε πραγματικό χρόνο σε ένα σύστημα νέφους (σ.σ. cloud system), το οποίο θα συνδεθεί σύντομα, σύμφωνα με τον δήμο, με την πλατφόρμα του έργου Airthings, απ’ όπου όλα τα δεδομένα θα είναι διαθέσιμα στο κοινό.

Το σύστημα προσφέρει καθαρή πληροφόρηση, επισημαίνει στη «ΜτΚ» ο Σωκράτης Δημητριάδης, αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και θα συνδράμει τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων προς μια βιώσιμη πόλη στο πλαίσιο υλοποίησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. «Κάνοντας π.χ. μία κίνηση να εφαρμόσουμε έναν δακτύλιο στους δρόμους της πόλης», ο δήμος θα μπορεί λαμβάνοντας τα αποτελέσματα των μετρήσεων της ποιότητας του αέρα να διαπιστώσει εάν είχε αποτέλεσμα, ή όχι. Ακολούθως θα μπορεί να σχεδιαστεί πολιτική για την κινητικότητα στην πόλη μέσα από την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων, παρατηρεί ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος.

Πού και πώς θα προβάλλονται τα αποτελέσματα;

«Θέλουμε να μετράμε σε πραγματικό χρόνο την ατμοσφαιρική ρύπανση. Παίρνουμε κάποια δεδομένα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας για το πώς κυμαίνεται», εξηγεί και προσθέτει πως στη συνέχεια «τα δεδομένα που θα συλλέγουμε θα μας βοηθήσουν στον σκοπό που έχουμε να παρουσιάζουμε κατευθείαν τα δεδομένα και μέσω τηλεματικής στον κόσμο», ο οποίος περιμένει στις στάσεις του ΟΑΣΘ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, θα προβάλλονται τα δεδομένα τα οποία υπάρχουν στην περιοχή την οποία καλύπτει ο κάθε σταθμός. «Ο κάθε αισθητήρας θα είναι το κέντρο του κύκλου μιας επιφάνειας για την οποία θα παρέχονται μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα της περιοχής και έτσι αυτά τα δεδομένα θα πηγαίνουν στις στάσεις της συγκεκριμένης περιοχής», διευκρινίζει ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος.

Προς το παρόν συλλέγονται τα δεδομένα, έχουν ξεκινήσει να αναρτώνται τις τελευταίες δύο εβδομάδες στην ιστοσελίδα του δήμου και σε λίγο καιρό θα αξιοποιούνται σε συγκεκριμένες εφαρμογές του δήμου, και τα αποτελέσματα των μετρήσεων θα αναρτώνται και στις εφαρμογές, περιγράφει ο Σ. Δημητριάδης.

Για τη μετάδοση των αποτελεσμάτων από τις μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα, δεν χρειάζεται επιστημονικό προσωπικό, καθώς τα αποτελέσματα θα εμφανίζονται αυτόματα στην πλατφόρμα και στις οθόνες των στάσεων, υποστηρίζει ο κ. Δημητριάδης. Βέβαια, μέσα από την τηλεματική και το μήνυμα που θα αναγράφεται, ο δήμος θα ενημερώνει τους πολίτες εάν υπάρχει υπέρβαση των ορίων, ή όχι, ξεκαθαρίζει ο ίδιος.

Να σημειωθεί ότι οι τρεις από τους έξι νέους αισθητήρες έχουν εγκατασταθεί «δίπλα σε τρεις σταθμούς μέτρησης που έχουμε στο κέντρο, για να μπορούμε να τσεκάρουμε ότι τα αποτελέσματα τα οποία δίνουν είναι κανονικά», ενημερώνει ο αντιδήμαρχος.

Ο ΟΑΣΘ ωσεί παρών

Πλέον ο δήμος αναμένει και την ανταπόκριση του ΟΑΣΘ, ώστε τα αποτελέσματα των μετρήσεων να εμφανίζονται και στις οθόνες της τηλεματικής που υπάρχουν στις στάσεις. Το θέμα είναι να υπάρξει απάντηση από τον Οργανισμό στο αίτημα τα δεδομένα να εμφανίζονται στις στάσεις. «Ο ΟΑΣΘ έχει καλή άποψη επί του θέματος και το θέλει, αλλά με τα προβλήματα τα οποία έχει να αντιμετωπίσει σήμερα, το τελευταίο πράγμα το οποίο σκέφτονται είναι πώς θα ενσωματώσουν τα αποτελέσματα στην τηλεματική» δηλώνει ο κ. Δημητριάδης.

Γι’ αυτό ο δήμος έχει ήδη ξεκινήσει την εκπόνηση ενός σχεδιασμού για την εγκατάσταση 72 νέων στάσεων λεωφορείων οι οποίες θα είναι σύγχρονης τεχνολογίας και θα αντικαταστήσουν τις υφιστάμενες, ενώ αναμένεται και διαγωνισμός για την αντικατάσταση όλων των στάσεων του ΟΑΣΘ, οι οποίες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του δήμου, αποκαλύπτει ο κ. Δημητριάδης. Με αυτόν τον τρόπο ο δήμος θα μπορεί να λειτουργήσει δικές του οθόνες οι οποίες θα είναι ενσωματωμένες στις νέες στάσεις, ακόμη και αν ο ΟΑΣΘ δεν έχει λύσει μέχρι τότε τα προβλήματα που παρουσιάζει το σύστημα τηλεματικής.

Εν κατακλείδι και σχετικά με τον χρόνο υλοποίησης του προγράμματος, ο κ. Δημητριάδης αναφέρει πως θα λειτουργήσει πιλοτικά για ακόμη ενάμιση χρόνο και στη συνέχεια ο δήμος θα εγκαταστήσει παρόμοιους αισθητήρες και σε άλλα σημεία της πόλης, ώστε να αποκτήσει ευρύτερη εικόνα για μεγαλύτερα τμήματα της πόλης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Φεβρουαρίου/1 Μαρτίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία