ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη: Περί τα 50 εκατ. ευρώ απέφερε ο συνεδριακός τουρισμός το 2022

Άννη Καρολίδου21 Μαΐου 2023

Περί τα 50 εκατ. ευρώ απέφερε στην οικονομία της Θεσσαλονίκης, το 2022, ο συνεδριακός τουρισμός, σε μία χρονιά που το λεγόμενο MICE -διασκέψεις, εταιρικές διοργανώσεις, συνέδρια- έκανε τα πρώτα βήματα ανάκαμψης από το μεγάλο πλήγμα που δέχθηκε στη διετία 2020-2021 λόγω πανδημίας.

Ο Covid έκοψε στη μέση τις καλές επιδόσεις του 2019, για τη Θεσσαλονίκη, αλλά υπάρχει αισιοδοξία για το 2023 και το 2024, καθώς σταδιακά σημαντικές διοργανώσεις μπαίνουν στο καλαντάρι, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και από την Αμερική, για την πραγματοποίηση στην πόλη, μεγάλων εταιρικών γεγονότων.

Το 2022 η βιομηχανία του συνεδριακού τουρισμού, στην Ευρώπη αλλά και παγκόσμια, ξανάρχισε να στέκεται στα πόδια της, αν και πλέον, ειδικά στα διεθνή events, οι διοργανώσεις τείνουν σχεδόν καθολικά να έχουν υβριδικό χαρακτήρα, στοιχείο που ήρθε για να μείνει στην αγορά, όπως τόνισαν στο makthes.gr, από το Thessaloniki Convention Bureau, η κα. Ελένη Σωτηρίου, Μanaging Director και ο κ. Δημήτρης Γανίτης, Marketing & Communications Manager.

Ο απολογισμός του 2022

Το 2022 πραγματοποιήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, βάσει καταγραφής του TCB, 217 εκδηλώσεις συνεδριακού τύπου (κυρίως συνέδρια και ημερίδες, χωρίς να περιλαμβάνονται τα μικρά εταιρικά events και οι εκθέσεις) με τη συμμετοχή περίπου 27.000 συνέδρων. Από το σύνολο των 217 εκτιμάται ότι περίπου τα 45 ήταν διεθνή. Να σημειωθεί ότι τα απολογιστικά στοιχεία δεν είναι πλήρως επεξεργασμένα.

Η διαφορά με την τελευταία καλή προ Covid χρονιά ήταν μεγάλη, αφού το 2019 καταγράφηκαν 450 συνέδρια με 55.000 συνέδρους, δηλαδή είχαμε μία πτώση της τάξης του 52% στον αριθμό των συνεδρίων, του 51% στους συμμετέχοντες και σχεδόν του 50% στα έσοδα. Με μια λέξη, μετά την σχεδόν απόλυτη αδράνεια των ετών 2020-2021, η πανδημία έκοψε στο μισό το συνεδριακό τουρισμό στη Θεσσαλονίκη, με ό,τι σήμαινε αυτό για την οικονομία της πόλης.

Όπως επισήμανε ο κ. Γανίτης, συνήθως τα εθνικά συνέδρια πραγματοποιούνται με τη φυσική παρουσία των συμμετεχόντων, αν και σε κάποιες διοργανώσεις παρέχεται η δυνατότητα και διαδικτυακής συμμετοχής. Στα διεθνή, όμως, τα υβριδικά έχουν αλλάξει το χαρακτήρα των διοργανώσεων.

Για την τοπική οικονομία ο συνεδριακός τουρισμός μπορεί να σημαίνει big business, ειδικά για μία πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη, η οποία παρά τα προβλήματά της (κυκλοφοριακό, καθαριότητα, περιβάλλον), διαθέτει σημαντικές υποδομές φιλοξενίας μεγάλων διοργανώσεων. Βεβαίως, η προσέλκυση συνεδρίων συνεπάγεται οφέλη και για επιχειρήσεις πέραν της Π.Ε. Θεσσαλονίκης, όπως π.χ. έσοδα για τους εθνικούς αερομεταφορείς, εταιρείες PR και άλλες επαγγελματικές ομάδες.

Τριπλάσιες οι δαπάνες των συνεδριακών τουριστών

Οι συνεδριακοί τουρίστες, είπε ο κ. Γανίτης, μένουν στην πόλη τουλάχιστον τρεις ημέρες, κάποιες φορές έως και μία εβδομάδα. Τα έσοδα από τα συνέδρια, για την οικονομία μίας πόλης, είναι πολύ σημαντικά, πολύ υψηλότερα από τα 180 ευρώ που κατά μέσο όρο αφήνει, ημερήσια, στη Θεσσαλονίκη ένας «κλασικός» τουρίστας. Λαμβάνοντας υπόψη την μέση ημερήσια δαπάνη και τα ημερήσια έσοδα από την εγγραφή (Average Expenditure per delegate / per day 528,12 € και Average fee per delegate / per day 116,19 €) υπολογίζεται πως η μέση ημερήσια δαπάνη είναι κοντά στα 600 ευρώ (σ.σ. ένα μέρος της εγγραφής πηγαίνει στην πόλη), τριπλάσια από αυτή ενός τυπικού τουρίστα.

Αισιόδοξα τα μηνύματα για 2023-2024

Όπως είπαν η κα. Σωτηρίου αλλά και ο κ. Γανίτης, το 2023 ξεκίνησε πολύ δυναμικά για τη Θεσσαλονίκη και αναμένεται να συνεχίσει με αυτό το ρυθμό, με ένα μεγάλο αριθμό εθνικών και διεθνών διοργανώσεων (συνεδρίων και μεγάλων εταιρικών εκδηλώσεων) να έχει προγραμματιστεί στο 2ο εξάμηνο του έτους.

Μάλιστα, υπάρχει ενδιαφέρον και από Αμερική για μεγάλες εταιρικές διοργανώσεις στην πόλη. Οι πρώτες ενδείξεις για το 2024 δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη με σημαντικά διεθνή events να έχουν ήδη προστεθεί στο ημερολόγιο της πόλης. Η τοπική τουριστική MICE βιομηχανία εκτιμά ότι το 2024 ενδεχομένως να προσεγγίσει ή ακόμη και να ξεπεράσει τη χρυσή χρονιά του ελληνικού τουρισμού, το 2019.

Υπάρχει συνεπώς αισιοδοξία για το 2023 και το 2024, καθώς συμβαίνει, αρκετά μεσαία συνέδρια, να ανακοινώνονται την τελευταία στιγμή, στην πόλη, π.χ. δύο μήνες πριν τις ημερομηνίες διεξαγωγής.

Η Θεσσαλονίκη κατάλληλη για large events

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει τις υποδομές για να φιλοξενήσει μεγάλα γεγονότα, δυναμικότητας έως 1.500 – 2.000 ατόμων. Mεγάλα venues υπάρχουν αρκετά: στο Mέγαρο Μουσικής (auditorium) και στο Βελλίδειο Συνεδριακό της ΔΕΘ–Helexpo, ενώ μεγάλες αίθουσες διαθέτουν ξενοδοχεία όπως το Porto Palace, το Macedonia Palace, το Hyatt Regency, το Grand Hotel Palace, τα οποία, σημειωτέον, έχουν και μικρότερους χώρους για workshops και παράλληλες συναντήσεις, ώστε να μπορούν αποτελεσματικά να υποστηρίξουν συνολικά μία μεγάλη διοργάνωση.

Η Θεσσαλονίκη είναι πολύ καλή για διοργανώσεις των 1.500- 2.000 ατόμων, συνέδρια που με ευρωπαϊκά στάνταρτς τοποθετούν τις συνεδριακές υποδομές της πόλης στην κατηγορία «large», είπε ο κ. Γανίτης. H επόμενη κατηγορία, των extra large διοργανώσεων, δηλαδή των 5.000–10.000 ατόμων, δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί ούτε στην Αθήνα.

Άλμα στο συνεδριακό τουρισμό

Η Θεσσαλονίκη, από το 2014 που ιδρύθηκε το Thessaloniki Convention Bureau, έκανε άλματα στο MICE, ανεβαίνοντας δεκάδες θέσεις – βάσει ICCA- στην ευρωπαϊκή αλλά και στην παγκόσμια συνεδριακή αγορά. Συγκεκριμένα:

Το 2019, η Θεσσαλονίκη ως προορισμός MICE ήταν στην 39η θέση στην Ευρώπη και στην 70ή στην παγκόσμια κατάταξη, σύμφωνα με την ICCA (International Congress and Convention Association). Το 2019 η πόλη, ως προορισμός MICE, είχε σημειώσει σαφή βελτίωση, καθώς την προηγούμενη χρονιά, το 2018, ήταν στην 53η θέση στην Ευρώπη και στην 93η θέση παγκόσμια.

Έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε πού βρισκόταν η Θεσσαλονίκη στην αγορά του συνεδριακού τουρισμού, πριν αρχίσει τη δραστηριότητά του το TCB. Το 2013, η Θεσσαλονίκη ήταν στην Ευρώπη στη θέση 111 και στον παγκόσμιο χάρτη του MICE στη θέση 219, δηλαδή ουσιαστικά ήταν ανύπαρκτη σε αυτή την πολύ προσοδοφόρα τουριστική αγορά.

Το 2022 η θέση της Θεσσαλονίκης έχει βελτιωθεί αλλά το TCB θεωρεί ότι οι μετρήσεις δημιουργούν μία πλασματική εικόνα επειδή η αγορά της Ασίας ήταν ακόμη κάτω από την αρνητική επίδραση τoυ Covid. Για το 2023 όλα δείχνουν ότι η Θεσσαλονίκη θα βρίσκεται κοντά στις θέσεις που είχε κατακτήσει το 2019, ίσως με μία μικρή προς τα κάτω απόκλιση. Το σημαντικό, ωστόσο, είναι ότι η πόλη κινείται ανοδικά στη συγκεκριμένη τουριστική αγορά, βελτιώνοντας κατά πολύ τις ξενοδοχειακές της υποδομές, αν και χωλαίνει σε άλλους τομείς.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.