ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Γιατί αναφλέγονται λεωφορεία των ΚΤΕΛ αστικής συγκοινωνίας;

Νίκος Ηλιάδης07 Μαρτίου 2023

Την προηγούμενη Κυριακή ένα λεωφορείο του ΚΤΕΛ Κιλκίς το οποίο εκτελούσε αστική συγκοινωνία σε γραμμή της δυτικής Θεσσαλονίκης, πήρε φωτιά με αποτέλεσμα να καεί ολοσχερώς. Το όχημα βρισκόταν εκείνη την ώρα στα Κοιμητήρια του Ευόσμου και είχε μέσα επιβάτες οι οποίοι κατάφεραν ευτυχώς να το εγκαταλείψουν εγκαίρως. Στο σημείο έσπευσαν τρία οχήματα της Πυροσβεστικής με έξι πυροσβέστες οι οποίοι έσβησαν τη φωτιά, αλλά το όχημα καταστράφηκε.

Αυτό δεν ήταν το πρώτο ανάλογο περιστατικό που σημειώθηκε σε λεωφορείο κάποιου από τα τέσσερα ΚΤΕΛ στα οποία έχει παραχωρηθεί το συγκοινωνιακό έργο συνολικά 39 γραμμών αστικής συγκοινωνίας οι οποίες βρίσκονται εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος. 

Άλλο ένα παρόμοιο συμβάν είχε γίνει στις 30 Ιουλίου 2021 όταν λεωφορείο του ΚΤΕΛ Σερρών έπιασε φωτιά, με αποτέλεσμα να καταστραφεί και αυτό ολοκληρωτικά. Νωρίτερα, φωτιά μικρότερης κλίμακας είχε ξεσπάσει και σε όχημα του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που είχε ως συνέπεια να υποστεί σοβαρότατες ζημιές και να οδηγηθεί ουσιαστικά σε απόσυρση.

Μόλις πριν από μερικές ημέρες, στις 21 Φεβρουαρίου λεωφορείο του ΚΤΕΛ Σερρών βρέθηκε να κινείται στον τερματικό σταθμό του Χορτιάτη ενώ του έλειπε ο πίσω αριστερός τροχός. Τα περιστατικά αυτά, καθώς και άλλα, ευτυχώς λιγότερο σοβαρά γεννούν ερωτήματα ως προς την καταλληλότητα των λεωφορείων, την ηλικία τους, τη συντήρησή τους, καθώς και την ικανότητα των οδηγών να διαχειριστούν τέτοιου είδους απρόβλεπτες καταστάσεις. 

Τίθεται επίσης και το ερώτημα εάν ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης που είναι ο φορέας ο οποίος εκχώρησε το συγκοινωνιακό έργο των 39 λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ έχει τη δυνατότητα να ασκεί ελέγχους, όχι μόνο ως προς την υλοποίηση των προβλεπόμενων δρομολογίων, αλλά και ως προς την καλή κατάσταση στην οποία οφείλουν να βρίσκονται τα οχήματα.

Λεωφορεία 13 έως 25 ετών

Στις 39 λεωφορειακές γραμμές οι οποίες ανατέθηκαν στα ΚΤΕΛ, έχουν δρομολογηθεί 187 λεωφορεία. Εξ αυτών, τα 117 είναι του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, 49 του ΚΤΕΛ Σερρών, 13 του ΚΤΕΛ Κιλκίς και 8 του ΚΤΕΛ Χαλκιδικής. Από τα 187 λεωφορεία καθημερινά στους δρόμους είναι τα 157 και τα υπόλοιπα 30 είναι εφεδρικά. 

Από έναν κατάλογο με συνολικά 157 λεωφορεία τον οποίο έχει στη διάθεσή της η «ΜτΚ» (λείπουν μόνον τα οχήματα τα οποία δρομολογήθηκαν τελευταία, στις οκτώ γραμμές που εκχωρήθηκαν στα ΚΤΕΛ τον Ιανουάριο), προκύπτει ότι υπάρχουν αποκλίσεις από ΚΤΕΛ σε ΚΤΕΛ, όσον αφορά την ηλικία και κατά συνέπεια και την τεχνολογία του κάθε λεωφορείου. 

Από τα στοιχεία αυτού του καταλόγου προκύπτει ότι τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει αναλάβει και το μεγαλύτερο μερίδιο εκ των 39 γραμμών, είναι ηλικίας έως 13 με 15 έτη. Επίσης όλα είναι τεχνολογίας Euro5.

Κάπως διαφορετική όμως, είναι η εικόνα για τα οχήματα των υπολοίπων τριών ΚΤΕΛ. Συγκεκριμένα, από τα οχήματα του ΚΤΕΛ Σερρών υπάρχουν αρκετά τα οποία έχουν συμπληρώσει ήδη εικοσαετία καθώς η πρώτη άδεια κυκλοφορίας τους εκδόθηκε το 2002 και το 2003. 

Παράλληλα, σχεδόν στο σύνολό τους είναι τεχνολογίας Euro3, δηλαδή δύο κλίμακες κάτω από την ελάχιστα αποδεκτή, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα Euro5. Ανάλογη εικόνα παρατηρείται και για τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Χαλκιδικής η ηλικία των οποίων κυμαίνεται μεταξύ 18 και 20 ετών, σχεδόν όλα τους τεχνολογίας Euro3. 

Λίγο χειρότερη είναι η κατάσταση των λεωφορείων του ΚΤΕΛ Κιλκίς η ηλικία των οποίων κυμαίνεται επίσης μεταξύ 18 και 20 ετών αλλά, σύμφωνα με αρμόδια πηγή, η κατάστασή τους είναι χειρότερη σε σχέση με τα αντίστοιχης χρονολογίας οχήματα των άλλων τριών ΚΤΕΛ. 

Μάλιστα, στη σχετική λίστα υπάρχει και ένα όχημα του ΚΤΕΛ Κιλκίς με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας 31 Ιουλίου 1998, δηλαδή 25ετιας το οποίο σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, έχει αποσυρθεί.

Η απειρία των οδηγών

«Αν σκεφτεί κανείς ότι μιλάμε για περίπου 200 λεωφορεία τα οποία κάνουν καθημερινά δρομολόγια σε δύσκολους δρόμους που δεν έχουν καμία σχέση με αυτούς εντός της πόλης, ο αριθμός των ατυχημάτων δεν είναι μεγάλος», αναφέρει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Στέφανος Τσόλης. 

Παραδέχεται, ωστόσο, ότι μεταξύ των 200 οχημάτων υπάρχουν και ορισμένα, τα οποία δεν είναι στην κατάσταση που θα έπρεπε. «Τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης για τα οποία μπορώ να μιλήσω, είναι όλα πολύ νεότερα από αυτά τα οποία κυκλοφορεί ο ΟΑΣΘ μέσα στην πόλη» σημειώνει ο κ. Τσόλης, αποφεύγοντας πάντως να αναφερθεί σε λεωφορεία των υπολοίπων τριών ΚΤΕΛ. 

Επισημαίνει, παράλληλα, ότι «κάποια από αυτά τα περιστατικά θα μπορούσαν να μην πάρουν τέτοια έκταση εάν οι οδηγοί ήταν περισσότερο πεπειραμένοι». 

Εξηγεί, δε, ότι μέσα σε δύο, τρία χρόνια, χρειάστηκε να προσληφθούν περί τους 600 οδηγούς, «όπως καταλαβαίνετε υπάρχουν αρκετοί που δεν είχαν αντιμετωπίσει ξανά τέτοιου είδους περιστατικά ώστε να μπορούν να το διαχειριστούν με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις».

Κινητοποιείται ο ΟΣΕΘ

Τα απανωτά περιστατικά με τα ΚΤΕΛ έχουν θορυβήσει τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ Γιάννης Τόσκας «έχω ζητήσει με επιστολή μου ενημέρωση γι’ αυτά τα περιστατικά, για τα αίτια που τα προκάλεσαν, για το εάν κινδύνεψαν επιβάτες κ.ο.κ.». 

Μάλιστα, ο κ. Τόσκας με επιστολή του που έστειλε πριν από μερικές ημέρες και στα τέσσερα ΚΤΕΛ τα οποία εκτελούν αστική συγκοινωνία ζήτησε αναλυτικό κατάλογο για κάθε λεωφορείο ξεχωριστά με στοιχεία τα οποία να αφορούν το μοντέλο του κάθε οχήματος, το έτος κατασκευής, το έτος πρώτης κυκλοφορίας, τη χωρητικότητα κ.ο.κ. 

«Ο στόχος μας, πέρα από την εκτέλεση όλων των προβλεπόμενων δρομολογίων, είναι οι επιβάτες να μετακινούνται με ασφάλεια. Σε αυτό κατατείνουν όλες οι ενέργειές μας», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.03.2023

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.