ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο 9,1% έπεσε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο - Πού αυξήθηκαν και πού μειώθηκαν οι τιμές

MakThes Team10 Νοεμβρίου 2022

Επιβραδύνθηκε στο 9,1% ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού τον Οκτώβριο εφέτος από 12% τον Σεπτέμβριο, ωστόσο καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε όλη τη γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών, εκτός από τις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Ειδικότερα, μέσα σε ένα έτος οι τιμές αυξήθηκαν σε: Φυσικό αέριο (68,4%), Στερεά καύσιμα (23,3%), Πετρέλαιο θέρμανσης (20,8%), Καύσιμα και λιπαντικά (17,8%) και Ηλεκτρισμό (7,4%).

Στο λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού», ανατιμήσεις υπήρξαν σε: Γαλακτοκομικά και αυγά (24,2%), Ψωμί και δημητριακά (19,3%), Κρέατα γενικά (17,3%), Έλαια και λίπη (16,6%), Καφέ- κακάο- τσάι (13,4%), Λαχανικά γενικά (13,2%), Λοιπά τρόφιμα (12%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (6,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (6,1%), Αλκοολούχα ποτά μη σερβιριζόμενα (5,4%), Φρούτα γενικά (3,9%) και Ψάρια γενικά (2,4%).

Ενώ, στα υπόλοιπα προϊόντα και τις υπηρεσίες υπήρξαν ανατιμήσεις σε: Ένδυση και υπόδηση (5,4%), Ενοίκια κατοικιών (1,6%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,2%), Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,5%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (5,7%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (5,6%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (6,8%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,1%), Οικιακές υπηρεσίες (8%), Φαρμακευτικά προϊόντα (5,9%), Ιατρικά προϊόντα (3,2%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,4%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (12,3%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (19,4%), Μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες (8,4%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (10,3%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (2,8%), Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (30,6%), Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (3,9%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (2,6%), Κινηματογράφους- θέατρα (14,3%), Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (9,6%), Πακέτο διακοπών (12%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,4%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,5%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (20,2%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (2,7%) και 'Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (8,4%).

Μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου, οι τιμές μειώθηκαν σε Φυσικό αέριο (52,8%), Πετρέλαιο θέρμανσης (11,2%) και Ηλεκτρισμό (2,9%), ωστόσο αυξήθηκαν σε Πετρέλαιο κίνησης (11,2%) και Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (2,3%). Στο «καλάθι του νοικοκυριού, ανατιμήσεις υπήρξαν σε: Ζυμαρικά (7,2%), Λαχανικά νωπά (5,5%), Πατάτες (3,5%), Γάλα νωπό πλήρες (3,4%), Ψωμί (2%), Αρνί και κατσίκι (2%), Τυριά (1,8%), Φρούτα νωπά (1,4%), Ελαιόλαδο (1,3%), Χοιρινό (1%) και Μοσχάρι (0,8%), ενώ μειώθηκαν οι τιμές σε Ψάρια νωπά (3,6%). Στην υπόλοιπη γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών, καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ένδυση και υπόδηση (3,5%), Ενοίκια κατοικιών (0,5%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1%), Οικιακές υπηρεσίες (5,5%), Αυτοκίνητα καινούργια (0,8%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (3%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (1,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,5%) και Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1,5%). Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (7,7%).

Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο 2022 με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2021 προέκυψε αύξηση 9,1%, έναντι αύξησης 3,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2021 με το 2020.

Η αύξηση αυτή προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

*14,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.

*2,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

*5,4% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

*11,2% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

*10,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

*2,7% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

*13,8% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

*2,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές.

*2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

*8,6% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

*4,2% στην ομάδα «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

*2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Ενώ, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1,2% τον Οκτώβριο 2022 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2022, έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 9,5% τον Οκτώβριο εφέτος, έναντι αύξησης 2,8% που σημειώθηκε τον Οκτώβριο πέρυσι. Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε μείωση 1,2%, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.