ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Σημαντικά αρνητικές οι επιπτώσεις στην ανάπτυξη κλινικών δεξιοτήτων

Έλενα Αποστολίδου01 Φεβρουαρίου 2021

Ομάδα φοιτητών του τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ πραγματοποίησε έρευνα για τις ακαδημαϊκές και κοινωνικές επιπτώσεις της πανδημίας στους φοιτητές Ιατρικής όλων των Σχολών της χώρας, εστιάζοντας στη σύγκριση των αποτελεσμάτων μεταξύ των φοιτητών που φοιτούν σε προ-κλινικά και κλινικά εξάμηνα, και διερευνώντας και το κοινωνικό αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19 στους ίδιους.

Επιλογή καριέρας

Σύμφωνα με τον Ειρηναίο Τσιάρτα, φοιτητή του 4ου έτους του τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, και ένα από τα μέλη της Ομάδας που πραγματοποίησε την έρευνα «η πανδημία COVID-19 σαφώς επηρέασε αρνητικά την πλειοψηφία των φοιτητών, ανεξάρτητα φύλου. Στη σύγκριση των απόψεων μεταξύ κλινικών και προ-κλινικών εξαμήνων φοίτησης, φάνηκε ότι υπάρχει στατιστικά μία σημαντική διαφορά μεταξύ τους. Δηλαδή, οι φοιτητές που βρίσκονται σε κλινικά έτη, επηρεάστηκαν περισσότερο αρνητικά, κάτι το οποίο ήταν και αναμενόμενο λόγω των συνθηκών της πανδημίας. Το ίδιο ισχύει και για την επιλογή καριέρας, δηλαδή οι φοιτητές που βρίσκονται σε κλινικά εξάμηνα επηρεάστηκαν περισσότερο όσον αφορά στην επιλογή της μελλοντικής τους ειδικότητας και της μετέπειτα καριέρας τους, όσον αφορά ακαδημαϊκές, επαγγελματικές και άλλες μελλοντικές τους επιλογές».

Χάθηκε σημαντικός χρόνος κλινικής άσκησης

Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2020, με ερωτηματολόγιο που διανεμήθηκε μέσω Facebook σε φοιτητές και φοιτήτριες Ιατρικής όλων των Σχολών της χώρας. Συγκεντρώθηκαν 911 απαντήσεις από φοιτητές που αποτελούν περίπου το 10% των εγγεγραμμένων φοιτητών ιατρικής ελληνικών ΑΕΙ. Αξιοσημείωτο είναι το αποτέλεσμα που αναφέρεται στη θεωρητική κατάρτιση των φοιτητών που έγινε διαδικτυακά, εξ αποστάσεως και φαίνεται ότι δεν επηρέασε την απόδοσή τους. Αντίθετα, είναι αξιοσημείωτο και αποτελεί ίσως το πιο καίριο σημείο της έρευνας το γεγονός ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει επηρεαστεί η ικανότητα των πρακτικών δεξιοτήτων τους, κάνοντας λόγο για «χαμένο χρόνο».

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο κ. Τσιάρτας «είναι σημαντικό να πούμε ότι η θεωρητική κατάρτιση των φοιτητών κατά την άποψή τους δεν έχει επηρεαστεί και γενικά δεν έχουν καταγραφεί σοβαρές ελλείψεις στο θεωρητικό επίπεδο, καθώς οι περισσότεροι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι δεν μειώθηκαν οι επιδόσεις τους στις εξετάσεις. Αντίθετα, η πλειοψηφία δήλωσε ότι η ικανότητά τους για βασικές ιατρικές πράξεις έχει επηρεαστεί αρνητικά, διότι έχει χαθεί σημαντικός χρόνος της κλινικής άσκησης, η οποία αν και χάθηκε δεν αναπληρώθηκε με κάποιο τρόπο. Επιπρόσθετα, δεν υπήρξε ούτε θεωρητική αναπλήρωση, γεγονός που θα ήταν καλό, με συνέπεια να δημιουργηθεί ένα κενό στην προετοιμασία των φοιτητών για το επόμενο εξάμηνο».

Σε ψυχολογικό επίπεδο είναι ορατά τα αρνητικά ευρήματα που δείχνουν ότι η ψυχολογία των φοιτητών έχει επηρεαστεί από τις γενικότερες συνθήκες, όπως επίσης και η επίδραση της κατάστασης στις κοινωνικές και διαπροσωπικές τους σχέσεις.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τους φοιτητές: Ειρηναίο Τσιάρτα, Δήμητρα Κοντοπύργου, Χάρη Κυπριανού και Θέκλα Λουκά, υπό την εποπτεία του καθηγητή και Κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ, Θεόδωρου Δαρδαβέση, και της αναπληρώτριας καθηγήτριας Ιατρικής Στατιστικής του ΑΠΘ, Άννας-Μπεττίνας Χάιδιτς, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Εργαστηρίου Υγιεινής, Κοινωνικής-Προληπτικής Ιατρικής και Ιατρικής Στατιστικής του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Ιανουαρίου 2021

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.