ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Πόλη Ανάποδα: Ανήθικη αν όχι παράνομη η αγορά λεωφορείων από τον δήμο Θεσσαλονίκης

MakThes Team06 Μαΐου 2020

Την αντίδραση και της δημοτικής παράταξης «Πόλη Ανάποδα-Δύναμη Ανατροπής» προκαλεί η απόφαση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης να αγοράσει 50 μεταχειρισμένα λεωφορεία, έναντι ενός εκατομμυρίου ευρώ, και να τα παραχωρήσει με χρησιδάνειο στον ΟΑΣΘ.

Η αντιπολιτευόμενη παράταξη κάνει λόγο για ανήθικες πρακτικές, ενώ δεν παραλείπει να εκφράσει την ενόχλησή της για τον τρόπο με τον οποίο ενημερώθηκαν οι παρατάξεις για το θέμα. «Έτσι, από μόνος του, χωρίς καν να το συζητήσει στο Δημοτικό Συμβούλιο. Φαίνεται ότι για την παράταξη Ζέρβα, το Δημοτικό Συμβούλιο είναι μια υπηρεσία επισφράγισης διοικητικών εγγράφων και ο Δήμος διοικείται μόνο «με εντολή Δημάρχου», σημειώνει η παράταξη στην ανακοίνωσή της.

Ειδικότερα «ο ΟΑΣΘ είναι μια κρατική εταιρεία και η ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας είναι ευθύνη της κυβέρνησης. Της κυβέρνησης που -θυμίζουμε- πριν από πολλούς μήνες, (...) είχε υποσχεθεί ότι μέχρι το Φλεβάρη θα είχε ήδη παραγγείλει 180 νέα λεωφορεία και -προφανώς- δεν έχει κάνει τίποτα, πέρα από το να προωθεί την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, μέσω της παραχώρησης γραμμών στα ΚΤΕΛ», παρατηρεί η «Πόλη Ανάποδα-Δύναμη Ανατροπής».

Ακολούθως εξαπολύει επίθεση κατά του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα, υποστηρίζοντας πως αν και ο ίδιος είναι μέλος της διοίκησης του ΟΑΣΘ «δεν έχει κάνει στην πράξη το παραμικρό ως σήμερα για να υλοποιηθεί έστω αυτή η ανεπαρκής υπόσχεση», ενώ «για να κουκουλώσει κάπως αυτή την αδράνεια, κάνει δώρο 50 λεωφορεία στον ΟΑΣΘ, ώστε να εμφανιστεί και κανένα «νέο» όχημα στους δρόμους της πόλης», συνεχίζει η ανακοίνωση.

Αναφορικά με το ένα εκατομμύριο ευρώ που θα εκταμιευθεί από το ταμείο των ανταποδοτικών τελών που πληρώνουν οι δημότες (σ.σ. ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας), η «Πόλη Ανάποδα-Δύναμη Ανατροπής» σημειώνει πως «σύμφωνα με το νόμο, τα τέλη αυτά είναι αυστηρά ανταποδοτικά: τα πληρώνουμε στον Δήμο γιατί ο Δήμος έχει αναλάβει αυτές τις υπηρεσίες και απαγορεύεται ρητά να πάνε σε άλλες ανάγκες».

Μάλιστα μία τέτοια μεταφορά πόρων σε άλλες δαπάνες «είναι παράνομη», διαμηνύει η παράταξη και προσθέτει πως για αυτόν τον λόγο «η κυβέρνηση εξέδωσε μια Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και δίνει το δικαίωμα στους Δήμους να της χαρίζουν λεφτά. Δεν ξέρουμε αν μια τέτοια πρακτική είναι νόμιμη και συνταγματική, ξέρουμε όμως ότι είναι ανήθικη».

Αντιθέτως, η «Πόλη Ανάποδα-Δύναμη Ανατροπής» προτείνει στη διοίκηση του Κ. Ζέρβα «να αξιοποιήσει το πλεόνασμα σε άλλες ανάγκες, να της θυμίσουμε εμείς μερικές, προτού τα κάνει δώρο στην κυβέρνηση: η ενίσχυση των αστέγων, των απόρων και των ανέργων που δυστυχώς θα αυξηθούν, οι ασφυκτικοί ελεύθεροι χώροι που μας λείπουν, οι ποδηλατόδρομοι που δεν υπάρχουν».

Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης:

«Πληροφορηθήκαμε -πάλι από τα ΜΜΕ- ότι ο κ. Ζέρβας σκοπεύει να αγοράσει ο Δήμος 50 μεταχειρισμένα λεωφορεία από τη Γερμανία και να τα δωρίσει στον ΟΑΣΘ. Έτσι, από μόνος του, χωρίς καν να το συζητήσει στο Δημοτικό Συμβούλιο. Φαίνεται ότι για την παράταξη Ζέρβα, το Δημοτικό Συμβούλιο είναι μια υπηρεσία επισφράγισης διοικητικών εγγράφων και ο Δήμος διοικείται μόνο «με εντολή Δημάρχου», που λένε και τα επικοινωνιακά επιτελεία.

ΟΚ, θα πουν πολλοί: ας αφήσουμε τη διαδικασία· το σημαντικό είναι ότι, ακόμα κι έτσι, θα αυξηθεί ο στόλος του ΟΑΣΘ. Όλοι και όλες αναγνωρίζουμε ότι ο ΟΑΣΘ είναι ένας καθημερινός ζόφος για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης και ιδιαίτερα για τους φτωχούς, τις εργαζόμενες και τους εργαζόμενους , τους φοιτητές και τις φοιτήτριες. Και με τα νέα δεδομένα της επιδημίας, τα πράγματα θα είναι ακόμα χειρότερα, όσο θα επιστρέφουν οι εργαζόμενοι στις δουλειές τους και θα αποκαθίσταται η κίνηση. Ο «συνωστισμός» στη Θεσσαλονίκη έχει όνομα και αυτό δεν είναι «Νέα Παραλία».

Όμως, δεν είναι τόσο ΟΚ:

  1. Ο ΟΑΣΘ είναι μια κρατική εταιρεία και η ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας είναι ευθύνη της κυβέρνησης. Της κυβέρνησης που -θυμίζουμε- πριν από πολλούς μήνες, στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, είχε υποσχεθεί ότι μέχρι το Φλεβάρη θα είχε ήδη παραγγείλει 180 νέα λεωφορεία και -προφανώς- δεν έχει κάνει τίποτα, πέρα από το να προωθεί την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, μέσω της παραχώρησης γραμμών στα ΚΤΕΛ. Ο κ. Ζέρβας, μέλος ο ίδιος της διοίκησης του ΟΑΣΘ, δεν έχει κάνει στην πράξη το παραμικρό ως σήμερα για να υλοποιηθεί έστω αυτή η ανεπαρκής υπόσχεση. Για να κουκουλώσει κάπως αυτή την αδράνεια, κάνει δώρο 50 λεωφορεία στον ΟΑΣΘ, ώστε να εμφανιστεί και κανένα «νέο» όχημα στους δρόμους της πόλης.
  2. Τα χρήματα που διαθέτει ο κ. Ζέρβας, δεν είναι δικά του. Είναι το πλεόνασμα που έχει δημιουργηθεί από την χρόνια υπερφορολόγηση των δημοτών μέσω των δημοτικών τελών για τις -όποιες- υπηρεσίες καθαριότητας και φωτισμού απολαμβάνουν. Σύμφωνα με το νόμο, τα τέλη αυτά είναι αυστηρά ανταποδοτικά: τα πληρώνουμε στον Δήμο γιατί ο Δήμος έχει αναλάβει αυτές τις υπηρεσίες και απαγορεύεται ρητά να πάνε σε άλλες ανάγκες. Με αυτό τον τρόπο, οι δημότες προστατεύονται από αυθαιρεσίες της όποιας διοίκησης, η οποία δεν έχει το δικαίωμα να δαπανά όπως νομίζει το κυριότερο τέλος που εισπράττει, αλλά και από την πολλαπλή φορολόγηση, αφού όλες οι υπόλοιπες υπηρεσίες, πρέπει να καλύπτονται από άλλους δημόσιους πόρους.
  3. Καθώς μια τέτοια μεταφορά πόρων σε άλλες δαπάνες -οι οποίες μάλιστα δεν είναι ευθύνη του Δήμου- είναι παράνομη, η κυβέρνηση εξέδωσε μια Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και δίνει το δικαίωμα στους Δήμους να της χαρίζουν λεφτά. Δεν ξέρουμε αν μια τέτοια πρακτική είναι νόμιμη και συνταγματική, ξέρουμε όμως ότι είναι ανήθικη. Όταν υφαρπάζεις χρήματα που ανήκουν σε άλλον (τους δημότες) για να τα χαρίσεις σε έναν τρίτο (την κυβέρνηση), με έναν τρόπο παράνομο που όμως τον επιτρέπει κατ’ εξαίρεση ο αποδέκτης του δώρου, μόνο μια λέξη έρχεται στο μυαλό μας που να περιγράφει αυτή τη συναλλαγή.
  4. Καταμεσής μιας υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, τα χρήματα αυτά χρειάζονται περισσότερο από ποτέ για τη βελτίωση των υπηρεσιών καθαριότητας, ειδικά στις παρατημένες γειτονιές (τακτικότερη αποκομιδή, μέσα ατομικής προστασίας στους εργαζόμενους, προσλήψεις τακτικού προσωπικού, νέα απορριμματοφόρα, αναδιοργάνωση της ανακύκλωσης). Αν πάλι περισσεύουν, ας τα αφαιρέσει από τα επόμενα δημοτικά τέλη, απαλλάσσοντας τους άνεργους και μειώνοντας κατά 50% τα τέλη στα σπίτια των φτωχών εργαζομένων, όπως προτείναμε και πέρσι.
  5. Αν η Διοίκηση επιμένει να αξιοποιήσει το πλεόνασμα σε άλλες ανάγκες, να της θυμίσουμε εμείς μερικές, προτού τα κάνει δώρο στην κυβέρνηση: η ενίσχυση των αστέγων, των απόρων και των ανέργων που δυστυχώς θα αυξηθούν, οι ασφυκτικοί ελεύθεροι χώροι που μας λείπουν, οι ποδηλατόδρομοι που δεν υπάρχουν.

Καλούμε την διοίκηση του Δήμου να σταματήσει τις διαρροές και τις συμφωνίες με την κυβέρνηση κάτω από το τραπέζι. Οφείλει να φέρει το ζήτημα σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, να ενημερώσει αναλυτικά τί κινήσεις έχει κάνει για να ενισχυθεί ουσιαστικά ο ΟΑΣΘ και να αποφασίσουμε δημοκρατικά πού θα πάει το πλεόνασμα των δημοτών. Τα χρήματα των πολιτών της Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να γίνονται εργαλείο επικοινωνιακής προβολής του Δημάρχου και στήριξης της κυβέρνησης. Μιας κυβέρνησης που αρπάζει ένα εκατομμύριο από τα ταμεία του Δήμου για να μην βάλει η ίδια ούτε ένα ευρώ, που θα το στερήσει από τις δικές της δωρεές σε ιδιωτικές κλινικές, κολλέγια, κανάλια και μάνατζερ.

ΥΓ. Ο κ. Ζέρβας, προφανώς αμυνόμενος, δήλωσε ότι, επειδή είναι αγορασμένα με τα χρήματα των Θεσσαλονικέων, τα λεωφορεία θα χρησιμοποιούνται εντός των ορίων του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Λες και δεν είναι ενιαίο το έργο του ΟΑΣΘ, λες και δεν θα προστεθούν στον ίδιο στόλο, λες και το πρόβλημά μας είναι αν κάτσει κανένας Περαιώτης στα «δικά μας» λεωφορεία. Οι κάτοικοι όμως αυτής της πόλης δεν είναι ούτε τόσο ανάλγητοι ούτε τόσο φτηνοί», καταλήγει η ανακοίνωση.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.