ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ

Πανελλαδικές: «Άμεσα διευκρινίσεις» ζητούν εκπαιδευτικοί για την ασάφεια στη Βιολογία

Έλενα Καραβασίλη08 Ιουνίου 2023

Τεράστια αναστάτωση προκάλεσε σε γονείς και μαθητές η ασάφεια που υπήρξε στο πρώτο ερώτημα του πρώτου θέματος, στο μάθημα της Βιολογίας, στο οποίο εξετάστηκαν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, την Τρίτη 6/6. Έτσι όπως ήταν διατυπωμένο το θέμα είναι νοηματικά άτοπο και επιδέχεται δύο σωστές απαντήσεις, τη ‘γ που δίνει ως σωστή το υπουργείο Παιδείας αλλά και τη ‘δ.

Μέχρι και αυτήν την ώρα δεν έχει δοθεί καμία διευκρίνιση από το υπουργείο Παιδείας ως προς το εάν θα ληφθούν ως σωστές και οι δύο απαντήσεις ή μόνον η γ’. Η Αρετή Αυλογιάρη, υπεύθυνη του μαθήματος βιολογίας στα φροντιστήρια ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ, M.Sc. Μηχ. Περιβάλλοντος περιγράφει στο makthes.gr πως στο πρώτο ερώτημα του πρώτου θέματος, όπου ήταν ερωτήσεις κλειστού τύπου, πολλαπλής επιλογής υπήρξε ένα ζήτημα ως προς τη διατύπωσή του. Ως προς τη βαθμολογία, η λάθος απάντηση αντιστοιχεί στη μείωση της βαθμολογίας, από το 100 στο 95, ή από το 20 στο 19. «Υπήρχαν τέσσερις επιλογές απαντήσεων όπου με βάση την εκφώνηση, υπήρχαν δύο σωστές απαντήσεις. Δηλαδή, ήταν δύο οι δυνατές επιλογές οπότε πολλοί μαθητές απάντησαν αυτό που έδινε ως σωστό το υπουργείο που ήταν το ‘γ ή το ‘δ που όμως είναι επίσης σωστή απάντηση. Θα πρέπει και οι δύο απαντήσεις να ληφθούν ως σωστές διότι δεν ήταν σωστά διατυπωμένο το θέμα. Θα μπορούσε να εξαιρεθεί το ερώτημα εάν είχε μία λεπτομέρεια που το ακύρωνε ωστόσο, εδώ δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Σύμφωνα με την εξεταστέα ύλη θα πρέπει να ληφθούν ως σωστές και οι δύο απαντήσεις. Η επισήμανση αυτή έγινε και από την Πανελλήνια Ένωση Βιολόγων», λέει χαρακτηριστικά η κ. Αυλογιάρη.

Τονίζει πως καθότι τα γραπτά έχουν ήδη αρχίσει να διορθώνονται και ακόμη δεν έχει δοθεί απολύτως καμία διευκρίνιση πιθανότητα θα ληφθεί ως σωστή μόνον η απάντηση του υπουργείου. «Τα παιδιά μας έχουν να εξεταστούν και σε άλλα μαθήματα και η αναστάτωση που έχει δημιουργηθεί από τη λανθασμένη διατύπωση είναι τεράστια. Είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί άμεσα εάν θα ληφθούν ως σωστές και οι δύο απαντήσεις», συμπληρώνει. Η ίδια μεταφέρει ότι «έχουμε πολύ καλούς μαθητές που ισόποσα έδωσαν και τις δύο απαντήσεις».

Ερωτήματα που απαιτούν βαθιά γνώση των θεμάτων

Ως προς τη δυσκολία των θεμάτων, η Αρετή Αυλογιάρη, υπεύθυνη του μαθήματος βιολογίας στα φροντιστήρια ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ, M.Sc. Μηχ. Περιβάλλοντος περιγράφει ότι οι μαθητές ξαφνιάστηκαν από το είδος των ερωτήσεων γιατί ήταν περισσότερο διερεύνησης και βαθιάς γνώσης της ύλης και όχι τόσο αποστήθισης. «Είναι μία πρακτική που ακολουθείται τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Έτσι κάποιοι μαθητές δυσκολεύτηκαν λίγο περισσότερο να μπούνε στο κλίμα, όμως το βασικό είναι ότι τα θέματα απαιτούσαν ψυχραιμία. Συγκριτικά με πέρσι, τα θέματα ήταν ελαφρώς πιο δύσκολα διότι όλα τα ερωτήματα εμπεριείχαν τη δυσκολία της διερεύνησης, ακόμα και στα ερωτήματα πολλαπλής επιλογής. Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια έχουμε περάσει στην κατανόηση και όχι στην αποστήθιση γι’ αυτό και χρόνο με τον χρόνο το μάθημα της Βιολογίας δυσκολεύει. Βέβαια, προς αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να βοηθήσουν και τα σχολικά βιβλία, που δυστυχώς έχουν μείνει 25 χρόνια πίσω», τονίζει η κ. Αυλογιάρη.

Από την πλευρά της η Πηνελόπη Μιλκούδη, Βιολόγος, ΜSc λέει στο makthes.gr πως τα θέματα της Βιολογίας είχαν δομή αντίστοιχη με θέματα παλαιότερων ετών. «Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές που έχουν κατανοήσει σε βάθος την ύλη αναμένεται να έχουν ανταποκριθεί επαρκώς. Σε αρκετά ερωτήματα δηλωνόταν ότι δεν απαιτείται αιτιολόγηση, αλλά τα επιμέρους ερωτήματα των τεσσάρων θεμάτων ήταν πολλαπλά που κάλυπταν όλη την ύλη και ο χρόνος εξέτασης κρίνεται οριακά επαρκής». Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Το ερώτημα Α1 παρουσίαζε πρόβλημα στη διατύπωση, με αποτέλεσμα να δυσκολεύει τον εξεταζόμενο να επιλέξει την σωστή απάντηση. Το θέμα Β' ζητούσε σε μεγαλύτερο βαθμό ανάκληση κειμένου, γεγονός το οποίο δε συνηθιζόταν τα τελευταία χρόνια αλλά έδωσε τη δυνατότητα σε μαθητές να μοριοδοτηθούν έχοντας τις βασικές γνώσεις από το σχολικό βιβλίο. Το θέμα Γ μπορούσε να απαντηθεί επιτυχώς από μαθητές που έχουν εμβαθύνει στη βιολογική γνώση με σκοπό να εξασφαλίζει την απαιτούμενη βαθμολογική διάκριση ανάμεσα στους μαθητές που έχουν κριτική σκέψη και δεν αρκούνται στη βασική γνώση του διδακτέου κειμένου της ύλης. Το ερώτημα Γ3, λόγω της γενικότητας στη διατύπωση, επιδέχεται δύο εναλλακτικές απαντήσεις με την κατάλληλη αιτιολόγηση. Το θέμα Δ ήταν πιο βατό από το Γ, με το ερώτημα Δ4 συγκεκριμένα, να απαιτεί λιγότερο τη βιολογική γνώση και περισσότερο την παρατηρητικότητα για εντοπισμό αλληλουχιών νουκλεοτιδίων».

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.