ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ

Πανελλαδικές 2023: Υποχώρηση των βάσεων σε σχολές Ιατρικής - Άνοδος σε επιστήμες Πληροφορικής

Έλενα Καραβασίλη27 Ιουνίου 2023

Υπομονή για λίγες ακόμα ημέρες θα πρέπει να κάνουν οι διαγωνιζόμενοι των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων, καθώς η ανακοίνωση των βαθμολογιών προσδιορίζεται χρονικά πριν από το τέλος Ιουνίου. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας, μετά από έναν μήνα αναμένεται να ανακοινωθούν και οι βάσεις εισαγωγής. 

Οι υποψήφιοι φοιτητές θα έχουν στη διάθεσή τους τρεις εβδομάδες για να συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό τους, με τους ειδικούς του κλάδου να τονίζουν τη σπουδαιότητα της σωστής και έγκαιρης ενημέρωσης προκειμένου να γίνει η καταλληλότερη επιλογή σχολών.

Παρά το γεγονός ότι η βαθμολόγηση των γραπτών δεν έχει ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις και πληροφορίες που προέρχονται από βαθμολογικά κέντρα, παρατηρείται μία πτωτική τάση των βάσεων σε σχολές του 3ου επιστημονικού πεδίου, όπως Ιατρική, Φαρμακευτική και Οδοντιατρική. 

Από την άλλη, άνοδος των βάσεων αναμένεται στο 4ο πεδίο των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής. Φυσικά, πέραν από τις επιδόσεις των διαγωνιζόμενων, την πορεία των βάσεων θα επηρεάσει ο αριθμός των ενδιαφερόμενων σε κάθε πεδίο.

Για τμήματα «διαμαντάκια», όπου απαιτούνται λιγότερα μόρια εισαγωγής, με καλές προοπτικές και εξασφαλισμένα επαγγελματικά δικαιώματα κάνει λόγο ο Δημήτρης Μπαρλάκας, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας στη Labora. Ο κ. Μπαρλάκας αναφέρει ενδεικτικά στη «ΜτΚ» πως:

Στο 1ο επιστημονικό πεδίο, σε σχολές με Tμήματα Kοινωνικής Εργασίας οι απόφοιτοι αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα κοινωνικού λειτουργού με πολύ καλές προοπτικές.

Στο 2ο επιστημονικό πεδίο, τα τμήματα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης στο Πολυτεχνείο Ξάνθης και Χανίων είναι επίσης καλές επιλογές, καθώς από εκεί αποφοιτούν μηχανολόγοι – μηχανικοί με δυνατότητα εγγραφής στο Τεχνικό Επιμελητήριο. Επίσης, το τμήμα Μηχανικών Επιστήμης Υλικών στα Ιωάννινα έχει αποφοίτους που είναι χημικοί μηχανικοί.

Στο 3ο επιστημονικό πεδίο, σίγουρα τα παραϊατρικά όπως είναι τα τμήματα Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Φυσιοθεραπείας αποτελούν πολύ καλή επιλογή, όπου παρέχονται επαγγελματικά δικαιώματα και μπορεί κάποιος να ανοίξει δικό του γραφείο ή κέντρο αποκατάστασης. Το ίδιο ισχύει και για τα τμήματα Διατροφής και Διαιτολογίας.

Στο 4ο επιστημονικό πεδίο, υπάρχουν τμήματα όπως το Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Χίο, το Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών επίσης στο Πανεπιστήμιο της Χίου που έχουν λίγα μόρια εισαγωγής όμως τελειώνοντας τη σχολή, δίνεται η δυνατότητα εγγραφής στο Οικονομικό Επιμελητήριο ως οικονομολόγος έχοντας παράλληλα εξειδίκευση στα ναυτιλιακά. 

«Παρατηρούμε ότι οι μαθητές στο 4ο επιστημονικό πεδίο, δεν γράφουν τόσο καλά γι’ αυτό βλέπουμε καλές σχολές με χαμηλά μόρια εισαγωγής. Πέρυσι, στα μαθηματικά το 76% των υποψηφίων του 4ου επιστημονικού πεδίου, έγραψε κάτω από τη βάση», τονίζει ο κ. Μπαρλάκας.

Ο Χρήστος Ταουσάνης, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας και Επιστημονικός Διευθυντής του EMPLOY EDU επισημαίνει στη «ΜτΚ» πως υπάρχουν τμήματα με πολύ χαμηλές βαθμολογίες που όμως, προσφέρουν πολύ καλές δυνατότητες στην αγορά εργασίας. 

«Τα μόρια δεν εκφράζουν την αξία ενός τμήματος στην αγορά εργασίας και αυτό θα πρέπει να το προσέξουν πολύ, γονείς και μαθητές». 

Εξηγεί ότι πολλές σχολές που κυμαίνονται κάτω από τα 10.000 μόρια σχετίζονται για παράδειγμα με το κομμάτι της Πληροφορικής, είναι σε περιφερειακά πανεπιστήμια και έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τα αντίστοιχα υψηλόβαθμα τμήματα. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, ιδιαίτερη δυναμική έχουν τα επαγγέλματα που σχετίζονται με την ανθρώπινη υποστήριξη διότι «θα επηρεαστούν λιγότερο από την Τεχνητή Νοημοσύνη και την εξέλιξή της».

Το σωστό μηχανογραφικό

Σημαντικό στοιχείο που πρέπει να εξεταστεί στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι εάν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για σπουδές σε Πανεπιστήμιο που είναι μακριά από τον τόπο διαμονής. 

«Εάν δεν υπάρχει οικονομικό ζήτημα, τότε θα πρέπει να δοθεί βαρύτητα στο τι θέλει ένα παιδί. Σε αυτήν την περίπτωση, πρέπει να δούμε εάν ο χαρακτήρας μας συμβαδίζει με τις προοπτικές της σχολής. Εάν για παράδειγμα κάποιος είναι εσωστρεφής και έχει έναν κλειστό χαρακτήρα θα είναι λάθος να ασχοληθεί με το μάρκετινγκ, τη διοίκηση επιχειρήσεων και τις δημόσιες σχέσεις. Θα ταίριαζε καλύτερα σε μία τέτοια προσωπικότητα να ασχοληθεί με τους υπολογιστές. Το αντικείμενο της σχολής καθώς και οι επαγγελματικές διαδρομές θα πρέπει να συνυπολογιστούν στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού», περιγράφει ο κ. Μπαρλάκας.

Προσχεδιασμός για τις μετεγγραφές

Ο κ. Ταουσάνης συμπληρώνει πως οι βασικές αρχές για τη σωστή συμπλήρωση ενός μηχανογραφικού είναι ο μαθητής να εκφράσει την δική του πραγματική επιθυμία και όχι του κοινωνικού περίγυρου. 

«Να εξετάσει πολύ προσεκτικά τα μαθήματα, το πρόγραμμα σπουδών και τις εξειδικεύσεις που προσφέρονται μέσα στο τμήμα. Βλέπουμε πάρα πολλές περιπτώσεις όπου οι μαθητές αντιλαμβάνονται τις προοπτικές τους αφότου εισαχθούν σε ένα τμήμα, τότε είναι αργά», λέει. 

Αναφέρει ως παράδειγμα το τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής στο ΠΑΜΑΚ που έχει εντελώς διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα και δυνατότητες από το αντίστοιχο τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. 

«Από το ΠΑΜΑΚ ο αυριανός απόφοιτος του τμήματος θα βγει δάσκαλος ειδικής αγωγής, κοινωνιολόγος ενώ από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου δεν έχει καμία σχέση με την ειδική αγωγή. Αντίστοιχα, άλλες προοπτικές υπάρχουν από το τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του ΠΑΜΑΚ και το Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ, όπου οι απόφοιτοι του ΠΑΜΑΚ έχουν διπλά επαγγελματικά δικαιώματα, με δυνατότητα εγγραφής στο Οικονομικό Επιμελητήριο». 

Ο ίδιος τονίζει τη σπουδαιότητα για όσους έχουν χαμηλά εισοδήματα ή κοινωνικά κριτήρια «να συνυπολογίσουν από τώρα τις δυνατότητες μετεγγραφών ακόμα κι αν η διαδικασία γίνεται τον Οκτώβριο, ώστε να υπάρχει σινάφεια στα τμήματα». 

Δεν παραλείπει να σημειώσει πως η οικογενειακή παράδοση πρέπει επίσης να συνυπολογίζεται. 

Λέει τέλος πως «είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να αφιερώσουν χρόνο για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Δυστυχώς ακόμα και σήμερα η πληροφόρηση είναι πολύ επιφανειακή».

Τα ανεβοκατεβάσματα των βάσεων

Σύμφωνα με τον Γιάννη Κανακούδη, υπεύθυνο ανθρωπιστικών σπουδών στα φροντιστήρια Μπαχαράκη, στο 1ο Πεδίο των Ανθρωπιστικών Επιστημών, αν και τα θέματα στα Αρχαία θεωρήθηκαν δυσκολότερα από πέρσι δεν αναμένονται αξιοσημείωτες μεταβολές στη διακύμανση των βάσεων. 

«Κατά συνέπεια, η ελάχιστη βάση εισαγωγής, ανά σχολή, αναμένεται να διατηρηθεί στα περσινά επίπεδα. Όσον αφορά τις σχολές με υψηλή ζήτηση, όπως η Νομική ή η Ψυχολογία πιθανολογούνται μικρές αυξομειώσεις στη βάση εισαγωγής τους», εξηγεί. 

Στο 2ο Πεδίο των Θετικών Επιστημών τα θέματα ήταν ανάλογης δυσκολίας με αυτά του παρελθόντος έτους. Τα Μαθηματικά και η Φυσική κυμάνθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα με τα περσινά. 

«Επομένως, δεν αναμένονται αξιοσημείωτες μεταβολές στις βάσεις εισαγωγής, σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, παρά τα πιο απαιτητικά θέματα της Χημείας», λέει ο κ. Κανακούδης. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, στο 3ο Πεδίο των Επιστημών Υγείας και Ζωής ίσως προκύψει μικρή υποχώρηση των βάσεων σε σχολές όπως οι ιατρικές, οι οδοντιατρικές και οι φαρμακευτικές, λόγω της αυξημένης δυσκολίας των θεμάτων στο μάθημα της Βιολογίας. 

«Το πιο πιθανό όμως είναι οι βάσεις, στις σχολές υψηλής ζήτησης, να κινηθούν σε παρόμοια με τα περσινά επίπεδα», σημειώνει. 

 Τέλος, στο 4ο Πεδίο των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής, ίσως προκύψει μικρή άνοδος στις βάσεις, από τη στιγμή που τα θέματα στα μαθήματα της Πληροφορικής αλλά και των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας θεωρήθηκαν αρκετά εύκολα. 

«Οι βάσεις εδώ προβλέπεται να είναι ανάλογες με τις περσινές», καταλήγει.

Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 25.06.2023

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.