ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Νομοσχέδιο Παιδείας: Ψηφίστηκε εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων

Έλενα Αποστολίδου14 Φεβρουαρίου 2021

Με πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια κατά του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, χιλιάδες φοιτητές εξέφρασαν την αντίθεσή τους στις προωθούμενες αλλαγές. Η αστυνομία και οι κάμερες στα ΑΕΙ, τα πειθαρχικά παραπτώματα, η διαγραφή των φοιτητών και η ελάχιστη βάση εισαγωγής που θα αφήσει εκτός πανεπιστημιακών ιδρυμάτων μεγάλο ποσοστό των υποψηφίων, κυριάρχησαν στα συνθήματα των διαδηλωτών. Σε ορισμένα από τα συλλαλητήρια σημειώθηκε ένταση και εκτεταμένα επεισόδια, με μέλη φοιτητικών παρατάξεων στη Θεσσαλονίκη να προχωρούν σε συμβολική κατάληψη του κτιρίου διοίκησης του ΑΠΘ.

Αντιπαράθεση σε υψηλούς τόνους

Η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», έγινε εν μέσω σφοδρής αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, να ανταλλάσσουν πυρά από το βήμα της Βουλής.

Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για δύο εκ διαμέτρου αντίθετες αντιλήψεις στο νομοσχέδιο που αναμετρώνται, τονίζοντας πως «δική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε το πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς κατόχους, φοιτητές, καθηγητές και εργαζόμενους». Αναφέρθηκε στους 4 σημαντικούς άξονες της μεταρρύθμισης για την Παιδεία και εξαπέλυσε επίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ τον οποίο κάλεσε όπως είπε «να αντιληφθεί ότι η αταξία είναι ταξική», υπογραμμίζοντας πως με το νομοσχέδιο «μάχονται δύο αντίθετες οπτικές».

«Οι μεταρρυθμίσεις κινούνται σε 4 κατευθύνσεις: Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους, θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί, αντί να καταλήγει τυχαία πολύ συχνά σε ένα τμήμα που είναι πολύ πιθανό ποτέ να μην αποφοιτήσει. Οι ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές. Τέλος, οι ρυθμίσεις στέκονται με ωριμότητα αλλά και με θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμιά μας. Καθιερώνουν πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο. Στις σχολές ιδρύονται επιτροπές προστασίας με την ευθύνη των πρυτάνεων, ενώ όπου εκδηλώνεται ιδιαίτερη βία και παραβατικότητα θα λειτουργούν ειδικές ομάδες, άοπλων αλλά εκπαιδευμένων αστυνομικών». «Οι κάμερες θα βρίσκονται σε εξωτερικούς χώρους και μόνο αν για παράδειγμα ένα ίδρυμα συνορεύει με ένα πάρκο θα λειτουργούν σε εσωτερικές εγκαταστάσεις. Κάτι που εγκρίνει η αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή. Χάρη στις κάμερες εντοπίστηκαν οι δράστες του άγριου ξυλοδαρμού του άτυχου εργαζόμενου στο μετρό» δήλωσε ο Κ. Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας πως «στις σχολές δεν μπαίνει η αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία».

«Εδώ και ενάμιση χρόνο νομοθετούμε συστηματικά από κάτω προς τα πάνω, από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας» δήλωσε η υπουργός Παιδείας από την πλευρά της, λέγοντας πως το νομοσχέδιο είναι «ένα νομοσχέδιο κοινής λογικής, νομοσχέδιο για τα αυτονόητα, πλην όμως τόσο απαραίτητα για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Ας είναι αυτή η τελευταία κοινοβουλευτική συζήτηση για τα τόσο αυτονόητα αυτά ζητήματα».

«Οξύνει το πρόβλημα»

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Τσίπρας, ανεβάζοντας τους τόνους από το βήμα της Βουλής, μίλησε για ένα νομοσχέδιο που αποτελεί δώρο σε ιδιωτικά συμφέροντα, στους ιδιοκτήτες κολλεγίων της χώρας μας. «Με αυτό το νόμο αφήνετε πάνω από 24χιλιάδες μαθητές κάθε χρόνο εκτός ΑΕΙ. Θα έχουμε 24χιλιάδες εισακτέους λιγότερους το χρόνο, με στόχο να μεγαλώσετε τη δεξαμενή της πελατείας των ιδιωτικών κολλεγίων. Και για να κρύψετε τον πραγματικό σας στόχο, ανοίγετε μία παράλληλη συζήτηση, πάνω σε ένα υπαρκτό, είναι αλήθεια πρόβλημα, που ωστόσο δεν σας ενδιαφέρει να το λύσετε επί της ουσίας. Πάνω στο πρόβλημα της παραβατικότητας στα πανεπιστήμια. Πίσω από αυτή την προκλητικά ακραία λύση που επιχειρείτε να δώσετε προσπαθείτε να κρύψετε τη βασική σας επιλογή που είναι η υποβάθμιση των δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων για χάρη των ιδιωτικών» είπε ο κ. Τσίπρας απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε στη βία και την παραβατικότητα στα πανεπιστήμια που όπως είπε «αναγνωρίζουμε ότι είναι πρόβλημα», κατηγορώντας την κυβέρνηση για εργαλειοποίηση του προβλήματος.

«Η κυβέρνηση επιδεικνύει μία προκλητική λύση η οποία αντί να λύσει το πρόβλημα, το οξύνει περισσότερο. Και οι πρυτάνεις που υφίστανται το πρόβλημα στην καθημερινότητά τους δεν είναι τρελοί που λένε ‘όχι’ στη δημιουργία σώματος οπλισμένων ειδικών φρουρών και μάλιστα ανεκπαίδευτων μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα», θέτοντας το ερώτημα γιατί η κυβέρνηση δεν δέχεται τις εισηγήσεις των πρυτάνεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος. «Επιλέγεται να φέρεται ένα νόμο που μειώνει τους εισακτέους, μειώνει τη χρηματοδότηση, κλείνει περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα, δεν προσλαμβάνει καθηγητές που έχουν ανάγκη τα πανεπιστήμια, παρά μονάχα ειδικούς φρουρούς» ανέφερε ο κ. Τσίπρας.

Επίθεση από αντιπολίτευση

Επίθεση στη Νέα Δημοκρατία και το ΣΥΡΙΖΑ εξαπέλυσε η πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ Φώφη Γεννηματά, καταλογίζοντάς τους ανευθυνότητα και συμψηφισμό λαθών. «Ο ένας προκαλεί και ο άλλος τραβάει το σχοινί» τόνισε. «Με την επιλογή αυτή η κυβέρνηση, σκόπιμα διασπά το μέτωπο της πλειοψηφίας που θέλει φύλαξη των πανεπιστημίων αλλά όχι αυτού του τύπου» τονίζοντας ότι «το Κίνημα Αλλαγής λέει καθαρά ‘ναι’ στη φύλαξη, ‘όχι’ στην αστυνομοκρατία. ‘Ναι’ στην αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου. ‘Όχι’ στα αστυνομικά τμήματα μέσα στο πανεπιστήμιο. ‘Όχι’ στους αστυνομικούς με κλομπ και χειροπέδες μέσα στις σχολές. ‘Όχι’ στις κάμερες μέσα στην τάξη και στην παρακολούθηση με drones» κάνοντας αναφορά στην πρόταση νόμου που παρουσίασε το ΚΙΝΑΛ πάνω στα ζητήματα του νομοσχεδίου.

Ο γενικός γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπας, αναφέρθηκε στην κατάσταση που επικρατεί στην παιδεία εν μέσω πανδημίας, τονίζοντας πως «η κοινή λογική των αναγκών της νεολαίας θα κάνει ανενεργό το απαράδεκτο νομοσχέδιο». «Είναι πραγματική ντροπή αυτό το πράγμα. Και είναι ντροπή, γιατί κατά τα’ άλλα κόπτεστε για την ποιότητα των σπουδών και την επιστημοσύνη. Όμως τους πανεπιστημιακούς, τους ανθρώπους που ζουν, δημιουργούν γνώση, εργάζονται στα πανεπιστήμια, τους φοιτητές, που αγωνιούν να σπουδάσουν, να έρθουν σε επαφή με το επιστημονικό και επαγγελματικό τους αντικείμενο, τους στοχοποιείτε και τους απαξιώνετε. Θέλετε να το πούμε απλά; Φτιάχνετε ένα πανεπιστήμιο που θα απομακρύνεται ολοένα και περισσότερο από τις κοινωνικές ανάγκες, από τις δυνατότητες που υπάρχουν» δήλωσε.

Με παρέμβασή του ο γραμματέας του ΜέΡΑ 25 Γιάνης Βαρουφάκης εξέφρασε την αντίθεσή του στην ύπαρξη πανεπιστημιακής φύλαξης η οποία δεν θα υπάγεται στις πρυτανικές αρχές, καθώς και στις αλλαγές της κυβέρνησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό και την υπουργό Παιδείας τους κατηγόρησε ότι λένε ψέματα για την ύπαρξη πανεπιστημιακής αστυνομίας στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, τονίζοντας πως το κόμμα του έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για τη φύλαξη και το άσυλο ιδεών, επισημαίνοντας πως πρέπει να ανήκει στη δικαιοδοσία των πρυτανικών αρχών και όχι στον υπουργό Προστασίας του Πολίτη.

Οι μεγάλες αλλαγές

Το νομοσχέδιο εγκρίθηκε από τη Βουλή με ευρύτερη πλειοψηφία. Υπέρ ψήφισαν οι βουλευτές της ΝΔ και της Ελληνικής Λύσης, ενώ το σύνολο των άλλων κομμάτων καταψήφισαν το νομοσχέδιο.

Οι αλλαγές που πέρασαν με 166 ψήφους «υπέρ», αφορούν σε ζητήματα που η «ΜτΚ» έχει παρουσιάσει και αναλύσει σε βάθος όλο αυτό το διάστημα και αφορούν στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, γεγονός που θα μειώσει σε μεγάλο βαθμό τον αριθμό των εισακτέων και θα εφαρμοστεί από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, στη συγκρότηση ειδικού σώματος της Ελληνικής Αστυνομίας για την ασφάλεια των ΑΕΙ. Πρόκειται για την «Ομάδα Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων» που θα υπάγεται στην ΕΛΑΣ, ενώ μπαίνει όριο στην ολοκλήρωση των σπουδών των φοιτητών. Επίσης, καθιερώνεται η κάρτα εισόδου στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, τοποθετούνται κάμερες στα ΑΕΙ και αλλάζει το πειθαρχικό δίκαιο, με διαγραφή των φοιτητών από τα πανεπιστήμια. Παράλληλα, τα μηχανογραφικά δελτία που θα υποβάλλουν οι υποψήφιοι από την επόμενη χρονιά θα είναι δύο και θα γίνεται σε διαφορετικές φάσεις, με τον αριθμό των επιλογών τους να είναι συγκεκριμένος, σαφώς μικρότερος, ενώ εισάγονται πλέον ως επιλογές σπουδών και τα ΙΕΚ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Φεβρουαρίου 2021
This page might use cookies if your analytics vendor requires them.