ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νομικοί απαντούν σε ερωτήματα για το επίμαχο Προεδρικό Διάταγμα ως προς την καλλιτεχνική εκπαίδευση

Κυριακή Τσολάκη05 Φεβρουαρίου 2023

«Είστε υπέρ ή κατά;

Έστω απαντήστε με ένα ναι ή ένα όχι.

Το έχετε το πρόβλημα σκεφτεί.

Πιστεύω ασφαλώς πως σας βασάνισε…»

Είναι μερικές μόνο από τις φράσεις του πανό που αναρτήθηκε από τους σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ για το επίμαχο Προεδρικό Διάταγμα που βρήκε αντίθετη την πλειονότητα των καλλιτεχνών όσον αφορά το ζήτημα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Οι ίδιοι έκαναν μια μικρή αναδρομή στο τι έχουν κάνει, αφού αποφάσισαν να οργανωθούν και να δράσουν «ακηδεμόνευτα και χωρίς μεσάζοντες», όπως είπαν. Έτσι, κλιμάκωσαν τον αγώνα με την κατάληψη της Σχολής και προσπάθησαν «να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση για την επίλυση του ζητήματος», όπως τόνισαν. «Ξεκινήσαμε σε ένα αγωνιστικό πλαίσιο αναδείξαμε το ζήτημα στις σκηνές του ΚΘΒΕ μέσω δημοσιογραφικών μέσων μέσω γιγαντο-πανό και μέσα από συναυλία που έγινε στην κατειλημμένη σχολή. Το σύνθημά μας είναι ότι οι τέχνες και η υποβάθμιση του πολιτισμού αφορούν όλη την κοινωνία. Πιστεύουμε ότι όλο αυτό θα αφήσει μια παρακαταθήκη. Το ζήτημα είναι η χθεσινή κατάληψη του κτιρίου Τσίλλερ στην Αθήνα την οποία χαιρετίζουμε», είπαν οι σπουδαστές.

Τοποθέτηση έκανε και το συντονιστικό των υπόλοιπων σχολών της Θεσσαλονίκης, που αποφάσισαν αποχή από τα μαθήματά τους τρεις μέρες.


Όλα αυτά στην ανοιχτή συζήτηση που πραγματοποιείται από τη 1μμ της Κυριακής στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Μέλος του δ.σ. του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών τόνισε πως το Π.Δ. «έρχεται να μας πάει βήματα πίσω, υποβαθμίζει τα πτυχία σε σχέση με πριν και δίνει τη δυνατότητα στη σημαντική πιθανότητα υποβάθμισης των εργασιακών μας δικαιωμάτων», αναφέρθηκε και στη 24ωρη απεργία (την προσεχή Τετάρτη) που προκήρυξε το ΣΕΗ.


Επί είκοσι χρόνια οι κυβερνήσεις είχαν απόλυτη νομοθετική αδράνεια

Ενδιαφέρουσες ήταν η παρουσίες δύο νομικών που μίλησαν για το Νομικό Πλαίσιο, οι οποίοι υπογράμμισαν ότι «Οι ασκοί του Αιόλου είχαν ανοίξει πολλά χρόνια πριν», ενώ αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι η «κορυφή του παγόβουνου».

Η Άννα Τσιφτσόγλου, Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω και καθηγήτρια του Ανοιχτού Πανεπιστημίου επεσήμανε πως και πριν και μετά το ΠΔ 85 παραμένουν πολλά θέματα στον αέρα, όπως παραμένουν και μετά την πρόσφατη τροπολογία. Κάνοντας μια σύντομη αναδρομή σε μια ιστορία 40 ετών τόνισε: «Από τον ιδρυτικό νόμο ‘81 που θέσπισε τις δραματικές σχολές με τον οποίο ρητά κατοχυρώνονταν αυτές σε ένα στάτους ανώτερο. Υπάγονται στο άρθρο 16 παράγραφος 7 του συντάγματος. Το ΠΔ336 επανέλαβε το ίδιο στάτους. Τη δεκαετία του ’90 το ίδρυμα τεχνολογικής εκπαίδευσης ανέλαβε να είναι το αρμόδιο όργανο που πιστοποιούσε τα πτυχία αυτά ως τεχνολογικής εκπαίδευσης. Αυτό συνεχίστηκε μέχρι το 2003 που ανωτατοποιήθηκαν τα ΤΕΙ και τέθηκε σε ισχύ ο νόμος. Όταν έπρεπε να γίνει ταυτοποίηση των πτυχίων των σπουδαστών Δραματικής Σχολής δεν έγινε απολύτως τίποτε άρα μετράμε 20 χρόνια απόλυτης νομοθετικής αδράνειας. Δεν ψηφίστηκε ποτέ νόμος για το τι διαβάθμιση θα έχουν οι σπουδές, ούτε αυτό ίσχυσε αυτό που ο νομοθέτης πριν το 2003 να θεωρούνται δηλαδή οι απόφοιτοι ως πτυχιούχοι ΤΕΙ. Υπήρξε μια ρύθμιση το 2017 που είπε ότι οι απόφοιτοι δραματικών σχολών μέχρι το 2003 θα αναγνωρίζονται ως ΤΕΙ αλλά μέχρι εκεί».


Η κ. Τσιφτσόγλου τόνισε ότι όλα αυτά τα χρόνια δεν υπήρξε από καμία κυβέρνηση νομοθετική ρύθμιση για τα εργασιακά δικαιώματα. «Το χειρότερο είναι ότι δημιουργούνται απόφοιτοι δύο ταχυτήτων Οι απόφοιτοι προ του 2003 που θεωρούνται ΤΕ και οι μετά το 2003 που δεν θεωρούνται ούτε ΤΕ ούτε ΔΕ.

Η τροπολογία που ψηφίστηκε είναι το μόνο που κάνει ότι θα υπάρχει ειδικό μισθολόγιο για τους καλλιτέχνες και εξαιρεί τους αποφοίτους των Δραματικών Σχολών για αμιγώς καλλιτεχνικό έργο. Αυτό όμως δεν επιλύει το πρόβλημα, το οποίο εξακολουθεί να παραμένει.

Αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να ρυθμιστεί. Από μόνο του δημιουργεί σοβαρά συνταγματικά ζητήματα διότι δεν κατοχυρώνονται τα επαγγελματικά δικαιώματα με τρόπο σαφή και συγκεκριμένο».

Κατευθύνσεις για πιθανές ενέργειες ώστε να προστατευθούν οι καλλιτέχνες έδωσε ο νομικός Αλέξανδρος Σπυριδωνίδης, που τόνισε ότι πρέπει να προσβληθεί νομικά το προεδρικό διάταγμα. «Πρέπει η Πολιτεία να εξαναγκαστεί να ρυθμίσει αυτό το αδιαβάθμιστο πτυχίο», επεσήμανε.

«Αναστατωθήκαμε πάρα πολύ»

Ο διευθυντής προγράμματος σπουδών της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ Γιάννης Ρήγας τόνισε πως είναι πολύ σημαντικό να ακουστούν οι θέσεις των νομικών. «Όταν μάθαμε ότι κατέβαιναν οι καλλιτέχνες που ήταν στην ανώτερη βαθμίδα αναστατωθήκαμε πάρα πολύ και άρχισε μια διαδικασία η οποία κατέληξε στην κατάθεση μιας τροπολογίας εκ μέρους της κυβέρνησης και το τι μπορεί να μας δώσει. Οι ειδικοί θα μπορέσουν να το δουν για να τοποθετηθούμε ψυχρά απέναντι στα πράγματα. Οι νόμοι δημιουργήθηκαν με μια ψυχρότητα εκ μέρους της Πολιτείας και εμείς ακόμα περνάμε μια έντονη συναισθηματική κατάσταση. Θα πρέπει με ψυχραιμία να παρέμβουμε».

Ο χορευτής και καθηγητής της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ Δημήτρης Σωτηρίου ανέφερε πως σημαντικό είναι να εξεταστεί το άρθρο 16 παράγραφος 7 σχετικά με την ανώτερη εκπαίδευση. Η επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ και καθηγήτρια της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ Χριστίνα Χατζηβασιλείου διάβασε ένα αλληλέγγυο στους αποφοίτους των δραματικών σχολών ψήφισμα του Τμήματος. Παρόν στη συζήτηση ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέρης Πελτέκης, ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας, ηθοποιοί κ.α.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.