Για προϋπολογισμό ένδειας για την πόλη της Θεσσαλονίκης και επιβάρυνσης των πολιτών κάνει λόγο ο δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη «Θεσσαλονίκη για Όλους» και μέλος της Δημοτικής Επιτροπής, Μιχάλης Τρεμόπουλος, μία ημέρα μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού της διοίκησης Αγγελούδη στο νέο και ενιαίο δημοτικό όργανο, τη Δημοτική Επιτροπή.
«Πρέπει επειγόντως να δοθεί προτεραιότητα στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στην πόλη, με πράσινες πολιτικές και βιώσιμες λύσεις», σημειώνει ο Μ. Τρεμόπουλος για τον προϋπολογισμό που καταψηφίστηκε από τον ίδιο, αλλά υπερψηφίστηκε ακόμη και από τους συμβούλους της παράταξης Ζέρβα. «Αυξάνουν τα δημοτικά τέλη κατά 41% χωρίς να κάνουν τίποτε για το περιβάλλον, την ενεργειακή φτώχεια, την κλιματική κρίση ή τη ρύπανση ενώ και οι δαπάνες χρηματοδοτούμενων έργων για τις υπηρεσίες κοινωνικής πολιτικής, πολιτισμού και αθλητισμού είναι μηδενικές για το 2024», προσθέτει ο ίδιος.
Από την επεξεργασία των εκατοντάδων σελίδων στοιχείων (μόνον η εισήγηση έχει 375 σελίδες), που δόθηκαν καθυστερημένα και επιπλέον σε μη επεξεργάσιμη μορφή -κάτι που έχει ξεπεραστεί ακόμη και σε μικρότερους Δήμους- προκύπτει ότι:
Ø Σε ό,τι έχει σχέση με τα έσοδα, ο προϋπολογισμός της νέας διοίκησης του Δήμου κινείται στο ίδιο σχεδόν μήκος κύματος με τη διοίκηση Ζέρβα, δηλαδή σε «βαρομετρικά χαμηλά». Η εξέλιξη των τακτικών εσόδων του Δήμου τα τελευταία πέντε χρόνια παραμένει σταθερά σε χαμηλά επίπεδα. Και αν συγκρίνουμε τα τακτικά έσοδα του Δήμου κατά το 2018 με τη διοίκηση Μπουτάρη, που είχαν ανέλθει σε περίπου 170 εκατ. €, τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται μειωμένη κατά περίπου 50%! Σχεδόν τα μισά σε ανάλογα επίπεδα είναι και η πρόβλεψη του 2024!
Ø Προϋπολογίζουν έσοδα της τάξης των 410 εκατ. € αλλά με βάση τις εκτιμήσεις του 2023 (έσοδα 180 εκατ. €), φαίνεται ότι στην πραγματικότητα θα επιτύχουν έσοδα της τάξης των 180-200 εκατ. €!
Ø Υπάρχει χαμηλή απορροφητικότητα στις επιχορηγήσεις για επενδύσεις. Πρόβλεψη του 2023: 64.165,66 €, εκτίμηση επίτευξης στόχου για το 2023: 13.582,77 €. Προϋπολογίζουν για το 2024: 60.594,13 €.
Ø Τα έκτακτα έσοδα, που κατά κανόνα αφορούν σε επιχορηγήσεις επενδύσεων, μετά την καθίζηση του 2019 είχαν κάποια βελτίωση, που φαίνεται όμως να οφείλεται στην υλοποίηση προγραμμάτων που είχαν σχεδιαστεί στο παρελθόν και υλοποιήθηκαν με ιδιαίτερη καθυστέρηση.
Ø Η διοίκηση Ζέρβα είχε προβλέψει για το 2023 έσοδα της τάξης των 71 εκατ. € αλλά κατάφερε να απορροφήσει μόνο 22 εκατ. €, δηλαδή μόλις το 31% των προβλέψεών της. Για το 2024 οι προβλέψεις εμφανίζονται ξανά ψηλές.
Η εμφάνιση απαιτήσεων από υπόλοιπα προηγούμενων χρήσεων είναι μία κλασική περίπτωσης ανεδαφικής παρουσίασης μεγεθών, μια και στους προϋπολογισμούς των ετών 2020 έως 2023 εμφανίζονται έσοδα της τάξης των 160 εκατ. €. Πρόκειται για ανεπίδεκτες εισπράξεις. Εξαιρετικά αισιόδοξη είναι η πρόβλεψη για είσπραξη 165 εκατ. € βεβαιωμένων υποχρεώσεων το 2024. Πρέπει να σημειωθεί ότι για το 2023 είχαν προβλέψει εισπράξεις 165,8 εκατ. € και τελικά κατάφεραν να εισπράξουν ΜΟΝΟ 2,8 εκατ. €, δηλαδή ΜΟΛΙΣ το 1,6%!
Επιπλέον, αποτυπώνεται και στον προϋπολογισμό η «ένδεια» του Τεχνικού Προγράμματος, αφού στην κατηγορία 7 των εξόδων (Επενδύσεις) εγγράφονται δαπάνες 80 εκατ. € ενώ το 2023 είχαν προϋπολογιστεί 102 εκατ. € (εκτίμηση πληρωμών μόλις 33 εκατ. € για το 2023):
o οι δαπάνες για τις τεχνικές υπηρεσίες προϋπολογίζονται στα 11,8 εκατ. € για το 2024 ενώ για το 2023 είχαν προϋπολογιστεί στα 17,6 εκατ. € (μειωμένο κατά 33%) και η εκτίμηση πληρωθέντων για το 2023 ανέρχεται σε 10,8 εκατ. €. Αντίστοιχα, για τις υπηρεσίες πρασίνου προϋπολογίζονται για το 2024 σε μόλις 255.000 € ενώ για το 2023 είχαν προϋπολογιστεί στα 327.475,80 € (μειωμένο κατά 22%) και η εκτίμηση πληρωθέντων για το 2023 ανέρχεται σε 179.076,72 €. Οι δαπάνες για την Υπηρεσία Νεκροταφείων προϋπολογίζονται για το 2024 στις 88.508,05 € ενώ για το 2023 είχαν προϋπολογιστεί στα 308367,45 € (μειωμένο κατά 71%) και η εκτίμηση πληρωθέντων για το 2023 ανέρχεται σε 211.775,88 €.
o Όσον αφορά τις δαπάνες χρηματοδοτούμενων έργων από το ΠΔΕ (ΕΣΠΑ κ.α.) επίσης προϋπολογίζονται μειωμένες σε σχέση με το 2023. Ειδικότερα, στις υπηρεσίες καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού εγγράφονται δαπάνες 5,8 εκατ. € (έναντι προϋπολογισθέντων 19 εκατ. € περίπου και εκτίμηση πληρωθέντων 10,4 εκατ. € για το 2023). Αντίστοιχα στην υπηρεσία τεχνικών έργων, πρασίνου και πολεοδομίας εγγράφονται δαπάνες 19 εκατ. € (έναντι προϋπολογισθέντων 22εκατ. € περίπου και εκτίμηση πληρωθέντων 4,6 εκατ. € για το 2023.
o Η απορρόφηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν εξαιρετικά χαμηλή (ενώ είχαν εγγραφεί περίπου 24 εκατ. € το 2023 τελικά η εκτίμηση πληρωμών είναι μόλις 101.184 €). Για το 2024 εγγράφονται δαπάνες περίπου 29 εκατ. € τα οποία θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να πληρωθούν.
Κλείνοντας την ανακοίνωσή του, ο κ. Τρεμόπουλος αναφέρει ότι προκύπτει μια σειρά ερωτημάτων:
ü Τι γίνεται με τις σημειώσεις των ορκωτών σχετικά με τις επίδικες απαιτήσεις τρίτων κατά του Δήμου ύψους 17 εκατ. € ενώ οι προβλέψεις είναι μόνο 2,5 εκατ.; Προφανώς, με μια ευόδωση των απαιτήσεων τρίτων θα προκύψει μία ωρολογιακή βόμβα στα οικονομικά του Δήμου!
ü Αξιοποιούνται και πώς τα ακίνητα του Δήμου; Μπορούν να δημιουργηθούν πρόσθετα έσοδα του Δήμου ώστε να ασκήσει πράσινες πολιτικές;
ü Οι τόκοι χρηματικών καταθέσεων σε τράπεζες προϋπολογίζονται σε 606.714 €, δηλαδή μειωμένοι κατά 35% σε σχέση με το αντίστοιχο ποσό του 2023 (930.000 €) και κοντά στην εκτίμηση εισπραχθέντων για το 2023 που είναι 583.395,88 €. Πως αιτιολογείται;
ü Τα ανταποδοτικά έσοδα προϋπολογίζονται για το 2024 σε 30.923.157,39 €, δηλαδή αυξημένα κατά περίπου 41% σε σχέση με το 2023 (22.000.000 €). Δεδομένου ότι ψηφίστηκε αύξηση των ανταποδοτικών κατά 35% πώς αιτιολογείται η αύξηση στο 41%; Ή μήπως η αύξηση του 35% υπολογίστηκε σε σχέση με την εκτίμηση των εισπραχθέντων για το 2023 (22,9 εκατ. €);