ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ηλεκτρικά πατίνια χωρίς κανόνες κυκλοφορίας

Δημήτρης Λαζόπουλος12 Μαρτίου 2019

Τη δυνατότητα μετακίνησης με ηλεκτρικά πατίνια έχουν οι Θεσσαλονικείς από το τέλος του περασμένου χρόνου, μετά την άδεια που έδωσε ο δήμος Θεσσαλονίκης σε ιδιωτική εταιρεία για την πιλοτική κυκλοφορία τους στην πόλη.

Μπορεί το καινούργιο μέσο μεταφοράς να δείχνει γοητευτικό, κυρίως μεταξύ των νεότερων σε ηλικία Θεσσαλονικιών, όμως η απουσία ρυθμιστικού πλαισίου για το πώς και πού πρέπει να κινούνται τα συγκεκριμένα οχήματα, ούτως ώστε πατίνια και πεζοί να συνυπάρχουν με ασφάλεια, καθιστά προβληματική την κυκλοφορία τους στους δρόμους της πόλης.

Στο πλαίσιο αυτής της πιλοτικής λειτουργίας, η εταιρεία έχει διασκορπίσει πάνω από 50 ηλεκτρικά πατίνια στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και ο κόσμος έχει, ήδη, υποδεχθεί με θετική διάθεση το νέο μέσο, όπως υποστηρίζει στη «ΜτΚ» ο υπεύθυνος λειτουργίας (σ.σ. Operations’ Manager) της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη Νίκος Χατζηδάκης. «Εμείς κάθε πρωί τα τοποθετούμε με γεμάτη μπαταρία. Στην Αριστοτέλους, στον Λευκό Πύργο, στην Τσιμισκή. Μπορεί οποιοσδήποτε να το πάρει, αφού το δει μπροστά του και να το αφήσει όπου θέλει. Ελέγχονται όλα με GPS, οπότε γίνεται και το tracking (σ.σ. η παρακολούθηση) για το πόσα χρήματα θα πληρώσει» εξηγεί στη συνέχεια ο εκπρόσωπος της εταιρείας.

Πώς λειτουργεί

Αφού ο υποψήφιος πελάτης εγκαταστήσει στο κινητό του την εφαρμογή της εταιρείας, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει μία χρεωστική κάρτα, προκειμένου να γίνει η σχετική χρέωση και μετά το μόνο που έχει να κάνει είναι να βρει κάποιο πατίνι.

Μάλιστα, μέσω της εφαρμογής, ο πελάτης μπορεί να εντοπίσει τα πλησιέστερα σε αυτόν ελεύθερα πατίνια και να διαλέξει εκείνο που προτιμά. Σε περίπτωση που δεν έχει οπτική επαφή με το πατίνι, ο πελάτης μπορεί να ενεργοποιήσει μία επιλογή στην εφαρμογή και τότε το «εκλεκτό» πατίνι θα χτυπήσει αυτομάτως το κουδουνάκι του, για να το ακούσει ο επίδοξος αναβάτης.

Ακολούθως, ο πελάτης μόλις ανέβει στο πατίνι, σαρώνει με την κάμερα του κινητού του, και μέσω της εφαρμογής της εταιρείας, τον κωδικό QR (σ.σ. ένα ασπρόμαυρο εικονίδιο με τετραγωνάκια) που υπάρχει πάνω στο τιμόνι. «Τότε αρχίζει η χρέωση. Το ξεκλείδωμα είναι ένα ευρώ και μετά είναι 0,15 ευρώ το λεπτό», ενημερώνει ο κ. Χατζηδάκης, αναγνωρίζοντας ότι η χρέωση είναι ακριβή, αφού ο σκοπός δεν είναι η χρήση του πατινιού για διασκέδαση, όπως λέει ο ίδιος, αλλά η διευκόλυνση στη μεταφορά.

Όταν ο πολίτης τελειώσει τη μετακίνησή του με το πατίνι, πατάει ένα κουμπί με το οποίο ολοκληρώνεται η χρέωση και μπορεί να το αφήσει όπου θέλει. «Αυτά είναι όλα ασφαλισμένα», σημειώνει ο κ. Χατζηδάκης.

Ερωτηθείς για τους κινδύνους στη διάρκεια κυκλοφορίας με το πατίνι, τα οποία μπορούν να «πιάσουν» ακόμη και 25 χλμ./ώρα, ο εκπρόσωπος της εταιρείας δηλώνει ότι «Είναι και θέμα προσοχής στο δρόμο. Η ταχύτητα των 25 χλμ./ώρα είναι στην κρίση του καθενός».

Κυκλοφορία χωρίς κανονιστικό πλαίσιο

Σε σχέση με το πού νομιμοποιείται να κυκλοφορεί το ηλεκτρικό πατίνι, «Ακόμη δεν έχουν αποφασίσει οι αρμόδιες αρχές το πώς και το γιατί» παραδέχεται ο κ. Χατζηδάκης και συμβουλεύει τους χρήστες να κινούνται σε ποδηλατόδρομους ή στα δεξιά του δρόμου.

Πάντως, το ηλεκτρικό πατίνι ανεβαίνει και ανηφόρες, διαβεβαιώνει ο κ. Χατζηδάκης, τρέχοντας και με 8 χλμ./ώρα, ενώ «αντέχει» αναβάτες βάρους ακόμη και άνω των 100 κιλών.

Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι η ιδιωτική εταιρεία δεν έχει καταλήξει σε κάποιου είδους συμφωνία με το δήμο. Απλώς έχει εξασφαλίσει τη σχετική άδεια λειτουργίας.

Θα γίνει ημερίδα όταν…

Ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας υπογραμμίζει μέσω της «ΜτΚ» ότι ο δήμος επιχειρεί να διοργανώσει μία ημερίδα, στην οποία θα κληθούν όλες οι σχετικές εταιρείες και οι αρμόδιες αρχές, με στόχο τη θεσμοθέτηση ενός «σύγχρονου και εύκολου ρυθμιστικού πλαισίου» για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών. Όπως ξεκαθαρίζει, η απόφαση να δοθεί άμεσα άδεια για πιλοτική λειτουργία βασίστηκε στη σκέψη ότι «αν πρέπει να το βάλουμε σε ένα πλαίσιο, θα αργήσουμε πάρα πολύ».

Ωστόσο, οι προσπάθειες του δήμου δεν έχουν καρποφορήσει μέχρι στιγμής και ο Σπύρος Πέγκας ζήτησε από άλλη εταιρεία, που διαθέτει ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα, να του στείλει ένα σχετικό εγχειρίδιο, χωρίς ακόμη να έχει λάβει κάτι σχετικό.

Παράλληλα, ο αντιδήμαρχος διαβεβαιώνει ότι και η τροχαία ψάχνει να βρει άκρη για το θέμα, επικοινωνώντας με εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η «ΜτΚ» έθεσε στην τροχαία Θεσσαλονίκης μία σειρά ερωτήματα σε σχέση με την απουσία ρυθμιστικού πλαισίου για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών δίτροχων, η οποία δεν είναι σε θέση να μας διαφωτίσει, αφού αναμένει διευκρινίσεις από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, ενώ εμφανίζει αδυναμία να λάβει άμεσα πρωτοβουλίες λόγω και της παντελούς απουσίας ανάλογου πλαισίου σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η απουσία κανονιστικού πλαισίου ακόμη και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης επιβεβαιώνεται και από τον εκπρόσωπο της ιδιωτικής εταιρείας, που έφερε τα πατίνια στη Θεσσαλονίκη.

Η «γέννηση» της ιδέας

«Τα πρωτοείδαμε στο Τελ Αβίβ όταν πήγαμε τον Σεπτέμβριο και εκεί μας έκανε εντύπωση με το δήμαρχο, πως οι πάντες κινούνται με ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα» περιγράφει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, μετά την κυκλοφορία των πατινιών, ήδη κινητοποιήθηκαν και άλλες εταιρείες, οι οποίες ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στη Θεσσαλονίκη, είτε με ηλεκτρικά πατίνια είτε με ηλεκτρικά ποδήλατα. «Σιγά σιγά θα μπουν και άλλες εταιρείες και αυτό είναι το ζητούμενο. Όσο ο κόσμος αρχίζει να χρησιμοποιεί αυτά και αποφορτίζεται από αυτοκίνητα το κέντρο, είναι σημαντικό», πιστεύει ο αντιδήμαρχος.

Τέλος, σε ό,τι αφορά την εμπλοκή του δήμου στην κυκλοφορία των πατινιών, ο Σπύρος Πέγκας επιμένει ότι αυτή περιορίζεται στο ότι «δίνει την ευχή του και είναι δεκτικός στο να υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες μέσα στην πόλη».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 9/10 Μαρτίου 2019

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.