ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η γυναίκα στο σύγχρονο σινεμά

Αλέξης Δερμεντζόγλου08 Μαρτίου 2019


Με ευκαιρία την σημερινή , διεθνή ημέρα της γυναίκας, είναι πολύ ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε πώς την αντιμετωπίζει το διεθνές σινεμά.

Είναι αντικομφορμίστριες, επαναστάτριες και αποφασισμένες ,παρά το μικρό της ηλικίας τους, στις εντυπωσιακές Ατίθασες. Δίνουν τα πάντα για την αγάπη όπως η Ρέιτσελ Βάις στον Αστακό, ακόμα κι αν αυτό της στοιχίσει τη λαλιά. Στο Gift μια νέα και διαταραγμένη γυναίκα συγκρούεται χωρίς να υπολογίζει τίποτα, όταν μαθαίνει πως ο άνδρας της στο παρελθόν είχε διαπράξει μια αποτρόπαια πράξη σε βάρος στενού του φίλου.

Μπορεί με τις γυναίκες να υπάρχει και μια άλλη πρόταση πέρα από όρους, όρια και συμβάσεις. Κλασικό παράδειγμα παραμένει η Carol του Τοντ Χέινς. Μια παντρεμένη και με παιδί γυναίκα (Κέιτ Μπλάνσετ) είναι απογοητευμένη από τη συμπεριφορά του συζύγου της. Ερωτεύεται μια νεαρή κοπέλα (Ρούνι Μάρα) που δεν την καλύπτει ο ανώριμος φίλος της. Η σχέση τους θα εξελιχθεί σ’ έναν καθολικό, παθιασμένο έρωτα. Η Λέα Σεϊντού ως Μαντλέν πείθει  τον τζέιμς Μποντ στο Specter να εγκαταλείψει το δολοφονικό του έργο.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ

Αν περάσουμε στην Joy του Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ, θα παρατηρήσουμε πως η βασική ηρωίδα είναι μια νέα νοικοκυρά (Τζένιφερ Λόρενς) με παιδιά, χωρισμένη για δύο χρόνια από το σύζυγό της που όμως εξακολουθεί και διαμένει στο ίδιο σπίτι. Η γυναίκα εφορμά στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και γίνεται πλούσια και διάσημη με την είσοδό της στις αγορές χάρις σε μια εφεύρεσή της .

Εξαιρετική σκιαγραφία έχουμε στο Steve Jobs του Ντάνι Μπόιλ. Ο γνωστός, πραγματικός  ήρωας έχει παιδί χωρίς γάμο, οι σχέσεις  του με τη σύντροφό του και την κόρη του είναι πολύ κακές. Από την άλλη μεριά, παρατηρούμε τη γραμματέα του (εκπληκτική η Κέιτ Γουίνσλετ) αφοσιωμένη σ’ αυτόν και  πολύ καλή επαγγελματίας.

ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΤΡΑΠΕΖΙΤΗ

Προχωρώντας τώρα σε άλλα φιλμ, θα παρατηρήσουμε χαρακτηριστικές σκιαγραφίες. Στο Spotlight η ηρωίδα (Ρέιτσελ Μακ Άνταμς) είναι εκπληκτική στο ρόλο μιας δημοσιογράφου που τρέχει από το πρωί ως το βράδυ στα ίχνη ενός σκανδάλου παιδοφιλίας στη Βοστόνη. Μόλις και προλαβαίνει να συναντήσει πότε πότε το σύντροφό της για κανένα γεύμα.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τους ήρωες της ταινίας Το μεγάλο σορτάρισμα. Ο άντρας (Στιβ Κάρελ) είναι πολυάσχολος τραπεζίτης και σπάνια βρίσκεται σε επικοινωνία με τη σύζυγό του (Μαρίζα Τομέι), η οποία, όμως, τον στηρίζει και τον  συμβουλεύει.

Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΝ ΔΙΑΣΗΜΟ

Στο Τράμπο ο διάσημος ήρωας γράφει πυρετωδώς σενάρια με ψευδώνυμο- επειδή είναι στη «μαύρη» λίστα του Μακάρθι-, για να συντηρήσει την οικογένειά του. Γίνεται βίαιος, παράξενος, παράλογος. Έτσι πικραίνει την οικογένειά του και τη σύζυγό του (Ντάιαν Λέιν), η οποία, όμως στέκεται σταθερά στο πλευρό του.

Συζυγικός προβληματισμός στις σχέσεις και την επικοινωνία σε άλλη μια ταινία που, όπως και ο Τράμπο, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Στη Γέφυρα των κατασκόπων του Σπίλμπεργκ ο Τομ Χανκς υποδύεται το δικηγόρο που του αναθέτουν να υπερασπιστεί ένα Ρώσο κατάσκοπο που συνελήφθη στην Αμερική. Ο ανώνυμος κόσμος ενοχλεί την οικογένεια, επειδή ο σύζυγος υπερασπίζεται έναν προδότη. Αργότερα, όταν ο δικηγόρος φεύγει στο ανατολικό Βερολίνο για μυστική αποστολή της κυβέρνησης , η σύζυγος στενοχωριέται, προβληματίζεται αλλά είναι σταθερά στο πλευρό του.

Ο ΣΥΖΥΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ..  ΓΥΝΑΙΚΑ

Η πιο συγκλονιστική ίσως περίπτωση καθορίζεται στο Κορίτσι από τη Δανία του Τομ Χούπερ. Η σύζυγος (Αλίσια Βικάντερ) είναι πολύ ερωτευμένη με τον άντρα της  (Έντι  Ρεντμάινε). Ζωγράφοι και οι δύο τους, αυτή θα κάνει το λάθος να τον αξιοποιήσει ως μοντέλο ντύνοντάς τον γυναικεία. Έτσι, θα ξυπνήσει η πραγματική του φύση σ’ ένα φυλετικό διαχωρισμό. Η σχέση τους μετατρέπεται σε παράξενη φιλία γεμάτη στοργή. Όλα αυτά βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα, αναδεικνύοντας ένα ψυχόδραμα, μια αγωνιακή, υπαρξιακή αναζήτηση με την κατάργηση του έρωτα.

Το δικό της δράμα ζει και η πρωταγωνίστρια (Έμιλι Μπλαντ) της ταινίας του Ντένις Βιλνέβ Sicario ο εκτελεστής. Συνυπάρχει μαζί με άνδρες, είναι σκληρά εκπαιδευμένη και καταδιώκει εμπόρους κοκαΐνης. Όσο για τη θηλυκότητα και την σεξουαλικότητά της έχουν ακυρωθεί. Στέκεται δίπλα της ως φίλος δίπλα της ένας μαύρος από την ομάδα. Όταν αποφασίσει να κάνει μια περιστασιακή σχέση, πέφτει πάνω σ’ έναν τύπο που θέλει να τον δολοφονήσει.

ΟΛΕΣ ΓΙΑ ΣΚΟΤΩΜΑ

Τραγικές φιγούρες οι τρεις γυναίκες στους Μισητούς 8 του Κουέντιν Ταραντίνο με εκπληκτική στο  ρόλο της την Τζένιφερ Τζέισον Λι που υποδύεται μια εγκληματία με πολλές διασυνδέσεις. Και αυτή και οι άλλες δύο θα σκοτωθούν με σκληρό τρόπο. Καμιά, όμως,  θηλυκότητα,  κανένας ερωτισμός δεν αναδύεται, με το πιστόλι να έχει υποκαταστήσει πλήρως το φαλλό.

Ιδιόρρυθμη η απεικόνιση της γυναικείας προσωπικότητας στο Mad Max: Ο δρόμος της οργής του Τζορτζ Μίλερ. Υπάρχουν γυναίκες που δεν τις πειράζουν, είναι μόνον για να κάνουν παιδιά. Όσο για τη βασική ηρωίδα (αγνώριστη η Σαρλίζ Θερόν) έχει μετατραπεί σ’ ένα αιλουροειδές πέρα από το γυναικείο φύλο.

Στην Επιστροφή του Αλεχάντρο Ιναρίτου οι γυναίκες εμφανίζονται ελάχιστα, όμως, η υπόστασή τους είναι συνδεδεμένη είτε με τη βία είτε με την απώλεια. Καταχωρούνται ως ξεχασμένες φιγούρες  σε μια ζωή που μεταλλάχθηκε σε εχθρική, επικίνδυνη παγίδα.

ΜΙΑ  ΟΜΑΛΗ ΕΞΕΛΙΞΗ

Στο Brooklyn καταγράφετει, ευτυχώς, μια ομαλή εξέλιξη της γυναίκας σε όλα τα επίπεδα. Η Ιρλανδέζα ηρωίδα φεύγει για το Μπρούκλιν των ΗΠΑ, εκεί συνδέεται ερωτικά μ’ έναν Ιταλό και  παντρεύονται. Όταν, εξαιτίας του θανάτου της μητέρας της αναγκάζεται να επιστρέψει για λίγο στην πατρίδα, τότε θα δεχθεί το έντονο φλερτ ενός συμπατριώτη της. Θα διχαστεί για λίγο, αλλά θα επιστρέψει στην Αμερική, στο σύζυγο, στη νέα πατρίδα, στο σπίτι που θα δημιουργήσει. Κορυφαία ταινία που την άφησα για το τέλος είναι το Δωμάτιο, όπου η ηρωίδα  (εκπληκτική η Μπρι Λάρσον) απάγεται, μένει κλειδωμένη σε αποθήκη, κάνει παιδί, παθαίνει κατάθλιψη, καταστρέφεται ως προσωπικότητα και ερωτισμός  με μόνη παρηγοριά το αγόρι της. Συγκλονιστικό και αποκαλυπτικό, σηματοδότηση μιας ευρύτερης κατάστασης σε μια δύσκολη εποχή.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.