ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εύα: Η φλόγα της δε σβήνει ποτέ

Αλέξης Δερμεντζόγλου26 Νοεμβρίου 2020

Η Εύα, η δική μας, η της Ελλάδας, η κομμουνίστρια μέχρι μυελού οστών, με στενό σύνδεσμο με το Θόδωρο Αγγελόπουλο, ήταν σ’ όλες τις ταινίες που έπαιξε, το πρόσωπο της Ελλάδας: η πατρίδα που ματώνει, η Ελλάδα που κυνηγιέται, τα δάκρυα των αποβλήτων, το χαμένο πρόσωπο της Ιστορίας: ήταν ταυτόχρονα ηρωίδα ταινιών, αλλά και σηματοδότης ευρύτερων πραγμάτων: ήταν το πρόσωπο της ελληνικής ιστορίας, το ματωμένο χώμα της πατρίδας, η άσβεστη, αλλά και άγονη ιδεολογία, η κοινωνία που πιέζεται, ο λαός που επιχειρεί να συναντήσει το φως του ήλιου. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος την αξιοποίησε υποδειγματικά σε όλες του σχεδόν τις ταινίες, μ’ αυτή τη δίσημη φυσιογνωμία: το πρόσωπο, αλλά και ταυτόχρονα η χώρα και ο χώρος της. Η γυναίκα ως ομορφιά, ως άσβεστη φλόγα της επανάστασης, αλλά κι ως υπομονή, ρίζα, προετοιμασία: Η ίδια να ατενίζει στο ένα της πλευρό, να ρέει το ιστορικό γίγνεσθαι και στο άλλο της πλευρό να βλέπει με ελπίδα αλλά και οδύνη το σύγχρονο πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι. Η Εύα μας έφυγε για το αιώνιο λιβάδι που δακρύζει, η φλόγα της όμως παραμένει ζωντανή για να μας φωτίζει στον τωρινό τρωγλοδυτισμό μας.

Υ.Γ.: Με τον ίδιο τρόπο που την αξιοποίησε ως πολλαπλή σηματοδότρια ο Αγγελόπουλος, την αξιοποίησε κι ο Χριστόφορος Χριστοφής στη Ρόζα, ο Δημήτρης Μακρής στην «Καγκελόπορτα», ο Ντίνος Μαυροειδής στο «Ευτυχισμένο πρόσωπο της Λεωνόρας», κι ο Τόνυς Λυκουρέσης στο «Αίμα των αγαλμάτων». Ο Αγγελόπουλος την έβαλε στην πρώτη γραμμή στις πολύκροτες ταινίες του «Ο Θίασος», «Μεγαλέξανδρος», «Οι Κυνηγοί», «Τοπίο στην ομίχλη», «Το λιβάδι που δακρύζει», «Το βλέμμα του Οδυσσέα».

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.