ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εθνική Πινακοθήκη: Στο εδώλιο 50χρονος ελαιοχρωματιστής για την «κλοπή του αιώνα»

MakThes Team20 Ιανουαρίου 2023

Στο εδώλιο του Μονομελούς Εφετείου Κακουργημάτων προκειμένου να δικαστεί για την «κλοπή του αιώνα» θα καθίσει σήμερα (20/1) ο 50χρονος ελαιοχρωματιστής, ο οποίος το 2012 είχε καταφέρει να αποσπάσει τρία ανεκτίμητης αξίας έργα από την Εθνική Πινακοθήκη.

Η υπόθεση είχε λάβει εκτενή δημοσιότητα καθώς τα έργα που εκλάπησαν έφεραν την υπογραφή του Πάμπλο Πικάσο, του Πιετ Μοντριάν και του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο).

Τα έργα βρίσκονταν εκτεθειμένα στην Εθνική Πινακοθήκη και ο κατηγορούμενος, ο οποίος εμφανίζονταν στα social media με το ψευδώνυμο «art – freak» εκμεταλλευόμενος την ελλιπή φύλαξη κατάφερε να τα κλέψει.

Ο 50χρονος συνελήφθη εννέα χρόνια αργότερα και ενώπιον της ανάκρισης είχε ομολογήσει τις πράξεις του. Δήλωσε μετανιωμένος, έχοντας μάλιστα επιστρέψει τους δυο πρώτους σπουδαίους πίνακες, όχι όμως και το τελευταίο σχέδιο του Μονκάλβο των αρχών του 17ου αιώνα. Όπως είπε το έργο αυτό το κατέστρεψε ρίχνοντάς το στη λεκάνη τουαλέτας!

Το αδίκημα για το οποίο καλείται σήμερα να λογοδοτήσει είναι αυτό της διακεκριμένης περίπτωσης κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα πραγμάτων καλλιτεχνικής αξίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένη σε κοινή θέα σε δημόσιο οίκημα άνω των 120.000 ευρώ σε βάρος ΝΠΔΔ.

«Καθόμουν ώρες στο εσωτερικό παρατηρώντας όχι μόνο τα έργα τέχνης αλλά και τη διαμόρφωση του χώρου, τη συμπεριφορά των φυλάκων, πού υπήρχαν παράθυρα, κάμερες. Επίσης, το ίδιο έκανα και στον περιβάλλοντα χώρο. Έπαιρνα καφέ και καθόμουν για ώρες γύρω από την Πινακοθήκη» είχε αναφέρει στην απολογία του στον ανακριτή ο 50χρονος περιγράφοντας με λεπτομέρειες πως κατάφερε να κλέψει τα έργα.

«Δεν θυμάμαι πόσες βραδιές καθόμουν κρυμμένος στα φυτά και παρατηρούσα τους φύλακες. Μπορεί να το είχα κάνει και πάνω από 50 φορές μόνο το τελευταίο εξάμηνο πριν από την κλοπή. Ήξερα ότι είχαν μειωθεί τον τελευταίο καιρό τα μέτρα ασφαλείας λόγω της οικονομικής κρίσης, ήξερα ότι υπήρχε και συναγερμός. Έτσι, αποφάσισα να κάνω την κλοπή. Δεν είχα αποφασίσει ποιο έργο θα έπαιρνα αλλά μόνο ότι ήθελα να πάρω κάποιο…», είχε υποστηρίξει.

Ο 50χρονος είχε καταθέσει πως είχε καταλάβει ότι οι μπαλκονόπορτες του κτηρίου της Πινακοθήκης ήταν ανασφάλιστες και θα άνοιγαν αν τις τραβούσε πιο δυνατά. Χαρακτηριστικά είχε αναφέρει:

«Μόλις κουνήθηκε λίγο η μπαλκονόπορτα ακούστηκε ένα «μπιπ», το οποίο κατάλαβα ότι θα καλούσε τον φύλακα. Ήξερα ότι εκείνη την ώρα ήταν μόνο ένας φύλακας. Έτσι, ξαναένωσα τα δύο φύλλα που είχαν ανοίξει περίπου δύο εκατοστά και πήγα στο παράθυρο. Έβγαλα το σφυρί, έσπασα το τζάμι δημιουργώντας μια τρύπα γνωρίζοντας ότι έχω χρόνο να το κάνω, αφού ήξερα πόσο χρόνο χρειάζεται ο φύλακας για να έρθει.

Μετά από λίγο άκουσα και τον φύλακα να βαδίζει στο εσωτερικό. Επέστρεψα 20 λεπτά αργότερα και άνοιξα την μπαλκονόπορτα κάνοντας τον συναγερμό να χτυπήσει. Ο φύλακας επέστρεψε ξανά. Θεώρησα ότι είχε αρχίσει να εκνευρίζεται και έβριζε μόνος του γιατί δεν μπορούσε να βρει τι συμβαίνει. Επανέλαβα την ίδια διαδικασία αρκετές φορές. Ανοιγόκλεινα την μπαλκονόπορτα χωρίς να μπαίνω μέσα.

Έμεινα στο σημείο μέχρι τις 4 τα ξημερώματα. Εκείνη τη στιγμή άνοιξα την μπαλκονόπορτα και μπήκα μέσα αφήνοντάς την ανοιχτή… Σηκώθηκα όρθιος και βρέθηκα μπροστά στον πίνακα του Πικάσο.

Τον ξεκρέμασα με την κορνίζα που ήταν βαριά, τον άφησα στην άκρη της σκάλας και πήρα άλλον έναν πίνακα του Μοντριάν, ενώ ξεκρέμασα έναν ακόμη». Ωστόσο, όπως είχε αναφέρει, κάποια στιγμή αργότερα, έγινε αντιληπτός από τον φύλακα, που επιχείρησε να τον σταματήσει αλλά εκείνος κρύφτηκε «στην τρύπα που είχα ανοίξει ανάμεσα στις γυψοσανίδες».

Αμέσως μετά την απολογία του στον ανακριτή ο κατηγορούμενος είχε κριθεί προσωρινά κρατούμενος αλλά στη συνέχεια βρέθηκε εκτός φυλακής με βραχιολάκι.

Τέλος, παράσταση πολιτικής προς υποστήριξη της κατηγορίας έχει δηλώσει η Εθνική Πινακοθήκη κάνοντας λόγο για περιουσιακή ζημιά και ηθική βλάβη που υπέστη.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.