ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εντός του 2024 ξεκινά η αμερικανική ONEX την κατασκευή πλωτών ανεμογεννητριών στα ναυπηγεία Ελευσίνας

MakThes Team15 Απριλίου 2024

Μέσα στη χρονιά εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή πλωτών ανεμογεννητριών, εξολοκλήρου στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και η αγορά αυτή αποτιμάται σε πάνω από 30 δισ. ευρώ για την Ελλάδα, μέχρι το 2025.

Αυτό αναφέρεται σε σημερινή ανακοίνωση της εταιρείας σχετικά με όσα σημείωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας στο Delfi Economic Forum IX, το οποίο πραγματοποιήθηκε από τις 10 έως τις 13 Απριλίου στους Δελφούς. O κ. Ξενοκώστας αναφέρθηκε στην αναπτυξιακή πορεία των Ναυπηγείων ΟΝΕΧ (Σύρου και Ελευσίνας) την τελευταία πενταετία, στην επιτυχία αναγέννησης του κλάδου και στα επικείμενα επενδυτικά πλάνα του ομίλου.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, μιλώντας για τη ναυπηγική μονάδα της Σύρου ανέφερε:

«Λίγο πριν το 2019 τα Ναυπηγεία της Σύρου είχαν χρέη σχεδόν 80 εκατομμυρίων ευρώ. Η δραστηριότητά τους είχε σταματήσει για σχεδόν μια 7ετία, οι εγκαταστάσεις ήταν κατεστραμμένες και οι 180 εργαζόμενοι ήταν απλήρωτοι.

Οι εργαζόμενοι εκεί έλαβαν περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ, από τα χρωστούμενα της προηγούμενης ιδιοκτησίας, ενώ ετησίως στο νησί επιστρέφουν περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ, περίπου 35 εκατομμύρια επενδύσεις έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και 25 εκατομμύρια έχουν αποπληρωθεί προς το δημόσιο και τα αντίστοιχα ταμεία, όπως ακριβώς προβλεπόταν στο σχέδιο εξυγίανσης. Αυτή τη στιγμή έχει ήδη ξεκινήσει νέος κύκλος επενδύσεων με στόχο τα Ναυπηγεία της Σύρου να περάσουν στην επόμενη μέρα τους.

Παράλληλα, σε συνεργασία με τη CISCO και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου δημιουργήσαμε το Κέντρο Καινοτομίας Νέων Τεχνολογιών για τη νησιωτικότητα και τη ναυτιλία. Το πρώτο της CISCO εκτός Αμερικής».

Για τη ναυπηγική μονάδα της Ελευσίνας ανέφερε:

«Μέχρι πριν δύο χρόνια και για περίπου εφτά χρόνια οι εργαζόμενοι ήταν απλήρωτοι, με τις οφειλές να αγγίζουν τα 44 εκατομμύρια ευρώ. Την ίδια στιγμή δύο από τις δεξαμενές ήταν βουλιαγμένες και το σύνολο των εγκαταστάσεων υπό διάλυση.

Εδώ και περίπου ενάμισι χρόνο, που έχει ξεκινήσει η ενδιάμεση λειτουργία, οι εργαζόμενοι έχουν λάβει περίπου 18 εκατομμύρια ευρώ για οφειλές παλαιάς ιδιοκτησίας, πληρωμές και αποζημιώσεις. Βάσει του σχεδίου εξυγίανσης θα εξοφληθούν 43 εκατομμύρια χρέη της προηγούμενης ιδιοκτησίας.

Παράλληλα, οι επενδύσεις που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί είναι άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ μέχρι στιγμής, ενώ συνολικά θα ξεπεράσουν τα 250 εκατομμύρια ευρώ.

Την ίδια στιγμή, τα επισκευαζόμενα πλοία μέσα σε δεκατρείς μόλις μήνες έχουν ξεπεράσει τα 85, ενώ σε ετήσια βάσει θα κινούμαστε κοντά στα 110 με 120 πλοία, με τα τωρινά δεδομένα, χωρίς καν να υπολογίσουμε τις επενδύσεις σε νέες πλωτές δεξαμενές και στις δυο ναυπηγικές μονάδες μας. Στη Σύρο το αντίστοιχο νούμερο είναι κοντά στα 100 πλοία ετησίως. Και εδώ χρειάζεται να τονιστεί η τεράστια διαφορά με το παρελθόν, όπου για παράδειγμα στη Σύρο, οι επισκευές έφταναν τις 25 ετησίως, ενώ αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε Σύρο και Ελευσίνα 18 πλοία ταυτόχρονα.

Συνολικά δηλαδή, επισκευάζουμε γύρω στα 220 πλοία το χρόνο. Πλοία που μέχρι πρότινος καταλήγανε στην Τουρκία κυρίως, αφήνοντας πίσω στη χώρα μας χιλιάδες ανέργους, καθώς μιλάμε για ένα ιδιαίτερα διευρυμένο οικοσύστημα οικονομίας .

Πρόγραμμα κατάρτισης

Αντιθέτως, αυτή τη στιγμή δυσκολευόμαστε να βρούμε κατάλληλα καταρτισμένους εργαζόμενους και γι' αυτό πήραμε πρωτοβουλία και σε αυτό το κομμάτι. Σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ και υπουργείο Παιδείας, διατηρούμε Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης στη Σύρο και στην Ελευσίνα, με ειδικότητες στις οποίες υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις και στις οποίες παρέχεται στους φοιτητές συνδυασμός θεωρητικής κατάρτισης και πρακτικής εργασίας εντός των εγκαταστάσεων των Ναυπηγείων».

Συνέχισε σημειώνοντας πως τα επόμενα χρόνια φιλοδοξούμε τα ναυπηγεία του Ομίλου ΟΝΕΧ, σε Νεώριο και Ελευσίνα, να αποκτήσουν μια ολοκληρωτική κουλτούρα συνεργασίας, λειτουργώντας εναρμονισμένα ως μια ενιαία επιχείρηση. Το μέγεθος μετράει σε μια διεθνοποιημένη αγορά όπως είναι αυτήν της ναυτιλίας και γι' αυτόν το λόγο πρέπει να γίνει σαφές ότι εμείς ανταγωνιζόμαστε καθημερινά χώρες όπως η Μάλτα, η Τουρκία, η Ιταλία και η Γαλλία. Αυτός ήταν ο ανταγωνισμός μας όταν υπογράψαμε τα συμβόλαια με την Αλγερία, συμφωνία που για πρώτη φορά δόθηκε προς τη χώρα μας.

Οι επερχόμενες συμφωνίες

Για το κομμάτι των επερχόμενων συμφωνιών και επενδύσεων ανέφερε: «Στο κομμάτι της εμπορικής ναυτιλίας φιλοδοξούμε να γίνουμε κόμβος μετασχηματισμού του κλάδου και πράσινης μετάβασης για ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή. Είμαστε πολύ κοντά να εξαγοράσουμε νέες τεχνολογίες σχετικά με τη μείωση των εκπομπών ρύπων καυσίμου και carbon capsule συστήματα».

Στον τομέα κατασκευών νέων πλοίων, όπως ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας, μέσα στο επόμενο δίμηνο θα υπογραφεί το πρώτο συμβόλαιο κατασκευής 100 μέτρων πλοίων (ferryboat) με την Attica. Παράλληλα, στα σκαριά βρίσκεται και η υπογραφή συμφωνίας, επίσης με Έλληνα ιδιοκτήτη, για την κατασκευή δύο tagboats, όπως και ένα τρίτο συμβόλαιο κατασκευής πλοίου 45 μέτρων.

Στο αμυντικό κομμάτι στόχος μας, είπε, να σχεδιάζουμε και να κατασκευάζουμε πλοία εδώ στην Ελλάδα υποστηρίζοντας τον στόλο. Το κομμάτι υπό-κατασκευής μέρους δε μας αφορά. «Τα ελληνικά Ναυπηγεία δεν είναι μηχανουργεία άλλων ναυπηγείων» τόνισε.

Ενέργεια

Τέλος, όσον αφορά το ενεργειακό κομμάτι, όπως σημείωσε, «φιλοδοξούμε και είμαστε προετοιμασμένοι μες τη χρονιά να προχωρήσουμε στο εγχείρημα των πλωτών ανεμογεννητριών, οι οποίες θα κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Η αγορά αυτή μέχρι το 2050 στην χώρα μας αποτιμάται σε πάνω από 30 δισεκατομμύρια ευρώ».

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.