ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δήμος Θεσσαλονίκης: Ξανά στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ η ελεγχόμενη στάθμευση

Νίκος Ηλιάδης07 Νοεμβρίου 2023

Μία από τις τελευταίες μεγάλες εκκρεμότητες επιχειρεί να κλείσει αυτές τις μέρες η διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα λίγο πριν αποχωρήσει από το δημαρχιακό μέγαρο. Πρόκειται για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για παραχώρηση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στον δήμο Θεσσαλονίκης για τα επόμενα πέντε χρόνια. 

Πρόκειται για κομβικό ζήτημα για την πόλη το οποίο έχει απασχολήσει τη δημόσια συζήτηση ενώ τις τελευταίες ημέρες εκδηλώθηκαν και αντιδράσεις εκ μέρους της παράταξης «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» του επόμενου δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη.

Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και πρόκειται να ολοκληρωθεί τις επόμενες εβδομάδες. Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης αφορά την περιοχή της Α’ Δημοτικής Κοινότητας και κύριες οδούς των Γ’ και Ε’ Δημοτικών Κοινοτήτων και ειδικότερα 1.934 θέσεις επισκεπτών και 7.230 θέσεις μονίμων κατοίκων. 

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 26 εκατ. ευρώ (περιλαμβανομένου ΦΠΑ). Μία από τις επικρίσεις οι οποίες διατυπώνονται προς τη διοίκηση του κ. Ζέρβα για το συγκεκριμένο θέμα είναι ότι καθυστέρησε σημαντικά τη διενέργεια του διαγωνισμού και επιχειρεί τώρα, έναν μήνα πριν αποχωρήσει από το δημαρχείο να κλείσει αυτό το σοβαρό ζήτημα. 

Είναι ενδεικτικό ότι η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε λίγες εβδομάδες πριν από τις δημοτικές εκλογές (13 Σεπτεμβρίου) και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών ήταν στις 13 Οκτωβρίου, δηλαδή την τελευταία εργάσιμη ημέρα πριν από τον δεύτερο γύρο των εκλογών. Τελικώς, έπειτα από ολιγοήμερη παράταση η εκπνοή της προθεσμίας ορίστηκε για τις 23 Οκτωβρίου. 

Σημειώνεται ότι η τρέχουσα σύμβαση είχε λήξει τον Μάιο του 2022. Συνεπώς ο διαγωνισμός θα έπρεπε να γίνει και να ολοκληρωθεί πολύ νωρίτερα. Δόθηκε παράταση 15 μηνών, έως τα μέσα του περασμένου Σεπτεμβρίου, με το αιτιολογικό ότι ο δήμος δεν ήταν σε θέση να διαθέσει 130 δημοτικούς αστυνομικούς για τον έλεγχο παράνομης στάθμευσης, όπως προβλεπόταν στη σύμβαση.

Αυτή την περίοδο τρέχει άλλη μία εξαμηνιαία παράταση προκειμένου να καλυφθούν χρονικά διαστήματα της περιόδου της πανδημίας στα οποία το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης είχε τεθεί εκτός λειτουργίας.

Μία και μόνη προσφορά

Ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό, ο οποίος ήταν διεθνής, εκδήλωσαν αρχικά εννέα εταιρείες μεταξύ των οποίων και κάποιες πολύ γνωστές. Μάλιστα οι περισσότερες εξ αυτών υπέβαλαν και σχετικές ερωτήσεις και ζήτησαν διευκρινίσεις επί του περιεχομένου της διακήρυξης. 

Για άγνωστους ωστόσο λόγους, όταν ήρθε η ώρα της υποβολής των προσφορών κατατέθηκε ένας και μοναδικός φάκελος. Οι υπόλοιπες οκτώ εταιρείες αποφάσισαν να μην συμμετάσχουν αλλά ούτε να προχωρήσουν σε ένσταση ή προσφυγή. Η μοναδική προσφορά υποβλήθηκε από την εταιρεία ΙΝΤΡΑΚΑΤ η οποία διαχειρίζεται και σήμερα το συγκεκριμένο έργο. 

Τις ημέρες αυτές γίνεται η αξιολόγηση της τεχνικής προσφοράς του υποψήφιου αναδόχου και μέσα στην προσεχή εβδομάδα πρόκειται να ανοίξει και ο φάκελος της οικονομικής προσφοράς. Η διακήρυξη περιέχει δύο -τρεις πρόνοιες οι οποίες είναι ευνοϊκότερες για τον δήμο σε σχέση με την προηγούμενη του 2017. Βεβαίως η χρέωση παραμένει στα ίδια επίπεδα του 1,7 ευρώ την ώρα, παρέχεται ωστόσο δυνατότητα στη διοίκηση του δήμου να αυξομειώσει αυτή την τιμή κατά 12%. 

Δηλαδή η επόμενη δημοτική αρχή μπορεί να μειώσει τη χρέωση ακόμη και στο 1,5 ευρώ/ώρα, χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τον δήμο και χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του αναδόχου. Αυτό ζητούν και οι χρήστες του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης. 

Συγκεκριμένα, σε έρευνα που έγινε στο πλαίσιο της εκπόνησης της διακήρυξης, το πρώτο που ζητούν οι χρήστες είναι η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης και το δεύτερο η μείωση του κόστους στάθμευσης. 

Η δεύτερη βελτίωση συνίσταται στο ότι το 60% των εσόδων από τις περίπου 1.934 θέσεις της ελεγχόμενης στάθμευσης θα πηγαίνει στον δήμο και το 40% στον ανάδοχο. Στην τρέχουσα σύμβαση τα έσοδα μοιράζονταν περίπου μισά-μισά (50,5% ο δήμος, 49,5% ο ανάδοχος). 

Παράλληλα, προβλέπεται υποχρέωση του δήμου να διαθέτει δημοτικούς αστυνόμους για τον έλεγχο των παραβατών αλλά παρέχεται και κάποια ευελιξία καθώς αναφέρεται ότι αυτό θα γίνεται «ανάλογα με τις δυνατότητες του δήμου». 

Η τρέχουσα σύμβαση ορίζει ότι ο δήμος θα έπρεπε να διαθέτει 130 δημοτικούς αστυνόμους καθημερινά για την ελεγχόμενη στάθμευση. Διευκρινίζεται ότι το σύνολο των προστίμων για παράνομη στάθμευση στις θέσεις (επισκεπτών ή κατοίκων) του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης δεν μπαίνει στον διαμοιρασμό αλλά πηγαίνει στα ταμεία του δήμου.

Τι σκοπεύει να κάνει ο Στ. Αγγελούδης

Το θέμα της παραχώρησης του έργου της ελεγχόμενης στάθμευσης απασχολεί έντονα τον νεοεκλεγέντα δήμαρχο Στέλιο Αγγελούδη καθώς, εκτός των άλλων, ουσιαστικά θα κληθεί να υλοποιήσει μία σύμβαση πενταετούς διάρκειας, όση δηλαδή και η διάρκεια της επόμενης δημοτικής περιόδου, χωρίς ο ίδιος να μπορεί να παρέμβει. 

Ενδεικτική του προβληματισμού που επικρατεί στην παράταξη της επόμενης δημοτικής αρχής ήταν η παρέμβαση του Σπύρου Βούγια στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο.

Ο κ. Βούγιας ο οποίος εξελέγη δημοτικός σύμβουλος με την «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» ζήτησε από τη διοίκηση Ζέρβα να μην προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο αλλά να υπάρξει συνεννόηση με την νέα διοίκηση. Όπως είπε, «δεν μπορεί μία απόφαση της απερχόμενης διοίκησης έναν μήνα μετά τις εκλογές, να δεσμεύσει την επόμενη διοίκηση για πέντε χρόνια».

Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Αγγελούδης είναι προβληματισμένος όσον αφορά την υπόθεση συνολικά: Τον χρόνο διενέργειας του διαγωνισμού, τη μία και μοναδική προσφορά που υποβλήθηκε καθώς και ορισμένα σημεία της διακήρυξης. Ο ίδιος παρακολουθεί την εξέλιξη της διαδικασίας και αναμένεται τις επόμενες ημέρες να προβεί σε κινήσεις στην κατεύθυνση βελτιστοποίησης των όρων της σύμβασης προς όφελος του δήμου και των πολιτών. 

Πάντως δεν φαίνεται να τίθεται ζήτημα ακύρωσης του διαγωνισμού καθώς εκτός των άλλων δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια για την προκήρυξη νέου -και σε αυτήν την περίπτωση η πόλη θα έμενε για αρκετούς μήνες χωρίς σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.11.2023

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.