ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χαλκιδική: Με χαμόγελα ο επίλογος της τουριστικής σεζόν – Η ακρίβεια, ο ελέφαντας στην... ξαπλώστρα

Στέφανος Μαχτσίρας18 Οκτωβρίου 2023

Mε το καλοκαίρι να επεκτείνεται μέχρι τον… Οκτώβριο και την αυλαία να πέφτει για φέτος, συγκρατημένη ικανοποίηση επικρατεί στους επαγγελματίες του τουρισμού στη Χαλκιδική από την πορεία της σεζόν και τα νούμερα των κρατήσεων. Τώρα τα βλέμματα στρέφονται στο 2024 με τις προκρατήσεις να έχουν ήδη ξεκινήσει σε τιμές παρόμοιες με το τρέχων έτος. Υπενθυμίζεται πως τα φετινά πακέτα «κλείδωσαν» σε τιμές μέχρι και 10% αυξημένες σε σχέση με το 2022.

Το αν αυτό θα σημάνει και κέρδη στα ταμεία μένει να φανεί, αν και σε μία πρώτη ανάγνωση εστίαση και εμπορικά καταστήματα πληγώθηκαν περισσότερο από τις ανατιμήσεις σε σχέση με ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα. Δεδομένο είναι πως οι επισκέπτες (Έλληνες και ξένοι) ξόδεψαν λιγότερα χρήματα επιβάλλοντας ένα «μίνι μνημόνιο» στα έξοδά τους με τις ανοδικές πιέσεις στις τιμές να τους αναγκάζουν σε δραστικές περικοπές, αν όχι στις μέρες διακοπών, σίγουρα στις δαπάνες σίτισης και διασκέδασης. Το πώς θα αποτυπωθεί αυτή η τάση στον τελικό λογαριασμό και στα ταμεία των επιχειρήσεων θα διαπιστωθεί μέσα στο επόμενο διάστημα.

Η σεζόν ξεκίνησε στραβά και λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, με μέτριες πληρότητες, Μάιο και Ιούνιο σκορπώντας ανησυχία αλλά στη συνέχεια η τουριστική βιομηχανία πήρε τα πάνω της. Ιούλιος και Αύγουστος, το κυρίως πιάτο της σεζόν, ο τουρισμός φούλαρε και τα έδωσε όλα για να καλύψει και τις απώλειες με τις πληρότητες να κινούνται μεταξύ 80% και 100%. Ελπιδοφόρα πορεία κατέγραψε και ο Σεπτέμβριος.

Τα τερτίπια του καιρού σε συνδυασμό με την επίμονη ακρίβεια που κατατρώει τα εισοδήματα των Ευρωπαίων και ενδεχομένως η επίδρασή της στον τουρισμό αρχικά υποτιμήθηκε (κι ενώ είχε προηγηθεί μία σεζόν, το 2022, που μετά τους εγκλεισμούς οι τουρίστες ξόδευαν και από… αντίδραση ενδεχομένως), πήγαν να χαλάσουν την καλή εικόνα. Σε κάθε περίπτωση και επειδή η ακρίβεια επηρεάζει όλο τον πλανήτη, οι τουρίστες ήταν πολύ πιο φειδωλοί στις δαπάνες τους ξοδεύοντας… με μέτρο, την ώρα μάλιστα που τα κόστη μετάβασης και διανυκτέρευσης έχουν πάρει την ανιούσα.

Αν και οι αρχικές προσδοκίες μιλούσαν για επιδόσεις καλύτερες του εξαιρετικού 2019, οι επαγγελματίες μπορεί να μην εγκατέλειψαν τον στόχο αλλά ήταν πιο επιφυλακτικοί αποφεύγοντας να προσδιορίσουν συγκεκριμένα νούμερα - στόχους σε μία «κανονική» σεζόν με τα πάνω και τα κάτω της. Τα φαινόμενα υπέρμετρης αύξησης των τιμών δεν έλειψαν και από τη Χαλκιδική ειδικά σε ξαπλώστρες και beach bar, γεγονός το οποίο αν επαναληφθεί και του χρόνου θα έχει μακροπρόθεσμα αρνητικό αντίκτυπο στη φήμη της περιοχής.

Υπενθυμίζεται πως το 2019 οι τουριστικές εισπράξεις σε όλη τη χώρα «έγραψαν» 18 δισ. ευρώ με τον πήχη για φέτος να τοποθετείται κοντά σε αυτό το ποσό καθώς τα νούμερα προδιαθέτουν για νέα ρεκόρ, κοντά στα 20 δισ. ευρώ, αν δεν έχει… αντίρρηση η ακρίβεια. Πέρσι τα έσοδα κινήθηκαν στο ύψος των 17,8 δισ. ευρώ.

Με την περιοχή να αντλεί τουρίστες όχι μόνο από Βαλκάνια αλλά και από Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη η σεζόν κύλησε ικανοποιητικά. «H τουριστική περίοδος σε γενικές γραμμές πήγε καλά, είχε τα πάνω της και τα κάτω της. Αν και δεν ξεκίνησε ικανοποιητικά Μάιο και Ιούνιο, στη συνέχεια ανακάμψαμε και ευελπιστούμε να κλείσει με επιδόσεις πάνω και από του 2019. Εκτιμώ πως τα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια πήγαν καλύτερα από εστίαση και εμπορικά καταστήματα καθώς τα έξοδα των επισκεπτών ήταν περιορισμένα, σε κάθε περίπτωση μόλις περάσει και ο Οκτώβριος θα ξεκαθαρίσει η εικόνα», σημειώνει.

«Υπάρχει θέμα με την αγοραστική δύναμη του κόσμου αναφορικά με τα εμπορικά καταστήματα και την εστίαση, ξένοι και Έλληνες έχουν πληγεί από την ακρίβεια που είναι ένα πανευρωπαϊκό φαινόμενο. Θα προτιμήσει μία οικογένεια είτε να μαγειρέψει σπίτι είτε ακόμα κι αν βγει να πάει για φαγητό σε ένα fast food παρά σε μία ταβέρνα», σημειώνει ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης. «Οι Έλληνες έμεναν λιγότερες μέρες και ήταν πιο συγκρατημένοι στις δαπάνες τους ενώ οι Βαλκάνιοι αν και δεν μείωσαν σε μεγάλο βαθμό το διάστημα παραμονής τους, ξόδεψαν λιγότερα», προσθέτει.

Για τις επιπτώσεις στον τουρισμό από την σύρραξη στο Ισραήλ, υποστηρίζει πως «οι Ισραηλινοί είναι ελάχιστοι στην περιοχή, αυτοί που έρχονται συγκεντρώνονται στην Καλλικράτεια, κυρίως μένουν σε σπίτια φίλων ή σε δικά τους».

Πλέον, μετά και την τελική αποτίμηση της σεζόν στο τέλος του μήνα, η περιοχή στρέφει το βλέμμα στην επόμενη χρονιά. «Τα πακέτα που κλείνονται κινούνται για την ώρα στις περσινές τιμές, είναι πολύ νωρίς ακόμα για να κάνουμε εκτιμήσεις και προβλέψεις. Με την αβεβαιότητα να κυριαρχεί και το νέο πολεμικό μέτωπο που ξέσπασε θα περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχτούν οι προκρατήσεις», καταλήγει.

Με την Ευρώπη, σε έναν κόσμο – κινούμενη άμμο, να επιχειρεί να σχοινοβατήσει σε μία δύσκολη ισορροπία, μεταξύ ανοδικών επιτοκίων, ανθεκτικού και επίπονου πληθωρισμού, ειδικά στα τρόφιμα και κλιματικών αναταράξεων ο τουρισμός στην Ελλάδα πιέστηκε και θα πιεστεί περαιτέρω στο μέλλον. Η ταχεία προσαρμογή στα νέα δεδομένα και η αποφυγή των υπερβολών με τα έντονα κερδοσκοπικά φαινόμενα και τις ανατιμήσεις πέραν κάθε λογικής που αμαυρώνουν το brand «Ελλάδα» πλήττοντας βαριά την… βαριά βιομηχανία της χώρας, καθίστανται όροι επιβίωσης για να συνεχίσει ο τουρισμός να «σηκώνει στις πλάτες του» το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.