ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Αντιδράσεις για τις αλλαγές στην Παιδεία

Έλενα Αποστολίδου07 Ιουνίου 2020

Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. Οι αλλαγές ξεκινούν από το νηπιαγωγείο και φτάνουν μέχρι τις μετεγγραφές των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στο νηπιαγωγείο εισάγεται πιλοτικά η αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, με το θέμα να πυροδοτεί σφοδρές αντιδράσεις. Στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπονται αλλαγές στο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου, με τις ώρες του μαθήματος των αγγλικών να αυξάνονται στις μικρότερες τάξεις, ενώ εισάγονται νέες θεματικές, πιλοτικά από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Το υπουργείο Παιδείας στοχεύει στη συστηματικότερη καλλιέργεια των δεξιοτήτων και την ενίσχυση της βιωματικής μάθησης, μέσα από τις νέες θεματικές που εισάγονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Παράλληλα, με νέα ρύθμιση αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα από 22 σε 24 με προσαύξηση 10% , με το συνολικό αριθμό μαθητών ανά τάξη να φτάνει ακόμα και τους 26-27.

Στο γυμνάσιο προβλέπεται η αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων από τέσσερα σε επτά για τις απολυτήριες εξετάσεις σε κάθε τάξη, ενώ δυσκολεύει η διαδικασία της προαγωγής και της απόλυσης, όπως ισχύει και στο λύκειο. Πιο συγκεκριμένα, ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10, από 9,5 που είναι σήμερα και γενικό μέσο βαθμό τουλάχιστον 13. Σε αντίθετη περίπτωση, ο μαθητής παραπέμπεται το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, σε επαναληπτική εξέταση στα μαθήματα που έχει βαθμό κάτω από το 10.

Λύκειο και Τριτοβάθμια εκπαίδευση

Επιστροφή της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας και απολυτήριο με διαγωγή, είναι μερικές μόνο από τις αλλαγές που εισηγείται το υπουργείο για το νέο λύκειο στο νέο νομοσχέδιο. Η επιστροφή του συστήματος της αναγραφής της διαγωγής στα απολυτήρια, που ίσχυσε μέχρι το 2017 θεωρείται από πολλούς άστοχη και αναχρονιστική, αλλά όπως φαίνεται για το υπουργείο Παιδείας αποτελεί μια βασική αλλαγή που θα πρέπει να υιοθετηθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα, ως προς το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, όπου εντοπίζονται και οι περισσότερες αλλαγές στο νέο λύκειο, οι ομάδες προσανατολισμού από τέσσερις περιορίζονται σε τρεις, καθώς έχουμε ουσιαστικά την ενοποίηση της ομάδας Θετικών Σπουδών με την ομάδα Σπουδών Υγείας, ενώ επανέρχονται οι συντελεστές βαρύτητας για τα δυο μαθήματα, χωρίς ακόμα να είναι γνωστό ποια θα είναι αυτά. Μια ακόμα αλλαγή που έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις αποτελεί η αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας με το μάθημα των Λατινικών, με τους εκπαιδευτικούς των δυο μαθημάτων να έρχονται σε αντιπαράθεση. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στις πανελλαδικές του 2022 θα εξετασθούν οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών στο μάθημα των Λατινικών. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο τρόπος μετεγγραφής των φοιτητών σε κεντρικό ΑΕΙ αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αλλαγές, καθώς πλέον θεσμοθετείται βαθμολογική βάση, εκτός από τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια των φοιτητών που κάνουν αίτηση για μετεγγραφή, όπως ίσχυε μέχρι τώρα.

"Ανακατωσούρα και μπάλωμα"

Μιλώντας για το νομοσχέδιο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε στις αλλαγές, λέγοντας χαρακτηριστικά πως "το νομοσχέδιο στοχεύει στο να δώσει στους νέους καλύτερα και περισσότερα εφόδια. Στο να αλλάξουμε τα πράγματα από τη βάση, από κάτω προς τα πάνω, στο να καλλιεργήσουμε σύγχρονες δεξιότητες, στο να επενδύσουμε στις δυνατότητες της εκπαιδευτικής κοινότητας, στο να βελτιώσουμε την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου".

Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης από την πλευρά του κατηγόρησε την κ. Κεραμέως ότι με το νομοσχέδιο για την Παιδεία θέλει να δημιουργήσει ένα σχολείο "φθηνό για το κράτος, ακριβό για την οικογένεια, τιμωρητικό για τους εκπαιδευτικούς, ανταγωνιστικό για τους μαθητές", όπως χαρακτηριστικά δήλωσε. Αναφερόμενος στις αλλαγές, τόνισε ότι η αναστολή λειτουργίας του ολοήμερου σχολείου θέτει ουσιαστικό πρόβλημα στις οικογένειες, ενώ χαρακτήρισε "αρνητική εξέλιξη" τα Αγγλικά στα νηπιαγωγεία και εξέφρασε την αντίθεσή του στην Τράπεζα Θεμάτων, που όπως είπε "τη μια και μοναδική φορά που εφαρμόστηκε οδήγησε σε 25% αποτυχία". Αναφερόμενος στα Λατινικά και την κοινωνιολογία ο κ. Φίλης είπε πως τα Λατινικά είναι αναγκαία για ορισμένα τμήματα, ωστόσο "η κοινωνιολογία προσφέρει στα παιδιά μια ευρύτερη κατανόηση της κοινωνίας". Ο ίδιος δεν άφησε ασχολίαστο και το γεγονός ότι στη διαβούλευση για το νέο νομοσχέδιο τα σχόλια έσπασαν κάθε ρεκόρ, ξεπερνώντας τις πέντε χιλιάδες με το μεγαλύτερο ποσοστό όπως είπε να είναι αρνητικό, αλλά ούτε και τις κινητοποιήσεις των καθηγητών, κάνοντας λόγο για "μοντέλο τύπου Θάτσερ που προκαλεί ανακατωσούρα" .

Για αστοχία ως προς τον χρόνο κατάθεσης ενός τέτοιου σχέδιο Νόμου, μίλησε από την δική της πλευρά η Χαρά Κεφαλίδου, τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής. "Το νομοσχέδιο ήρθε σε χρόνο γενικευμένου lockdown και γέμισε μεγάλο μέρος της κοινωνίας με επιφυλάξεις" είπε η κ. Κεφαλίδου, τονίζοντας πως από το πολυνομοσχέδιο "μπάλωμα" όπως το χαρακτήρισε, απουσιάζει το όραμα και η συνολική στρατηγική. Η ίδια έθεσε ερωτήματα και ως προς την αριστεία που αποτελούσε προτεραιότητα της ΝΔ, λέγοντας πως "δεν υποτιμώ την αξία των άριστων και της ανάγκης στήριξης της πολιτείας να ανθίσουν οι μπροστάρηδες του 'αύριο', αλλά δεν τελειώνει όμως σε αυτούς η δουλειά της Πολιτείας. Δουλειά σας είναι να φτιάξετε το Δημόσιο Σχολείο που θα κινητοποιεί τους πάντες και θα απευθύνεται σε όλους". Η κριτική της αυτή είχε ως στόχο την αλλαγή που φέρνει το νέο νομοσχέδιο στα Πειραματικά- Πρότυπα Δημόσια Σχολεία, ενώ όπως είπε το υπουργείο αγνοεί τα παιδιά των Τεχνικών Λυκείων, επισημαίνοντας πως "διαφημίζετε μια κενή περιεχομένου εκπαιδευτική μεταρρύθμιση".

Πανελλαδικές και απολογισμός

Την ίδια ώρα, αντίστροφα μετρούν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου και υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την έναρξη της εξεταστικής διαδικασίας. Στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας όλοι εργάζονται πυρετωδώς για να είναι έτοιμη η διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων καθώς και τα σχολεία και όλοι οι επιτηρητές, όπως ορίζουν και οι νέοι κανονισμοί. Η υπουργός, από την πλευρά της, τόνισε ότι είναι όλα είναι έτοιμα για τις Πανελλαδικές και οι διαδικασίες εξελίσσονται κανονικά. Παράλληλα, με δηλώσεις της αναφέρθηκε και στην επιστροφή των μαθητών του δημοτικού σχολείου στα θρανία, λέγοντας πως το ποσοστό του μαθητικού δυναμικού που επέστρεψε ανέρχεται στο 81%, εκφράζοντας την ικανοποίησή της και αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να λειτουργήσουν τα Ολοήμερα σχολεία, με την διαδικασία, όπως είπε να βρίσκεται υπό εξέταση.

Εξάμηνο χωρίς εξετάσεις

Η υπουργός με δηλώσεις της σχολίασε και το γεγονός πως στη Θεσσαλονίκη την εβδομάδα που μας πέρασε μερίδα φοιτητών του ΑΠΘ με συγκέντρωση που πραγματοποίησαν μπροστά από το υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης ζητούσαν να περάσουν το εξάμηνο χωρίς να δώσουν εξετάσεις. Όπως μάλιστα τόνισαν οι φοιτητές "διαμαρτυρόμαστε για την διαδικασία της εξεταστικής, στο εαρινό εξάμηνο καθώς δεν έχουν πραγματοποιηθεί μαθήματα, γιατί η τηλεκπαίδευση είναι μια κοροϊδία. Αποκλείστηκε ένα μεγάλο μέρος φοιτητών το οποίο δεν έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εκπαιδευτική διαδικασία». Η κ. Κεραμέως δήλωσε πως "δεν κατανοώ το νόημα του συγκεκριμένου αιτήματος των φοιτητών, την στιγμή που το εξάμηνο έχει προχωρήσει τόσο καλά".

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06/07 Ιουνίου 2020

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.