ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αιγές: στο φως νέα ευρήματα στη βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων

Κυριακή Τσολάκη16 Απριλίου 2021

Ένας ναόσχημος χώρος που βρίσκεται στα ανατολικά του μεγάλου οικοδομικού συγροτήματος των Αιγών και βλέπει προς την αυλή του, ο οποίος πιθανότατα ανήκε στον πατέρα του Φίλιππου Β΄, Αμύντα Γ΄, αλλά και μια «ταπεινή» κούπα που φέρει ένα ολόκληρο ποίημα το οποίο παροτρύνει τον αναγνώστη να μην σπαταλά τον χρόνο που κυλά είναι τα δύο σημαντικά ευρήματα που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στη βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων.

«Το οικοδόμημα αποκτά τη βασική του μορφή πριν από το τέλος του 4ου προχριστιανικού αιώνα, αλλά στα χρόνια του Φιλίππου Ε’ (221-179 π.Χ.) γίνονται εκτεταμένες εργασίες ανακαίνισης. Σε αυτή τη φάση υπάρχουν δάπεδα με μαρμαροθετήματα, όπως αυτά του ανακτόρου, οι τοίχοι καλύπτονται με πολύχρωμα κονιάματα, στα οποία κυριαρχεί το πορφυρό, χωρίς να λείπουν οι ώχρες και τα πράσινα, και αρθρώνονται με ανάγλυφες αρχιτεκτονικές διαμορφώσεις που προοιωνίζονται τις διακοσμήσεις των σπιτιών της Πομπηίας. Όπως το ανάκτορο τα ιερά και τα τείχη το συγκρότημα καταστρέφεται στα μέσα του 2ου αι. π.Χ. μετά την οριστική κατάληψη της Μακεδονίας από την στρατιά του Μέτελλου, ωστόσο, αμέσως μετά την καταστροφή, ξαναχτίζεται ένα τμήμα της δυτικής του πτέρυγας και κάποιοι χώροι δίπλα στην ανατολική, ενώ στα χρόνια του Αυγούστου (31 π.Χ.-14 μ.Χ.), ένα μεγάλο περιστύλιο (1.000 τ.μ.) προστίθεται στα νοτιοανατολικά του μαζί με ένα συνοδό κτήριο με αίθριο, οικοδομική δραστηριότητα ιδιαίτερα αξιοσημείωτη για τις Αιγές που βρίσκονται πια σε περίοδο συρρίκνωσης και παρακμής», σημειώνει η  προϊσταμένη ΕΦΑ Ημαθίας Αγγελική Κοτταρίδη.

ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΑΡΜΑΡΟΘΕΤΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΝΑ ΧΩΡΟΥ

Η μορφή, οι διαστάσεις και η επιμελημένη κατασκευή του, τα πλούσια υλικά και τα διακοσμητικά στοιχεία, αλλά και η εμμονή στην χρήση του χώρου δείχνουν ότι πρόκειται για ένα δημόσιο οικοδόμημα. «Μονόλιθοι βωμοί, ένα μαρμάρινο τραπεζοφόρο, τμήματα από μια μαρμάρινη ζωφόρο με εντυπωσιακό φυτικό κόσμημα και ειδώλια θεοτήτων που βρέθηκαν εδώ παρά την άγρια λεηλασία, δημιουργούσαν την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα συγκρότημα ιερού μια εντύπωση που φαίνεται να επιβεβαιώνεται με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο μόλις αρχίσαμε να ερευνούμε το στρώμα των κεραμιδιών της πεσμένης στέγης του που κάλυπτε τον χώρο», υπογραμμίζει η κ. Κοτταρίδη

ΤΟ ΔΑΠΕΔΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΧΩΡΟΥ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ

Πώς τεκμηριώνεται ο κτήτορας του ιερού

Σφραγίδες με την Μακεδονική ασπίδα, το σύμβολο που χρησιμοποιούν οι Μακεδόνες βασιλείς των ελληνιστικών χρόνων στα νομίσματά τους, και ταμπέλες με το όνομα ΑΜΥΝΤΟΥ, αποτυπωμένες στα κεραμίδια της στέγης του, φανέρωσαν την στενή σχέση του με τη βασιλική οικογένεια και όχι μόνον.

«Όπως συμβαίνει με τα κεραμίδια με την αντίστοιχη επιγραφή ΠΕΛΛΗΣ, το αναγραφόμενο όνομα δηλώνει τον κτήτορα που στο συγκεκριμένο ιερό κτήριο, τουλάχιστον σε έναν τμήμα του, δεν μπορεί να είναι άλλος από τον ηρωοποιημένο Αμύντα Γ΄, πατέρα του Φιλίππου Β΄ που είναι γνωστό από τις πηγές ότι λατρεία του υπήρχε και στην γειτονική Πύδνα. Η σύζυγος του Αμύντα Ευρυδίκη, στο άγαλμα που ανατέθηκε στο ιερό της Εύκλειας στις Αιγές, απεικονίζεται στο σχήμα της Ήρας και σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι στα χρόνια των Αντιγονιδών γύρω από το άγαλμα της βασίλισσας-μητέρας κατασκευάσθηκε ναόσχημο κτίσμα", όπως ανακοινώνει η γνωστή αρχαιολόγος . 

ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΚΕΡΑΜΙΔΙΩΝ ('ΛΑΚΩΝΙΚΟΙ" ΣΩΤΗΡΕΣ) ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΑΜΥΝΤΟΥ

Το τριαντάφυλλο ανθίζει για λίγο…

Η λατρεία του Αλέξανδρου και της γενιάς του στα χρόνια των διαδόχων ήταν πηγή νομιμοποίησης της εξουσίας τους και, όπως όλα δείχνουν, το μεγάλο κτηριακό συγκρότημα που αποκαλύπτουμε στην πατρογονική βασιλική καθέδρα των Τημενιδών, όπου και οι τάφοι τους ήταν ένα από τα κέντρα της, που το 2020 μας χάρισε στην ανασκαφή ακόμη ένα εξαιρετικά πολύτιμο και απροσδόκητο εύρημα «Σε μια ταπεινή πήλινη κούπα που βρέθηκε σπασμένη στο στρώμα καταστροφής του 2ου π.Χ. αιώνα, κάποιος, ίσως ένας μαθητής που μπέρδευε το ο με το ω και το ει με το ι, κάνοντας τα γυμνάσματα του, χάραξε προσεκτικά σαν να έγραφε σε πάπυρο ένα ποίημα, ένα επίγραμμα ανώνυμου συγγραφέα, που εδώ μας παραδίνεται στην πιο παλιά και αυθεντική μορφή του: «το ρόδον ακμάζει βαιόν] χρόνον· εάν δε παρέστη ζητών ευρήσεις ου ρόδον, αλλά βάτον», που σημαίνει ότι το τριαντάφυλλο ανθίζει για λίγο και αν ο χρόνος του περάσει και το αναζητήσεις δεν θα βρεις πια λουλούδι, αλλά αγκάθια. Γνωστό από την Παλατινή ανθολογία, το επίγραμμα των Αιγών παροτρύνει τον αναγνώστη να μην σπαταλάει τον χρόνο που κυλά ανελέητα και μας δίνει με τον πιο άμεσο και στην κυριολεξία πρωτότυπο τρόπο μια εικόνα της πνευματικής κίνησης στην αρχαία μητρόπολη των Μακεδόνων την στιγμή της τελευταίας αναλαμπής της», επισημαίνει η Προϊσταμένη.

Η ΠΗΛΙΝΗ ΚΟΥΠΑ (ΣΚΥΦΟΣ) ΜΕ ΤΟ ΧΑΡΑΓΜΕΝΟ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ 

Τα δύο εξαιρετικά ευρήματα, που «αποσαφηνίζουν την εικόνα του μεγάλου ανακτορικού συγκροτήματος και βοηθούν να αναγνωριστεί η λειτουργία», όπως σημειώνει η κ. Κοτταρίδη αποκαλύφθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας της ΕΦΑ για την μελέτη συντήρησης του μεγάλου οικοδομικού συγκροτήματος που βρίσκεται κοντά στη Βορειοδυτική πύλη του τείχους και την ταφική συστάδα των βασιλισσών.

Τα συμπεράσματα της έρευνας θα αναλύσει η Προϊσταμένη της ΕΦΑ Ημαθίας Αγγελική Κοτταρίδη στο πλαίσιο της 33ης Συνάντησης για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη το Σάββατο 23 Απριλίου στις 10.50πμ.

ΕΙΔΩΛΙΟ ΑΘΗΝΑΣ, 2ος αι. π.Χ. 

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.