ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

«Άλματα» αλλά και αναλγησία αποκαλύπτει ο Εσωτερικός Έλεγχος στον δήμο Θεσσαλονίκης

Ο απολογισμός που παρουσιάστηκε σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο καταγράφει αδυναμία απορρόφησης των διαθέσιμων πόρων για τη συντήρηση των σχολείων και ένα «μπάχαλο» στο ΟΠΣΟΥ-Στα θετικά η «εξέλιξη» για το ΤΑΠ και η διαφάνεια στην Παγία Προκαταβολή

 17/05/2021 23:25

«Άλματα» αλλά και αναλγησία αποκαλύπτει ο Εσωτερικός Έλεγχος στον δήμο Θεσσαλονίκης
Φωτογραφία αρχείου

Δημήτρης Λαζόπουλος

Τα βασικά συμπεράσματα του απολογισμού από τον Εσωτερικό Έλεγχο που διενεργήθηκε στον δήμο Θεσσαλονίκης τα Β' εξάμηνα των ετών 2017 έως 2020, παρουσίασε σήμερα, Δευτέρα στην τηλεδιάσκεψη του Δημοτικού Συμβουλίου, η Κατερίνα Ναζίρη, αναπληρώτρια προϊσταμένη διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου.

Μεταξύ άλλων, η διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου διαπίστωσε ότι ο δήμος απορροφά μόνο ένα μικρό μέρος των επιχορηγήσεων για τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων. Επίσης, καταγράφηκαν προβλήματα στη διασύνδεση και παρακολούθηση του οικονομικού κυκλώματος, αδυναμία παρακολούθησης πολυετών δαπανών και ελλείψεις στην παρακολούθηση των δημοτικών ακινήτων και των χρηματοδοτήσεων.

Στα θετικά του απολογισμού συγκαταλέγεται η αναβάθμιση της υπηρεσίας για το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας που καταβάλλεται στο τμήμα Ανταποδοτικών Τελών της διεύθυνσης Δημοτικών Προσόδων και Πόρων και η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση της Παγίας Προκαταβολής του δήμου για το οικονομικό έτος 2017.

«Αργά» αντανακλαστικά στην επισκευή των σχολείων

Σύμφωνα με τον απολογισμό για το Β΄ εξάμηνο του 2020, η διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου διαπίστωσε τα εξής:

  • Μικρό ποσοστό απορρόφησης των επιχορηγήσεων 
  • Χρονικές καθυστερήσεις από τη διαπίστωση μέχρι την αποκατάσταση των ζημιών στα σχολεία
Όπως είπε η κ. Ναζίρη, πέραν από τις διαδικασίες της διεύθυνσης Κατασκευών, έχει προταθεί να γίνεται απευθείας επιχορήγηση των Σχολικών Επιτροπών, 3-4 φορές τον χρόνο, προκειμένου να αντιμετωπίζονται αμεσότερα με ανάθεση, οι φθορές που απαιτούν μικρής κλίμακας έργα στα σχολεία.

Χάθηκε η «μπάλα» στο... ΟΠΣΟΥ

Κατά το Β΄ εξάμηνο του 2019 και στο πλαίσιο του ελέγχου επί των διαδικασιών που προβλέπονται από τη σύμβαση συντήρησης και υποστήριξης του υφιστάμενου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Οικονομικών Υπηρεσιών σχετικά με τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση των αιτημάτων των υπηρεσιών, διαπιστώθηκαν αρκετές δυσλειτουργίες. Να σημειωθεί ότι το ΟΠΣΟΥ σχετίζεται με τη διασύνδεση των υπηρεσιών του δήμου, με στόχο την καλύτερη συνεργασία και απόδοση των υπηρεσιών. 

Πιο συγκεκριμένα οι αδυναμίες που διαπιστώθηκαν έχουν ως εξής: 

  • Αδυναμία διασύνδεσης και συνολικής παρακολούθησης του οικονομικού κυκλώματος
  • Δεν τηρούνται τα υποσυστήματα διαχείρισης έργων και προμηθειών
  • Ελλείψεις στην παρακολούθηση των δημοτικών ακινήτων και στην παρακολούθηση των χρηματοδοτήσεων
  • Προβλήματα στη διασύνδεση του ΟΠΣΟΥ με άλλα συστήματα άλλων φορέων (π.χ. ΔΕΔΔΗΕ, ΑΑΔΕ, υπουργείο Μεταφορών)
  • Μη τήρηση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος μέσα από το ΟΠΣΟΥ
  • Αδυναμία παρακολούθησης των πολυετών δαπανών

Χαμηλή η συμμόρφωση στις παρατηρήσεις

Μάλιστα σύμφωνα με την κ. Ναζίρη, το ποσοστό συμμόρφωσης επί των παρατηρήσεων του Εσωτερικού Ελέγχου ανέρχεται σε μόλις 25%, ενώ η συμμόρφωση επί των ευρημάτων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των εσόδων για το έτος 2013 στο 55,5%. Επίσης, στο 6,25% ανήλθε η συμμόρφωση επί των ευρημάτων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το έτος 2017 και στο 40% επί των ευρημάτων της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το έτος 2017

Τα «συν» του απολογισμού

Σε αντίθεση με τη συμμόρφωση που παρατηρήθηκε στο ΟΠΣΟΥ, επί της διαδικασίας έκδοσης βεβαιώσεων περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας του τμήματος Ανταποδοτικών Τελών της διεύθυνσης Δημοτικών Προσόδων και Πόρων του έτους 2019, υλοποιήθηκε το 80% των προτάσεων-παρατηρήσεων της διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου.

Ειδικότερα μετά τις προτάσεις του Εσωτερικού Ελέγχου, καταγράφηκαν οι ακόλουθες βελτιώσεις:

• Δημιουργία θέσεων εργασίας για τον προέλεγχο των δικαιολογητικών των αιτημάτων των πολιτών 

• Υλοποίηση της ηλεκτρονικής παραλαβή αιτήσεων 

• Πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για τους συμβολαιογράφους 

• Επικαιροποίηση της υπάρχουσας διαδικασίας 

• Ενίσχυση προσωπικού 

• Δυνατότητα ηλεκτρονικής πρόσβασης στο Ε9 με κωδικούς από το taxis.

Παράλληλα όμως, η διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου έχει υπογραμμίσει ποιες είναι εναπομείνασες δυσλειτουργίες και πώς μπορούν να επιλυθούν:

• Αδυναμία υποδοχής μεγάλου όγκου ηλεκτρονικών αιτημάτων 

• Καθυστερήσεις στη διενέργεια αυτοψιών για τις επαγγελματικές στέγες

Συστάσεις:

• Δημιουργία πλατφόρμας και για τους πολίτες και για τους δικηγόρους 

• Ορισμός μεγαλύτερου αριθμού ελεγκτών για τη διενέργεια αυτοψιών


Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στα θετικά του απολογισμού καταγράφεται και η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση της Παγίας Προκαταβολής του δήμου Θεσσαλονίκης για το οικονομικό έτος 2017. Μάλιστα η κ. Ναζίρη διαβεβαίωσε τους δημοτικούς συμβούλους και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης για το ακέραιο της διαχείρισης.

Τα βασικά συμπεράσματα του απολογισμού από τον Εσωτερικό Έλεγχο που διενεργήθηκε στον δήμο Θεσσαλονίκης τα Β' εξάμηνα των ετών 2017 έως 2020, παρουσίασε σήμερα, Δευτέρα στην τηλεδιάσκεψη του Δημοτικού Συμβουλίου, η Κατερίνα Ναζίρη, αναπληρώτρια προϊσταμένη διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου.

Μεταξύ άλλων, η διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου διαπίστωσε ότι ο δήμος απορροφά μόνο ένα μικρό μέρος των επιχορηγήσεων για τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων. Επίσης, καταγράφηκαν προβλήματα στη διασύνδεση και παρακολούθηση του οικονομικού κυκλώματος, αδυναμία παρακολούθησης πολυετών δαπανών και ελλείψεις στην παρακολούθηση των δημοτικών ακινήτων και των χρηματοδοτήσεων.

Στα θετικά του απολογισμού συγκαταλέγεται η αναβάθμιση της υπηρεσίας για το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας που καταβάλλεται στο τμήμα Ανταποδοτικών Τελών της διεύθυνσης Δημοτικών Προσόδων και Πόρων και η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση της Παγίας Προκαταβολής του δήμου για το οικονομικό έτος 2017.

«Αργά» αντανακλαστικά στην επισκευή των σχολείων

Σύμφωνα με τον απολογισμό για το Β΄ εξάμηνο του 2020, η διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου διαπίστωσε τα εξής:

  • Μικρό ποσοστό απορρόφησης των επιχορηγήσεων 
  • Χρονικές καθυστερήσεις από τη διαπίστωση μέχρι την αποκατάσταση των ζημιών στα σχολεία
Όπως είπε η κ. Ναζίρη, πέραν από τις διαδικασίες της διεύθυνσης Κατασκευών, έχει προταθεί να γίνεται απευθείας επιχορήγηση των Σχολικών Επιτροπών, 3-4 φορές τον χρόνο, προκειμένου να αντιμετωπίζονται αμεσότερα με ανάθεση, οι φθορές που απαιτούν μικρής κλίμακας έργα στα σχολεία.

Χάθηκε η «μπάλα» στο... ΟΠΣΟΥ

Κατά το Β΄ εξάμηνο του 2019 και στο πλαίσιο του ελέγχου επί των διαδικασιών που προβλέπονται από τη σύμβαση συντήρησης και υποστήριξης του υφιστάμενου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Οικονομικών Υπηρεσιών σχετικά με τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση των αιτημάτων των υπηρεσιών, διαπιστώθηκαν αρκετές δυσλειτουργίες. Να σημειωθεί ότι το ΟΠΣΟΥ σχετίζεται με τη διασύνδεση των υπηρεσιών του δήμου, με στόχο την καλύτερη συνεργασία και απόδοση των υπηρεσιών. 

Πιο συγκεκριμένα οι αδυναμίες που διαπιστώθηκαν έχουν ως εξής: 

  • Αδυναμία διασύνδεσης και συνολικής παρακολούθησης του οικονομικού κυκλώματος
  • Δεν τηρούνται τα υποσυστήματα διαχείρισης έργων και προμηθειών
  • Ελλείψεις στην παρακολούθηση των δημοτικών ακινήτων και στην παρακολούθηση των χρηματοδοτήσεων
  • Προβλήματα στη διασύνδεση του ΟΠΣΟΥ με άλλα συστήματα άλλων φορέων (π.χ. ΔΕΔΔΗΕ, ΑΑΔΕ, υπουργείο Μεταφορών)
  • Μη τήρηση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος μέσα από το ΟΠΣΟΥ
  • Αδυναμία παρακολούθησης των πολυετών δαπανών

Χαμηλή η συμμόρφωση στις παρατηρήσεις

Μάλιστα σύμφωνα με την κ. Ναζίρη, το ποσοστό συμμόρφωσης επί των παρατηρήσεων του Εσωτερικού Ελέγχου ανέρχεται σε μόλις 25%, ενώ η συμμόρφωση επί των ευρημάτων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των εσόδων για το έτος 2013 στο 55,5%. Επίσης, στο 6,25% ανήλθε η συμμόρφωση επί των ευρημάτων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το έτος 2017 και στο 40% επί των ευρημάτων της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το έτος 2017

Τα «συν» του απολογισμού

Σε αντίθεση με τη συμμόρφωση που παρατηρήθηκε στο ΟΠΣΟΥ, επί της διαδικασίας έκδοσης βεβαιώσεων περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας του τμήματος Ανταποδοτικών Τελών της διεύθυνσης Δημοτικών Προσόδων και Πόρων του έτους 2019, υλοποιήθηκε το 80% των προτάσεων-παρατηρήσεων της διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου.

Ειδικότερα μετά τις προτάσεις του Εσωτερικού Ελέγχου, καταγράφηκαν οι ακόλουθες βελτιώσεις:

• Δημιουργία θέσεων εργασίας για τον προέλεγχο των δικαιολογητικών των αιτημάτων των πολιτών 

• Υλοποίηση της ηλεκτρονικής παραλαβή αιτήσεων 

• Πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για τους συμβολαιογράφους 

• Επικαιροποίηση της υπάρχουσας διαδικασίας 

• Ενίσχυση προσωπικού 

• Δυνατότητα ηλεκτρονικής πρόσβασης στο Ε9 με κωδικούς από το taxis.

Παράλληλα όμως, η διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου έχει υπογραμμίσει ποιες είναι εναπομείνασες δυσλειτουργίες και πώς μπορούν να επιλυθούν:

• Αδυναμία υποδοχής μεγάλου όγκου ηλεκτρονικών αιτημάτων 

• Καθυστερήσεις στη διενέργεια αυτοψιών για τις επαγγελματικές στέγες

Συστάσεις:

• Δημιουργία πλατφόρμας και για τους πολίτες και για τους δικηγόρους 

• Ορισμός μεγαλύτερου αριθμού ελεγκτών για τη διενέργεια αυτοψιών


Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στα θετικά του απολογισμού καταγράφεται και η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση της Παγίας Προκαταβολής του δήμου Θεσσαλονίκης για το οικονομικό έτος 2017. Μάλιστα η κ. Ναζίρη διαβεβαίωσε τους δημοτικούς συμβούλους και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης για το ακέραιο της διαχείρισης.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία