ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

59o ΦΚΘ Ιορδάνης Ανανιάδης: «Αν ζούσε σήμερα ο Ντα Βίντσι, θα είχε στραφεί στο animation»

Ο πολυβραβευμένος έλληνας animator έδωσε σήμερα masterclass

 05/11/2018 18:52

 59o ΦΚΘ Ιορδάνης Ανανιάδης: «Αν ζούσε σήμερα ο Ντα Βίντσι, θα είχε στραφεί στο animation»

Για τους βασικούς κανόνες της τεχνικής του, αλλά και την καλλιτεχνική αξία των ταινιών animation όσο και για τον κομβικό τους ρόλο στα live action φιλμ μίλησε ο πολυβραβευμένος έλληνας animator Ιορδάνης Ανανιάδης σε masterclass που παρέδωσε σήμερα στην αίθουσα "Παύλος Ζάννας" με αφορμή το αφιέρωμα στο συνολικό έργο του στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. «Η σχέση μεταξύ των ειδικών εφέ και του animation είναι καθοριστικής σημασίας. Επί της ουσίας, πίσω από τα περισσότερα ειδικά εφέ που βλέπουμε στο σινεμά βρίσκονται animators. Οτιδήποτε λειτουργεί με τη λογική καρέ-προς-καρέ υπάγεται στη γενική κατηγορία του κινουμένου σχεδίου», διευκρίνισε σχετικά. Αναφορικά με την καθοριστική λειτουργία του storyboard, σημείωσε: «Το storyboard είναι μια μορφή οπτικοποιημένης γραφής, είναι η οπτική αποτύπωση του κινηματογραφικού σεναρίου. Κατά τη γνώμη μου, η εκ των προτέρων απόπειρα οπτικοποίησης του σεναρίου συνιστά θεμέλιο λίθο των πρώτων σταδίων μιας  κινηματογραφικής παραγωγής. Δυστυχώς, στο σύγχρονο κινηματογράφο και ειδικά στη χώρα μας, η οπτικοποίηση του σεναρίου ξεκινά να παίρνει σάρκα και οστά χωρίς καμία προεργασία». Υπογράμμισε ότι το storyboard είναι το εργαλείο προκειμένου να αποτυπωθεί η συναισθηματική εξέλιξη των χαρακτήρων, λειτουργώντας υποβοηθητικά για όλα τα επιμέρους στοιχεία μιας ταινίας: «Μάλιστα, στις πιο προηγμένες κινηματογραφικές βιομηχανίες, αλλά και στο χώρο της διαφήμισης, πολλές φορές το storyboard αγγίζει την τελειότητα, σχεδόν αποκτώντας χροιά αυτόνομου έργου τέχνης». Σ' αυτό το σημείο έκανε μνεία στο θρυλικό σκηνοθέτη Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος ζωγράφιζε αμέτρητες παραλλαγές από τα πρόσωπα των βασικών χαρακτήρων κάθε του ταινίας, προτού ξεκινήσει τα γυρίσματα, χρησιμοποιώντας ένα πρώιμο storyboard, στο οποίο είχε αποδώσει τον χαρακτηρισμό “οπτική γραμματική”.

masterclass-ananiadh-festival.jpg

«Η δύναμη διά της χαράς» η καινούργια του ταινία

Στη συνέχεια, ο δημιουργός εξήγησε στο κοινό σε τι ακριβώς συνίσταται αυτό που οι animators αποκαλούν layout, καθώς και τον καίριο ρόλο που επιτελεί αυτό το στάδιο στη διαδικασία σχεδιασμού μιας animation ταινίας. «Το layout είναι αυτό που διαμορφώνει τον χώρο στον οποίο θα τοποθετηθούν αργότερα οι χαρακτήρες. Πολύ συχνά, ένα μεγάλο ποσοστό του layout δεν αποτυπώνεται στην οθόνη, αλλά λειτουργεί ως βάση για το τελικό φόντο στο οποίο θα εμφανίζονται οι χαρακτήρες. Μία πρόδρομη μορφή αυτού που ονομάζουμε σήμερα layout συναντάται στην Αναγέννηση, στα πρόχειρα σκίτσα όλων των μεγάλων ζωγράφων -παρεμπιπτόντως, είμαι βέβαιος ότι αν ζούσε σήμερα ο Ντα Βίντσι θα είχε στραφεί στο animation». Η καινούργια του ταινία με τίτλο «Η δύναμη διά της χαράς» διάρκειας 15 λεπτών υπήρχε στο μυαλό του ως βασική σύλληψη και ιδέα από το 1974. Η ιστορία του εκτυλίσσεται σε ένα περιβάλλον ολοκληρωτισμού, σε μια δικτατορία και ο κεντρικός χαρακτήρας ονόματι Αιμίλιος Κράτσνικ είναι ο μόνος που προβάλλει αντίσταση, πράττοντας συνεχώς κάτι ολότελα διαφορετικό, για παράδειγμα κυκλοφορεί με μαγιό εν μέσω παγωνιάς, ενώ φορά παλτό σε καιρό καύσωνα.  

Στο τελευταίο σκέλος του masterclass, ο Ιορδάνης Ανανιάδης συνομίλησε με το κοινό, ενώ απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τις επιρροές του δήλωσε αμετανόητος λάτρης του κλασικού κινουμένου σχεδίου σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι μεγάλωσε με τις ταινίες του Ουόλτ Ντίσνεϊ. Τον δημιουργό παρουσίασε στο κοινό ο πρόεδρος του δ.σ. του ΦΚΘ Γιώργος Αρβανίτης. 

Για τους βασικούς κανόνες της τεχνικής του, αλλά και την καλλιτεχνική αξία των ταινιών animation όσο και για τον κομβικό τους ρόλο στα live action φιλμ μίλησε ο πολυβραβευμένος έλληνας animator Ιορδάνης Ανανιάδης σε masterclass που παρέδωσε σήμερα στην αίθουσα "Παύλος Ζάννας" με αφορμή το αφιέρωμα στο συνολικό έργο του στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. «Η σχέση μεταξύ των ειδικών εφέ και του animation είναι καθοριστικής σημασίας. Επί της ουσίας, πίσω από τα περισσότερα ειδικά εφέ που βλέπουμε στο σινεμά βρίσκονται animators. Οτιδήποτε λειτουργεί με τη λογική καρέ-προς-καρέ υπάγεται στη γενική κατηγορία του κινουμένου σχεδίου», διευκρίνισε σχετικά. Αναφορικά με την καθοριστική λειτουργία του storyboard, σημείωσε: «Το storyboard είναι μια μορφή οπτικοποιημένης γραφής, είναι η οπτική αποτύπωση του κινηματογραφικού σεναρίου. Κατά τη γνώμη μου, η εκ των προτέρων απόπειρα οπτικοποίησης του σεναρίου συνιστά θεμέλιο λίθο των πρώτων σταδίων μιας  κινηματογραφικής παραγωγής. Δυστυχώς, στο σύγχρονο κινηματογράφο και ειδικά στη χώρα μας, η οπτικοποίηση του σεναρίου ξεκινά να παίρνει σάρκα και οστά χωρίς καμία προεργασία». Υπογράμμισε ότι το storyboard είναι το εργαλείο προκειμένου να αποτυπωθεί η συναισθηματική εξέλιξη των χαρακτήρων, λειτουργώντας υποβοηθητικά για όλα τα επιμέρους στοιχεία μιας ταινίας: «Μάλιστα, στις πιο προηγμένες κινηματογραφικές βιομηχανίες, αλλά και στο χώρο της διαφήμισης, πολλές φορές το storyboard αγγίζει την τελειότητα, σχεδόν αποκτώντας χροιά αυτόνομου έργου τέχνης». Σ' αυτό το σημείο έκανε μνεία στο θρυλικό σκηνοθέτη Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος ζωγράφιζε αμέτρητες παραλλαγές από τα πρόσωπα των βασικών χαρακτήρων κάθε του ταινίας, προτού ξεκινήσει τα γυρίσματα, χρησιμοποιώντας ένα πρώιμο storyboard, στο οποίο είχε αποδώσει τον χαρακτηρισμό “οπτική γραμματική”.

masterclass-ananiadh-festival.jpg

«Η δύναμη διά της χαράς» η καινούργια του ταινία

Στη συνέχεια, ο δημιουργός εξήγησε στο κοινό σε τι ακριβώς συνίσταται αυτό που οι animators αποκαλούν layout, καθώς και τον καίριο ρόλο που επιτελεί αυτό το στάδιο στη διαδικασία σχεδιασμού μιας animation ταινίας. «Το layout είναι αυτό που διαμορφώνει τον χώρο στον οποίο θα τοποθετηθούν αργότερα οι χαρακτήρες. Πολύ συχνά, ένα μεγάλο ποσοστό του layout δεν αποτυπώνεται στην οθόνη, αλλά λειτουργεί ως βάση για το τελικό φόντο στο οποίο θα εμφανίζονται οι χαρακτήρες. Μία πρόδρομη μορφή αυτού που ονομάζουμε σήμερα layout συναντάται στην Αναγέννηση, στα πρόχειρα σκίτσα όλων των μεγάλων ζωγράφων -παρεμπιπτόντως, είμαι βέβαιος ότι αν ζούσε σήμερα ο Ντα Βίντσι θα είχε στραφεί στο animation». Η καινούργια του ταινία με τίτλο «Η δύναμη διά της χαράς» διάρκειας 15 λεπτών υπήρχε στο μυαλό του ως βασική σύλληψη και ιδέα από το 1974. Η ιστορία του εκτυλίσσεται σε ένα περιβάλλον ολοκληρωτισμού, σε μια δικτατορία και ο κεντρικός χαρακτήρας ονόματι Αιμίλιος Κράτσνικ είναι ο μόνος που προβάλλει αντίσταση, πράττοντας συνεχώς κάτι ολότελα διαφορετικό, για παράδειγμα κυκλοφορεί με μαγιό εν μέσω παγωνιάς, ενώ φορά παλτό σε καιρό καύσωνα.  

Στο τελευταίο σκέλος του masterclass, ο Ιορδάνης Ανανιάδης συνομίλησε με το κοινό, ενώ απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τις επιρροές του δήλωσε αμετανόητος λάτρης του κλασικού κινουμένου σχεδίου σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι μεγάλωσε με τις ταινίες του Ουόλτ Ντίσνεϊ. Τον δημιουργό παρουσίασε στο κοινό ο πρόεδρος του δ.σ. του ΦΚΘ Γιώργος Αρβανίτης. 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία