Θεσσαλονίκη - ΑΠΘ: Εκδήλωση για την ατμοσφαιρική ρύπανση - Οι αυξανόμενες μεταφορές το «αγκάθι»
26/03/2024 16:40
26/03/2024 16:40
Οι αυξανόμενες μεταφορές αποτελούν το μεγάλο αγκάθι στις πολιτικές μείωσης των θερμοκηπικών αερίων και αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, σύμφωνα με τον κοινοβουλευτικό ερευνητή (Parliamentary Research Administrator) Δρ Γεώργιο Αμανατίδη, ο οποίος, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μετεωρολογίας (23/3), μίλησε σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο Τομέας Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ.
Όπως τόνισε, οι ευρωπαϊκοί στόχοι είναι υψηλοί στις εκπομπές αερίων από τα αυτοκίνητα ενώ έχει αποφασιστεί ότι όσα θα βγαίνουν στην αγορά από το 2035, θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.
«Πέρα από τη σημερινή συνεισφορά της Ευρώπης για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρική ρύπανσης, υπάρχουν ιστορικές εκπομπές καθώς μαζί με τις ΗΠΑ, ως βιομηχανικές περιοχές, έχουν εκπέμψει κατά το παρελθόν πάρα πολλά θερμοκηπικά αέρια που ζουν 100 χρόνια στην ατμόσφαιρα. Οι επιπτώσεις που βλέπουμε σήμερα, τα ακραία φαινόμενα, σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στις εκπομπές αυτές και υπάρχει μια ιστορική ευθύνη για την κλιματική αλλαγή που ζούμε σήμερα» τόνισε ο κ. Αμανατίδης.
Μιλώντας γενικότερα για τις πολιτικές της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, αναφέρθηκε στην αυστηροποίηση του πλαφόν εκπομπών στον βιομηχανικό τομέα και στο γεγονός ότι χώρες που οπισθοδρομούν και δεν περιορίζουν τις εκπομπές τους, θα υποχρεωθούν, όταν θέλουν να εισάγουν προϊόντα στην ΕΕ, να πληρώνουν φόρο.
Κάνοντας δε μνεία στον φυσικό μηχανισμό απορρόφησης του διοξειδίου του άνθρακα που αποτελούν τα δάση, εξήγησε ότι γίνεται μια προσπάθεια, μέσω της νομοθεσίας, η παλιά απορρόφηση που ήταν περίπου στα 225 εκατομμύρια τόνους να φτάσει το 2030, με συγκεκριμένα μέτρα, στα 310 εκατομμύρια τόνους.
«Το 2025 έχει αποφασιστεί να γίνει μια αναβάθμιση των εθνικών στόχων, αν θέλουμε να κατεβάσουμε τη θερμοκρασία κατά 2 βαθμούς. Παράλληλα, θέλουμε να επιταχύνουμε την προσπάθεια για τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα, από 51 εκατομμύρια τόνους που είναι τώρα ετησίως, στους 131 εκατομμύρια τόνους ετησίως στα επόμενα 8 χρόνια» κατέληξε.
Επιβεβλημένη η μείωση και άλλων ρύπων, εκτός του διοξειδίου του άνθρακα
Μιλώντας στην εκδήλωση, ο καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ Πρόδρομος Ζάνης εξήγησε πως και άλλοι ρύποι, εκτός από το διοξείδιο του άνθρακα, επηρεάζουν την ατμόσφαιρα. «Η αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα από την προβιομηχανική περίοδο ως σήμερα έχει συμβάλει στην αύξηση της θερμοκρασίας κατά περίπου έναν βαθμό. Δεν είναι όμως μόνο αυτό γιατί βλέπουμε ότι το μεθάνιο συμβάλλει κατά 0,28 βαθμούς Κελσίου στην αύξηση της θερμοκρασίας και το όζον, που έχει αυξηθεί κατά 50% από την προβιομηχανική περίοδο, συμβάλλει κι αυτό για άλλους 0,23 βαθμούς Κελσίου. Από την άλλη, τα αιωρούμενα σωματίδια κατά βάση ψύχουν τον πλανήτη κατά μισό βαθμό αλλά πρέπει να τα μειώσουμε γιατί, αν και αντισταθμίζουν εν μέρει τη θέρμανση, δεν έχουμε ποιότητα αέρα στα αστικά κέντρα».
Σύμφωνα με τον κ. Ζάνη, η μείωση των εκπομπών μεθανίου θα βελτίωνε αμέσως την ποιότητα του αέρα και θα μπορούσε, κατά ένα μέρος, να αντισταθμίσει τη θέρμανση που προκαλείται από τη μείωση των αιωρούμενων σωματιδίων.
Σύντομο βιογραφικό σημείωμα του Δρ Γεώργιου Αμανατίδη
Ο κ. Αμανατίδης είναι πτυχιούχος φυσικής και διδάκτορας στη Φυσική της Ατμόσφαιρας του ΑΠΘ, καθώς και μεταπτυχιακός (DEA) στην ατμοσφαιρική χημεία του Πανεπιστημίου Paris XII. Από το 1989 έως το 1994, εργάστηκε ως ερευνητής στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών «Δημόκριτος» στην Αθήνα, για την αστική μετεωρολογία και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Από το 1994 έως το 2008, εργάστηκε ως επιστημονικός υπεύθυνος στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Γενικής Διεύθυνσης Έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες, στο Βέλγιο, διαχειριζόμενος τομείς περιβαλλοντικής έρευνας και από το 2008 εργάζεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη νομοθεσία και τις πολιτικές για την κλιματική αλλαγή, αρχικά ως διαχειριστής στη Γραμματεία της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων και πιο πρόσφατα ως διαχειριστής κοινοβουλευτικής έρευνας στο Τμήμα Πολιτικής της ίδιας Επιτροπής.
Οι αυξανόμενες μεταφορές αποτελούν το μεγάλο αγκάθι στις πολιτικές μείωσης των θερμοκηπικών αερίων και αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, σύμφωνα με τον κοινοβουλευτικό ερευνητή (Parliamentary Research Administrator) Δρ Γεώργιο Αμανατίδη, ο οποίος, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μετεωρολογίας (23/3), μίλησε σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο Τομέας Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ.
Όπως τόνισε, οι ευρωπαϊκοί στόχοι είναι υψηλοί στις εκπομπές αερίων από τα αυτοκίνητα ενώ έχει αποφασιστεί ότι όσα θα βγαίνουν στην αγορά από το 2035, θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.
«Πέρα από τη σημερινή συνεισφορά της Ευρώπης για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρική ρύπανσης, υπάρχουν ιστορικές εκπομπές καθώς μαζί με τις ΗΠΑ, ως βιομηχανικές περιοχές, έχουν εκπέμψει κατά το παρελθόν πάρα πολλά θερμοκηπικά αέρια που ζουν 100 χρόνια στην ατμόσφαιρα. Οι επιπτώσεις που βλέπουμε σήμερα, τα ακραία φαινόμενα, σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στις εκπομπές αυτές και υπάρχει μια ιστορική ευθύνη για την κλιματική αλλαγή που ζούμε σήμερα» τόνισε ο κ. Αμανατίδης.
Μιλώντας γενικότερα για τις πολιτικές της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, αναφέρθηκε στην αυστηροποίηση του πλαφόν εκπομπών στον βιομηχανικό τομέα και στο γεγονός ότι χώρες που οπισθοδρομούν και δεν περιορίζουν τις εκπομπές τους, θα υποχρεωθούν, όταν θέλουν να εισάγουν προϊόντα στην ΕΕ, να πληρώνουν φόρο.
Κάνοντας δε μνεία στον φυσικό μηχανισμό απορρόφησης του διοξειδίου του άνθρακα που αποτελούν τα δάση, εξήγησε ότι γίνεται μια προσπάθεια, μέσω της νομοθεσίας, η παλιά απορρόφηση που ήταν περίπου στα 225 εκατομμύρια τόνους να φτάσει το 2030, με συγκεκριμένα μέτρα, στα 310 εκατομμύρια τόνους.
«Το 2025 έχει αποφασιστεί να γίνει μια αναβάθμιση των εθνικών στόχων, αν θέλουμε να κατεβάσουμε τη θερμοκρασία κατά 2 βαθμούς. Παράλληλα, θέλουμε να επιταχύνουμε την προσπάθεια για τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα, από 51 εκατομμύρια τόνους που είναι τώρα ετησίως, στους 131 εκατομμύρια τόνους ετησίως στα επόμενα 8 χρόνια» κατέληξε.
Επιβεβλημένη η μείωση και άλλων ρύπων, εκτός του διοξειδίου του άνθρακα
Μιλώντας στην εκδήλωση, ο καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ Πρόδρομος Ζάνης εξήγησε πως και άλλοι ρύποι, εκτός από το διοξείδιο του άνθρακα, επηρεάζουν την ατμόσφαιρα. «Η αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα από την προβιομηχανική περίοδο ως σήμερα έχει συμβάλει στην αύξηση της θερμοκρασίας κατά περίπου έναν βαθμό. Δεν είναι όμως μόνο αυτό γιατί βλέπουμε ότι το μεθάνιο συμβάλλει κατά 0,28 βαθμούς Κελσίου στην αύξηση της θερμοκρασίας και το όζον, που έχει αυξηθεί κατά 50% από την προβιομηχανική περίοδο, συμβάλλει κι αυτό για άλλους 0,23 βαθμούς Κελσίου. Από την άλλη, τα αιωρούμενα σωματίδια κατά βάση ψύχουν τον πλανήτη κατά μισό βαθμό αλλά πρέπει να τα μειώσουμε γιατί, αν και αντισταθμίζουν εν μέρει τη θέρμανση, δεν έχουμε ποιότητα αέρα στα αστικά κέντρα».
Σύμφωνα με τον κ. Ζάνη, η μείωση των εκπομπών μεθανίου θα βελτίωνε αμέσως την ποιότητα του αέρα και θα μπορούσε, κατά ένα μέρος, να αντισταθμίσει τη θέρμανση που προκαλείται από τη μείωση των αιωρούμενων σωματιδίων.
Σύντομο βιογραφικό σημείωμα του Δρ Γεώργιου Αμανατίδη
Ο κ. Αμανατίδης είναι πτυχιούχος φυσικής και διδάκτορας στη Φυσική της Ατμόσφαιρας του ΑΠΘ, καθώς και μεταπτυχιακός (DEA) στην ατμοσφαιρική χημεία του Πανεπιστημίου Paris XII. Από το 1989 έως το 1994, εργάστηκε ως ερευνητής στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών «Δημόκριτος» στην Αθήνα, για την αστική μετεωρολογία και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Από το 1994 έως το 2008, εργάστηκε ως επιστημονικός υπεύθυνος στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Γενικής Διεύθυνσης Έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες, στο Βέλγιο, διαχειριζόμενος τομείς περιβαλλοντικής έρευνας και από το 2008 εργάζεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη νομοθεσία και τις πολιτικές για την κλιματική αλλαγή, αρχικά ως διαχειριστής στη Γραμματεία της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων και πιο πρόσφατα ως διαχειριστής κοινοβουλευτικής έρευνας στο Τμήμα Πολιτικής της ίδιας Επιτροπής.
ΣΧΟΛΙΑ