logo
Εφημερίδα Μακεδονία της Θεσσαλονίκης - Η καθημερινή σας ενημέρωση
100 χρόνια (1911-2011) Εφημερίδα Μακεδονία

Άγχος και κατάθλιψη στην εργασία: αιτίες και τρόποι διαχείρισης

Στην κατηγορία: Άρθρα - Απόψεις
Ημερομηνία: 16/01/2011
Σελίδα εκτύπωσης

Γράφει η δρ Αλεξάνδρα Πενταράκη PhD, Cpsychol, κλινική ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια, διδάκτωρ Πανεπιστημίου του Λονδίνου, King’s College London
apentaraki@yahoo.com

Google Adsense Center

Το συσσωρευμένο και συνεχές άγχος, καθώς και η ψυχολογική πίεση στην εργασία, αποτελούν τους πιο σημαντικούς παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε κατάθλιψη. Μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης στην Αυστραλία έδειξε ότι περίπου η 1 από τις 6 περιπτώσεις με κατάθλιψη σε εργαζόμενους προκλήθηκε από το άγχος της εργασίας. Η μελέτη έδειξε ότι, όσο πιο χαμηλό σε επαγγελματικό επίπεδο ήταν το είδος της εργασίας (π.χ., εργάτης, πωλητής, υπάλληλος), τόσο πιο πολύ ήταν το άγχος και η επιρροή τής κατάθλιψης, ειδικά στους άνδρες. Επίσης, η μελέτη έδειξε ότι περίπου 1 στις 5 εργαζόμενες γυναίκες (17,2%) που υποφέρουν από κατάθλιψη και 1 στους 8 εργαζόμενους άνδρες (13,2%) αποδίδουν την εμφάνιση της κατάθλιψης στο εργασιακό άγχος, αντίστοιχα. Τα στοιχεία αυτά μας δείχνουν ότι οι γυναίκες φαίνεται να αποδίδουν την κατάθλιψη τους στο άγχος της εργασίας περισσότερο από ό,τι οι άνδρες, παρόλα αυτά, το εργασιακό άγχος φαίνεται να επηρεάζει τόσο τους άνδρες όσο και τις γυναίκες.

Συγκεκριμένα, η αίσθηση του μη ελέγχου στην εργασία, η ανασφάλεια που μπορεί να νιώθει το άτομο μέσα στο εργασιακό του περιβάλλον, οι δύσκολες σχέσεις με τον εργοδότη ή τους συναδέλφους, οι οικονομικές δυσκολίες που μπορεί να έχει το άτομο, μια εργασία χωρίς προοπτική και εξέλιξη και οι υψηλές απαιτήσεις χωρίς ανταμοιβή αποτελούν παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένο άγχος, που με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη.
Για παράδειγμα, εάν υπάρχει φόρτος εργασίας και αυξημένες απαιτήσεις στις οποίες δεν μπορεί να αντεπεξέλθει ένας εργαζόμενος/η, και εκείνος/η δεν μπορεί να εκφράσει τη δυσκολία του/της να δεχτεί μεγάλο φόρτο εργασίας ή να ζητήσει για βοήθεια, τότε μπορεί να καταπιέσει τις πραγματικές του/τις ανάγκες και να γεμίσει με αρνητικά συναισθήματα, αφού δεν εκφράζει αυτό που θέλει και έχει ανάγκη, με αποτέλεσμα να βιώνει άγχος και κακή διάθεση ή και κατάθλιψη.

Είναι σημαντικό να κατανοήσετε πρώτα το πώς οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι σωματικές αντιδράσεις (αισθήσεις) είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους και το πώς το ένα μπορεί να επηρεάσει το άλλο, με αποτέλεσμα να υπάρξει πυροδότηση του άγχους. Kάθε φορά που υπάρχει ένα αγχογόνο γεγονός ή μια αγχογόνα σκέψη, ενεργοποιείται ο υποθάλαμο-υποφυσιο-επινεφριδιακός άξονας (ΥΥΠ άξονας) και το συμπαθητικό νευρικό σύστημα. Όταν ο ΥΥΠ άξονας δραστηριοποιείται συνέχεια και χωρίς “ξεκούραση”, τότε ο οργανισμός παράγει αύξηση της επινεφρίνης και της νορεπινεφρίνης, χημικών ουσιών του εγκεφάλου-νευροδιαβιβαστές- που συνδέονται με το άγχος από τον μυελό των επινεφριδίων, με αποτέλεσμα να βιώνει το άτομο έντονο άγχος. Η σωματοποίηση του άγχους, π.χ., η γρήγορη αναπνοή, οδηγεί σε αρνητική σκέψη, ότι, για παράδειγμα, το άτομο δεν έχει αρκετό οξυγόνο, πράγμα που με τη σειρά του αυξάνει τον φόβο, και έτσι το άτομο αναπνέει πιο γρήγορα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος.

Εάν βιώνετε άγχος και κατάθλιψη και αυτά έχουν αρχίσει να σας επηρεάζουν στην εργασία σας, ζητήστε άμεσα βοήθεια τόσο από έναν ειδικό τόσο και από τον εργοδότη σας. Ενημερώστε τον εργοδότη σας για τη δυσκολία που βιώνετε και για το ότι σκοπεύετε να αναζητήσετε βοήθεια. Ζητήστε του/της την υποστήριξή του/της, εάν αυτό είναι δυνατόν. Ανάλογα με το τι ακριβώς σας δημιουργεί άγχος και η κατάθλιψη στην εργασία σας, ζητήστε και την ανάλογη στήριξή του. Εάν, για παράδειγμα, δεν μπορείτε να έχετε καλές σχέσεις με τους συναδέλφους σας, ζητήστε του/της να σας μεταφέρει σε άλλο τμήμα. Εάν υπάρχει μεγάλος φόρτος εργασίας, ζητήστε βοήθεια. Μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι/ες είναι η δυσκολία τους να πουν “όχι” σε περαιτέρω απαιτήσεις που τους αναθέτουν οι εργοδότες τους, ή να ζητήσουν αυτά που δικαιούνται (π.χ., ρεπό που δικαιούνται κατά τη διάρκεια της εβδομάδας). Ο φόβος συνήθως για μια πιθανή απόλυση, η απόρριψη αλλά, πολύ περισσότερο, οι βαθιές αρνητικές πεποιθήσεις, αποτρέπουν τους εργαζόμενους από το να συζητήσουν τα θέματα που τους απασχολούν με τους εργοδότες τους. Η μη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους έχει ως αποτέλεσμα να πιέζονται, να αυξάνει το άγχος τους και να χαλάει η διάθεσή τους.

Εάν ανήκετε στην κατηγορία εκείνων που δεν λένε “όχι” και δεν διεκδικούν τα δικαιώματά τους, σας συνιστώ να αρχίσετε να κάνετε το αντίθετο: Να σταματήσετε την αποφυγή, αλλιώς θα βυθίζεστε σε περισσότερο άγχος και περισσότερη κατάθλιψη. Μπορείτε με έναν ευγενικό και επιχειρηματικό τρόπο να εκφράσετε αυτό που θέλετε, να αρνηθείτε ή να συζητήσετε, για να βρείτε πιθανές εναλλακτικές λύσεις.

Επίσης, η συνειδητοποίηση του τρόπου σκέψης σας θα σας βοηθήσει να αλλάξετε και τη συμπεριφορά σας. Αναγνωρίστε τις αρνητικές σκέψεις σας και προσπαθήστε να τις τροποποιήσετε με ρεαλιστικές και επιβεβαιωτικές, οι οποίες θα σας ανακουφίσουν και θα σας κάνουν να δείτε τα πράγματα πιο ξεκάθαρα. Για παράδειγμα, μια σκέψη σας μπορεί να είναι “Θα απολυθώ” ή “Θα δείξω ότι δεν είμαι καλός/η υπάλληλος”. Έπειτα σκεφτείτε: “Πόσο συνεισφέρουν αυτές οι σκέψεις στο άγχος μου και με εμποδίζουν;” ή “Από πού έμαθα να σκέφτομαι έτσι;” ή “Έχω αποδείξεις που να υποστηρίζουν αυτές τις σκέψεις;”. Έπειτα τροποποιήστε τη σκέψη σας με μια πιο ρεαλιστική όπως “Το να εκφράσω την επιθυμία μου, δεν σημαίνει ότι θα απολυθώ” Ή “Το να εκφράσω την επιθυμία μου, δεν σημαίνει ότι δεν είμαι καλή υπάλληλος, αφού έχω συνεισφέρει με την εργασία μου σημαντικά στην επιχείρηση”.

Συνοπτικά, η αντιμετώπιση του άγχους που προκαλεί η εργασία, και ιδιαίτερα οι συνθήκες εργασίας, αφορά τη συνειδητοποίηση των παραγόντων που φαίνεται να συνεισφέρουν τόσο στη δημιουργία όσο και στη συντήρηση του άγχους και της κατάθλιψης όπως ο αρνητικός τρόπος σκέψης, η μη υγιής έκφραση των αναγκών και η μη διεκδικητική συμπεριφορά. Το κλειδί για την αντιμετώπιση του άγχους στην εργασία είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης, η οποία, με τη σειρά της, θα οδηγήσει και στην αλλαγή της συμπεριφοράς.

Άρθρα - Απόψεις

Αξιολόγηση

Αριθμός αξιολογήσεων: 12
Τρέχουσα αξιολόγηση: 3.6

1 είναι η χαμηλότερη και 5 είναι η υψηλότερη τιμή που μπορείτε να δώσετε.

 

Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Προσθήκη Σχολίου
Κωδικός captcha
Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

Google Developers Devfest 02 - 28 - 30 November 2014

 

Google Adsense Right

Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού
Εκδηλώσεις
Adore
Ταξίδια
The Book