logo
Εφημερίδα Μακεδονία της Θεσσαλονίκης - Η καθημερινή σας ενημέρωση
100 χρόνια (1911-2011) Εφημερίδα Μακεδονία

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ Πόσο σοφότεροι γίναμε

Στην κατηγορία: Οικονομία
Ημερομηνία: 01/11/2009
Σελίδα εκτύπωσης
Σοφότεροι, πλουσιότεροι σε εμπειρίες και σε κάποιες περιπτώσεις θυμωμένοι για το “μοναχικό ταξίδι” του επιχειρείν εμφανίζονται τέσσερις γνωστοί επιχειρηματίες της Βόρειας Ελλάδας, ένα χρόνο μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, που βρίσκεται στο καθημερινό λεξιλόγιο κάθε Έλληνα το τελευταίο 12μηνο.

Google Adsense Center

Της Μαρίας Μαθιοπούλου
mathiopouloum@makthes.gr

Σε μια αποτίμηση των δυσκολιών που σηματοδότησε η είσοδος του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας σε μια τροχιά χωρίς προηγούμενο το περασμένο φθινόπωρο, ο Αλέξανδρος Χαΐτογλου, της Αφοί Χαΐτογλου, ο Ηλίας Κυριακίδης της FHL Η. Κυριακίδης Μάρμαρα-Γρανίτες, ο Πέτρος Παπαδάκης της ΜΕΒΓΑΛ και ο Γιάννης Ακκάς της Ελληνικής Υφαντουργίας μιλούν στη “ΜτΚ” για τα μαθήματα που πήραν, για τις στρατηγικές που εφάρμοσαν, αλλά και για τα αποστάγματα σοφίας που προέκυψαν από τη δύσκολη και παράλληλα διδακτική διαδικασία.


ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΑΪΤΟΓΛΟΥ Δείξαμε τα αντανακλαστικά μας

“Ο χρόνος που πέρασε μας έδειξε πως τα ένστικτα και τα αντανακλαστικά που κάποτε είχαμε υπάρχουν ακόμα. Ήταν ένα μάθημα, μια εμπειρία που έχει την αξία της”. Με τον γλαφυρό αυτό τρόπο ο διευθύνων σύμβουλος της Αφοί Χαΐτογλου, Αλέξανδρος Χαΐτογλου, κάνει την αποτίμηση των 12 μηνών που πέρασαν από το ξέσπασμα της χειρότερης οικονομικής κρίσης των τελευταίων δεκαετιών. Τονίζει δε πως το μεγαλύτερο μάθημα γιʼ αυτόν ήταν ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο στις επιχειρήσεις. “Αναγκαστήκαμε να δείξουμε τα αντανακλαστικά μας. Να δώσουμε αγώνα” εξηγεί, επισημαίνοντας πως η σύμπνοια μεταξύ των συνεργατών ήταν ζωτικής σημασίας αυτή τη δύσκολη περίοδο. Και βέβαια, ιδιαίτερα σημαντικό, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν πως η κρίση έφερε μεγαλύτερη εφευρετικότητα, επινοητικότητα και νέους, εναλλακτικούς τρόπους για την ανάπτυξη.
“Πριν από την κρίση θεωρούσαμε δεδομένη την επέκταση και το κυνήγι των αναπτυξιακών ρυθμών. Με την απουσία ρευστότητας στην αγορά όμως τα πράγματα άλλαξαν” τονίζει.
Σε πρακτικό επίπεδο η Αφοί Χαΐτογλου, αν και δεν υπέστη μείωση στον όγκο των πωλήσεών της, είδε την αξία τους να περιορίζεται, εξαιτίας της προσαρμογής των τιμών των προϊόντων, που υπαγορεύθηκε διεθνώς. Παράλληλα, προχώρησε σε μια σειρά μέτρων περιστολής δαπανών, χωρίς όμως να μειώσει το προσωπικό της.
Ο Αλέξανδρος Χαΐτογλου εμφανίζεται αισιόδοξος για το επόμενο διάστημα, κυρίως λόγω των μηνυμάτων που δέχεται από το εξωτερικό, ενώ είναι πιο εγκρατής όσον αφορά τις εκτιμήσεις του για την ελληνική αγορά. “Πήγαμε πρόσφατα στην Anuga, τη μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων-ποτών στον κόσμο, και το κλίμα ήταν πολύ θετικό. Ήμασταν συνεχώς απασχολημένοι με το ενδιαφέρον των υποψήφιων πελατών και συνεργατών και διαπίστωσα πως δεν υπήρχε ο συνήθης σνομπισμός και η απόσταση άλλων ετών. Οι επιχειρηματίες ήταν πιο ανοιχτοί. Ήταν κι αυτό ένα μάθημα της κρίσης”.


ΗΛΙΑΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ Θεία παρέμβαση εν μέσω κρίσης

“Έγινα σοφότερος και πιο συντηρητικός. Το πρώτο είναι καλό. Το δεύτερο δεν είναι και τόσο. Άλλωστε ο επιχειρηματίας πρέπει να τολμά και να είναι αισιόδοξος”. Ο πρόεδρος της FHL Η. Κυριακίδης Μάρμαρα-Γρανίτες, Ηλίας Κυριακίδης, εμφανίζεται θυμωμένος με τη στάση των τραπεζών, σημειώνοντας πως αυτό που έμαθε από τη δύσκολη περίοδο μέσα από την οποία πέρασε η εταιρεία του ήταν πως δεν πρέπει να βασίζεται σε αυτές.
“Καμία επένδυση μέχρις ότου να μην υπάρχει καμία δανειακή επιβάρυνση. Καλύτερα να μοιράσεις τα χρήματα στους εργαζόμενους” σημειώνει χαρακτηριστικά. Μάλιστα ο ίδιος αναφέρεται σε παράδειγμα τράπεζας με την οποία συνεργαζόταν 20 χρόνια και του έκοψε την... καλημέρα όταν τα πράγματα άρχισαν να δυσκολεύουν.
“Όταν στα τέλη του 2008 διαπίστωσα ότι έχουμε πρόβλημα παραγωγής, αλλά και έλλειψης παραγγελιών, αποφάσισα πως θα περιμένουμε και δεν θα πειράξουμε τους εργαζόμενους. Προσωπικά δεν θεωρώ ότι στην πρώτη καταιγίδα πρέπει να την πληρώνει πάντα ο εργαζόμενος”. Ο κ. Κυριακίδης θεωρεί πραγματικά θεία παρέμβαση ότι από τον Απρίλιο και έπειτα άρχισαν να εισρέουν δουλειές στην εταιρεία, με αποκορύφωμα το έργο στο συνεδριακό κέντρο του Ουζμπεκιστάν. “Πλέον όλα μας τα μεγέθη κινούνται με διπλάσιους ρυθμούς. Η αρνητική συγκυρία είχε τελικά αίσια έκβαση, αφού όμως πρώτα επαλήθευσε την άποψη που είχα για τις τράπεζες”. Σήμερα ο κ. Κυριακίδης βλέπει το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία, αλλά και με μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα.


ΠΕΤΡΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Μόνοι στο επιχειρηματικό ταξίδι

“Μέσα από την κρίση φάνηκε πόσο μόνοι είμαστε ως επιχειρηματίες σʼ αυτό το ταξίδι”, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΜΕΒΓΑΛ, Πέτρο Παπαδάκη. Όπως σημειώνει ο ίδιος, στην πραγματικότητα δεν υπήρχε κανείς να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις. “Αυτό που διδαχθήκαμε είναι να στηριζόμαστε στις δικές μας δυνάμεις και δη στο ανθρώπινο δυναμικό των εταιρειών μας, σεβόμενοι παράλληλα τους καταναλωτές” τονίζει.
Στον χρόνο που μεσολάβησε από το ξέσπασμα της κρίσης η διοίκηση της ΜΕΒΓΑΛ εισήλθε προετοιμασμένη, έχοντας ξεκινήσει τον ανασχεδιασμό των λειτουργιών της νωρίτερα. “Όλους τους τελευταίους μήνες βρεθήκαμε πιο κοντά στη λογική του ʽό,τι είναι περιττό κόβεταιʼ”. Η επιπλέον δυσκολία που είχε να αντιμετωπίσει η βορειοελλαδική γαλακτοβιομηχανία ήταν οι μειώσεις των τιμών του γάλακτος, αρχής γενομένης από τη Vivartia. “Μπορούσε κανείς να δει αυτή την εξέλιξη ως πρόκληση, απειλή ή και ευκαιρία. Εμείς την είδαμε ως ευκαιρία” αναφέρει ο κ. Παπαδάκης.
Ένα χρόνο μετά το ξέσπασμα της κρίσης, η ΜΕΒΓΑΛ, σύμφωνα με τον πρόεδρό της, κατάφερε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και αναμένει πλέον μια ικανοποιητικότερη κερδοφορία για την τρέχουσα χρήση, με περισσότερο ευάλωτο τον κύκλο εργασιών της.


ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΚΚΑΣ Επενδύσαμε στην εξωστρέφεια

Μαθήματα μεγαλύτερης εξωστρέφειας έδωσε στην Ελληνική Υφαντουργία η οικονομική κρίση. “Σε τέτοιες περιόδους οφείλεις να γίνεσαι πιο εξωστρεφής και να μην κλείνεσαι στο καβούκι σου” εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της βορειοελλαδικής κλωστοϋφαντουργίας, Γιάννης Ακκάς, που έθεσε ως στόχο την εφαρμογή επιθετικότερης πολιτικής σε παραδοσιακές αγορές και τη διείσδυση σε νέες.
Σύμφωνα με τον κ. Ακκά, πρώτη δουλειά της εταιρείας όταν διαπίστωσε ότι το τούνελ της κρίσης θα αποδεικνυόταν μακρύ ήταν η εξυγίανση των δομών κόστους που υπήρχαν στην Ελληνική Υφαντουργία. Προς αυτή την κατεύθυνση προχώρησε σε μέτρα περικοπής των δαπανών και του κόστους παραγωγής, αλλά και σε επανασχεδιασμό της στρατηγικής της με τριετή ορίζοντα, χωρίς όμως να βάζει σε δεύτερη μοίρα την επέκτασή της. “Διαπιστώσαμε την ανάγκη για λήψη γρήγορων αποφάσεων, όπως ακριβώς έγινε και διεθνώς στον επιχειρηματικό κόσμο. Οι ξένες επιχειρήσεις άφησαν τις μεσομακροπρόθεσμες στρατηγικές και έδωσαν έμφαση στη βραχυπρόθεσμη επιβίωσή τους”.
Σύμφωνα με τον κ. Ακκά, αν και η δύσκολη περίοδος δεν έχει περάσει, η κατάσταση είναι πιο κατασταλαγμένη και οι επιχειρηματίες πιο ώριμοι να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Ο αρχικός αιφνιδιασμός άλλωστε έχει παρέλθει. “Αν πάμε ένα χρόνο πίσω, θα δούμε ότι δεν υπήρξαν ενδείξεις του μεγέθους και της διάρκειας της κρίσης. Μαθαίναμε όσο ο χρόνος περνούσε”.

Οικονομία

Αξιολόγηση

Αριθμός αξιολογήσεων: 0
Τρέχουσα αξιολόγηση: 0

1 είναι η χαμηλότερη και 5 είναι η υψηλότερη τιμή που μπορείτε να δώσετε.

 
Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014

Google Adsense Right

Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού
Εκδηλώσεις
Adore
Ταξίδια
The Book