ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Έρευνα ΕΒΕΘ Οι Θεσσαλονικείς είναι... οι λιγότερο γκρινιάρηδες καταναλωτές

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη Θεσσαλονίκη είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο της χώρας και προσεγγίζει τα ευρωπαϊκά επίπεδα

 30/04/2024 14:41

Έρευνα ΕΒΕΘ Οι Θεσσαλονικείς είναι... οι λιγότερο γκρινιάρηδες καταναλωτές

Σοφία Χριστοφορίδου

Απαισιόδοξοι μεν, αλλά λιγότερο σε σχέση με το παρελθόν εμφανίζονται οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης σε σχέση με τα οικονομικά τους, κάτι που αποτυπώνεται στην εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (ΕΒΕΘ).

Η έρευνα έγινε στα τέλη Μαρτίου, στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης, σε δείγμα 700 καταναλωτών και 800 επιχειρήσεων.

Μάλιστα ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη Θεσσαλονίκη είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο της χώρας και προσεγγίζει τα ευρωπαϊκά επίπεδα

(-15 ΕΕ, -27 Θεσσαλονίκη, -45 Ελλάδα) ενώ το ίδιο αποτυπώνεται και στον δείκτη εξέλιξης της οικονομικής κατάστασής τους το προηγούμενο 12μηνο (-13 ΕΕ, -28 Θεσσαλονίκη, -53 Ελλάδα) και τον επόμενο χρόνο (-5 ΕΕ, -19 Θεσσαλονίκη, -42 Ελλάδα). Η συγκρυρία για αποταμίευση είναι μεν αρνητική, αλλά φαίνεται να είναι καλύτερη σε σχέση με το σύνολο της χώρας (-45 έναντι -60) και αντίστοιχα καλύτερη είναι η εκτίμηση για πραγματοποίηση σημαντικών αγορών (-43 Θεσσαλονίκη, -53 σύνολο χώρας). Πάντως στα ίδια με το σύνολο της χώρας, και σε διπλάσιο επίπεδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η εκτίμηση για άνοδο των τιμών το επόμενο 12μηνο (23 και 24 έναντι 11 στην ΕΕ).

Οι καταναλωτές εμφανίζονται λιγότερο απαισιόδοξοι σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του Σεπτεμβρίου του 2023. Συγκεκριμένα μειώθηκε το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπουν επιδείνωση της κατάστασης τους (42% από 49%) και αυξήθηκε το ποσοστό όσων προβλέπουν βελτίωση ή σταθεροποίηση (47% από 52%). Σχεδόν όλοι (96%) διαπιστώνουν αύξηση τιμών τον τελευταίο χρόνο, ωστόσο αυτοί που εκτιμούν ότι οι τιμές αυξήθηκαν πολύ είναι λιγότεροι σε σχέση με έξι μήνες πριν (56% από 70%).

Την ίδια στιγμή, στην αντίστοιχη έρευνα μεταξύ των επιχειρήσεων, οι επιχειρηματίες σε όλους τους κλάδους εκτιμούν ότι θα υπάρξει αύξηση τιμών το επόμενο εξάμηνο. Ενώ η πρώτη περιφερειακή κρίση, με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, καταγράφηκε στο δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, η δεύτερη περιφερειακή κρίση στη Μέση Ανατολή δεν αποτυπώνεται στην έρευνα, σχολίασε ο Α΄αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ Μανώλης Βλαχογιάννης. Από την πλευρά του ο διευθυντής ερευνών της Palmos Analysis Πασχάλης Τεμεκενίδης, σημείωσε ότι η μικρή βελτίωση α προέρχεται από την αίσθηση μικρής βελτίωσης σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο και τις προσδοκίες για το επόμενο εξάμηνο, καθώς υπάρχει η προσδοκία για την επικείμενη τουριστική περίοδο. Ο ίδιος υποστήριξε ότι δεν είναι ασύμβατο να αυξάνονται οι τιμές και ταυτόχρονα το κλίμα να καταγράφεται καλό, όταν διανύουμεπεριόδους ανάπτυξης. «Η ακρίβεια περιορίζει την θετική αύρα που θα μπορούσε να δημιουργήσει η ανάπτυξη και οι θέσεις εργασίας» πρόσθεσε.

Τα αποτελέσματα

Ειδικότερα, οι καταναλωτές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης αναφέρουν:

Αρνητική αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών για το διάστημα που προηγήθηκε και σχετική απαισιοδοξία για την περαιτέρω εξέλιξή της, με αξιοσημείωτη, ωστόσο, βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο. Συγκεκριμένα, μειώνεται σημαντικά το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπουν επιδείνωση (42% από 49%) της κατάστασής τους και αυξάνεται το ποσοστό όσων προβλέπουν βελτίωση ή σταθεροποίηση από το 47% στο 52%.

Αυξάνεται από 8% σε 14% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώθηκε πολύ ή αρκετά κατά το προηγούμενο 12μηνο. Παράλληλα, αυξάνεται το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας θα βελτιωθεί κατά το επόμενο δωδεκάμηνο (17% έναντι αντίστοιχου ποσοστού 10% τον περασμένο Σεπτέμβριο 2023).

Η ακρίβεια και η αύξηση των τιμών καταναλωτή ήταν ιδιαιτέρως αισθητές κατά τη διάρκεια της χρονιάς που μας πέρασε από το σύνολο σχεδόν των καταναλωτών, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης. Οι καταναλωτές στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης εκτιμούν ότι οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν “Λίγο” (6%), “Αρκετά” (34%) ή “Πολύ” (56%) κατά το τελευταίο 12μηνο (αθροιστικά 96% έχουν διαπιστώσει αύξηση των τιμών καταναλωτή), όμως το ποσοστό όσων διαπιστώνουν ότι οι τιμές αυξήθηκαν “Πολύ” πέφτει από το 70% στο 56%. Περαιτέρω, μειώνεται σημαντικά το ποσοστό όσων αναμένουν ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να αυξάνονται με μεγαλύτερο ρυθμό (18% έναντι 36% το προηγούμενο εξάμηνο), όπως και το ποσοστό όσων αναμένουν ότι θα αυξηθούν με παρόμοιο ρυθμό (35% έναντι 40% το προηγούμενο εξάμηνο), ενώ αυξάνεται το ποσοστό όσων αναμένουν σταθεροποίηση (18% έναντι 8%) ή αύξηση με μικρότερο όμως ρυθμό (18% έναντι 12%).

Σημαντική βελτίωση καταγράφεται σε σχέση με τις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας, καθώς το 24% (αθροιστικά) θεωρούν πως το επίπεδο της ανεργίας θα μειωθεί «πολύ» ή «λίγο» (έναντι 11% τον Σεπτέμβριο του 2023), ενώ το 33% αναμένουν αύξηση (μικρή ή μεγάλη) της ανεργίας κατά το επόμενο εξάμηνο (έναντι 45% τον Σεπτέμβριο 2023).

Ελαφρά βελτίωση – αλλά πάντα σε αρνητικό έδαφος – παρουσιάζει ο δείκτης αξιολόγησης της συγκυρίας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών (ωστόσο μόλις 7% θεωρούν την συγκυρία κατάλληλη για σημαντικές αγορές, όπως έπιπλα, ηλεκτρικές/ηλεκτρονικές συσκευές κτλ, σε σταθερό επίπεδο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2023). Εικόνα αντίστοιχης ελάχιστης βελτίωσης καταγράφεται και στο δείκτη πρόθεσης για την πραγματοποίηση τέτοιων αγορών στο μέλλον.

Αποδυναμώνεται αρκετά η πρόθεση για αποταμίευση (20% σήμερα σε σχέση με 26% τον Σεπτέμβριο 2023), ενώ το επίπεδο όσων δηλώνουν ότι αποταμιεύουν παραμένει σχεδόν σταθερό (26% από 27%).

Σχετικά σταθερή παραμένει η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, με το 4% των καταναλωτών να δηλώνουν ότι είναι πολύ ή αρκετά πιθανό να πραγματοποιήσουν κάποια αγορά αυτοκινήτου (όσο περίπου και τον Σεπτέμβριο 2023).

Σταθερή η πρόθεση αγοράς ή ανέγερσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (στο 3% έναντι 2% τον Σεπτέμβριο 2023), ενώ μειωμένη εμφανίζεται η πρόθεση ανακαίνισης ή επισκευής-βελτίωσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (στο 12% έναντι 15% τον Σεπτέμβριο 2023).

Λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος

Σημαντικό ρόλο στην βελτίωση του κλίματος μεταξύ των καταναλωτών παίζει η... βελτίωση του καιρού και άρα οι μικρότερες ανάγκες για κατανάλωση ενέργειας. Σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023 πολύ μεγαλύτερο ποσοστό νοικοκυριών χαρακτηρίζουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος φυσιολογικούς και δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους (40% έναντι 28% το προηγούμενο εξάμηνο). Παράλληλα, μειώνεται στο 6% το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνουν ότι οι λογαριασμοί ρεύματος είναι δυσβάσταχτοι και δεν είναι σε θέση να τους αποπληρώσουν (από 11% τον Σεπτέμβριο 2023 και 25% τον Μάρτιο 2022), ενώ και το ποσοστό όσων θεωρούν τους λογαριασμούς ρεύματος υψηλούς και δυσκολεύονται στην αποπληρωμή τους, εξακολουθεί να είναι πλειοψηφικό (51%) αλλά εμφανίζει σαφή αποκλιμάκωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο (59%).

Η ίδια εικόνα καταγράφεται σε σχέση με τους λογαριασμούς θέρμανσης. Υπεριδιπλάσιοι σε σχέση με τον Σεπτέμβριο δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους (39% έναντι 17% το προηγούμενο εξάμηνο). Παράλληλα, μειώνεται στο 7% το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνουν ότι οι λογαριασμοί είναι δυσβάσταχτοι και δεν είναι σε θέση να τους αποπληρώσουν (από 14% τον Μάρτιο 2023 και 25% τον Μάρτιο 2022), ενώ κι εδώ το ποσοστό όσων θεωρούν τους λογαριασμούς υψηλούς και δυσκολεύονται στην αποπληρωμή τους, εξακολουθεί να είναι πλειοψηφικό (50%) αλλά εμφανίζει σαφή αποκλιμάκωση σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023 (65%).

Απαισιόδοξοι μεν, αλλά λιγότερο σε σχέση με το παρελθόν εμφανίζονται οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης σε σχέση με τα οικονομικά τους, κάτι που αποτυπώνεται στην εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (ΕΒΕΘ).

Η έρευνα έγινε στα τέλη Μαρτίου, στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης, σε δείγμα 700 καταναλωτών και 800 επιχειρήσεων.

Μάλιστα ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη Θεσσαλονίκη είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο της χώρας και προσεγγίζει τα ευρωπαϊκά επίπεδα

(-15 ΕΕ, -27 Θεσσαλονίκη, -45 Ελλάδα) ενώ το ίδιο αποτυπώνεται και στον δείκτη εξέλιξης της οικονομικής κατάστασής τους το προηγούμενο 12μηνο (-13 ΕΕ, -28 Θεσσαλονίκη, -53 Ελλάδα) και τον επόμενο χρόνο (-5 ΕΕ, -19 Θεσσαλονίκη, -42 Ελλάδα). Η συγκρυρία για αποταμίευση είναι μεν αρνητική, αλλά φαίνεται να είναι καλύτερη σε σχέση με το σύνολο της χώρας (-45 έναντι -60) και αντίστοιχα καλύτερη είναι η εκτίμηση για πραγματοποίηση σημαντικών αγορών (-43 Θεσσαλονίκη, -53 σύνολο χώρας). Πάντως στα ίδια με το σύνολο της χώρας, και σε διπλάσιο επίπεδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η εκτίμηση για άνοδο των τιμών το επόμενο 12μηνο (23 και 24 έναντι 11 στην ΕΕ).

Οι καταναλωτές εμφανίζονται λιγότερο απαισιόδοξοι σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του Σεπτεμβρίου του 2023. Συγκεκριμένα μειώθηκε το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπουν επιδείνωση της κατάστασης τους (42% από 49%) και αυξήθηκε το ποσοστό όσων προβλέπουν βελτίωση ή σταθεροποίηση (47% από 52%). Σχεδόν όλοι (96%) διαπιστώνουν αύξηση τιμών τον τελευταίο χρόνο, ωστόσο αυτοί που εκτιμούν ότι οι τιμές αυξήθηκαν πολύ είναι λιγότεροι σε σχέση με έξι μήνες πριν (56% από 70%).

Την ίδια στιγμή, στην αντίστοιχη έρευνα μεταξύ των επιχειρήσεων, οι επιχειρηματίες σε όλους τους κλάδους εκτιμούν ότι θα υπάρξει αύξηση τιμών το επόμενο εξάμηνο. Ενώ η πρώτη περιφερειακή κρίση, με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, καταγράφηκε στο δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, η δεύτερη περιφερειακή κρίση στη Μέση Ανατολή δεν αποτυπώνεται στην έρευνα, σχολίασε ο Α΄αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ Μανώλης Βλαχογιάννης. Από την πλευρά του ο διευθυντής ερευνών της Palmos Analysis Πασχάλης Τεμεκενίδης, σημείωσε ότι η μικρή βελτίωση α προέρχεται από την αίσθηση μικρής βελτίωσης σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο και τις προσδοκίες για το επόμενο εξάμηνο, καθώς υπάρχει η προσδοκία για την επικείμενη τουριστική περίοδο. Ο ίδιος υποστήριξε ότι δεν είναι ασύμβατο να αυξάνονται οι τιμές και ταυτόχρονα το κλίμα να καταγράφεται καλό, όταν διανύουμεπεριόδους ανάπτυξης. «Η ακρίβεια περιορίζει την θετική αύρα που θα μπορούσε να δημιουργήσει η ανάπτυξη και οι θέσεις εργασίας» πρόσθεσε.

Τα αποτελέσματα

Ειδικότερα, οι καταναλωτές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης αναφέρουν:

Αρνητική αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών για το διάστημα που προηγήθηκε και σχετική απαισιοδοξία για την περαιτέρω εξέλιξή της, με αξιοσημείωτη, ωστόσο, βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο. Συγκεκριμένα, μειώνεται σημαντικά το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπουν επιδείνωση (42% από 49%) της κατάστασής τους και αυξάνεται το ποσοστό όσων προβλέπουν βελτίωση ή σταθεροποίηση από το 47% στο 52%.

Αυξάνεται από 8% σε 14% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώθηκε πολύ ή αρκετά κατά το προηγούμενο 12μηνο. Παράλληλα, αυξάνεται το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας θα βελτιωθεί κατά το επόμενο δωδεκάμηνο (17% έναντι αντίστοιχου ποσοστού 10% τον περασμένο Σεπτέμβριο 2023).

Η ακρίβεια και η αύξηση των τιμών καταναλωτή ήταν ιδιαιτέρως αισθητές κατά τη διάρκεια της χρονιάς που μας πέρασε από το σύνολο σχεδόν των καταναλωτών, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης. Οι καταναλωτές στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης εκτιμούν ότι οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν “Λίγο” (6%), “Αρκετά” (34%) ή “Πολύ” (56%) κατά το τελευταίο 12μηνο (αθροιστικά 96% έχουν διαπιστώσει αύξηση των τιμών καταναλωτή), όμως το ποσοστό όσων διαπιστώνουν ότι οι τιμές αυξήθηκαν “Πολύ” πέφτει από το 70% στο 56%. Περαιτέρω, μειώνεται σημαντικά το ποσοστό όσων αναμένουν ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να αυξάνονται με μεγαλύτερο ρυθμό (18% έναντι 36% το προηγούμενο εξάμηνο), όπως και το ποσοστό όσων αναμένουν ότι θα αυξηθούν με παρόμοιο ρυθμό (35% έναντι 40% το προηγούμενο εξάμηνο), ενώ αυξάνεται το ποσοστό όσων αναμένουν σταθεροποίηση (18% έναντι 8%) ή αύξηση με μικρότερο όμως ρυθμό (18% έναντι 12%).

Σημαντική βελτίωση καταγράφεται σε σχέση με τις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας, καθώς το 24% (αθροιστικά) θεωρούν πως το επίπεδο της ανεργίας θα μειωθεί «πολύ» ή «λίγο» (έναντι 11% τον Σεπτέμβριο του 2023), ενώ το 33% αναμένουν αύξηση (μικρή ή μεγάλη) της ανεργίας κατά το επόμενο εξάμηνο (έναντι 45% τον Σεπτέμβριο 2023).

Ελαφρά βελτίωση – αλλά πάντα σε αρνητικό έδαφος – παρουσιάζει ο δείκτης αξιολόγησης της συγκυρίας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών (ωστόσο μόλις 7% θεωρούν την συγκυρία κατάλληλη για σημαντικές αγορές, όπως έπιπλα, ηλεκτρικές/ηλεκτρονικές συσκευές κτλ, σε σταθερό επίπεδο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2023). Εικόνα αντίστοιχης ελάχιστης βελτίωσης καταγράφεται και στο δείκτη πρόθεσης για την πραγματοποίηση τέτοιων αγορών στο μέλλον.

Αποδυναμώνεται αρκετά η πρόθεση για αποταμίευση (20% σήμερα σε σχέση με 26% τον Σεπτέμβριο 2023), ενώ το επίπεδο όσων δηλώνουν ότι αποταμιεύουν παραμένει σχεδόν σταθερό (26% από 27%).

Σχετικά σταθερή παραμένει η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, με το 4% των καταναλωτών να δηλώνουν ότι είναι πολύ ή αρκετά πιθανό να πραγματοποιήσουν κάποια αγορά αυτοκινήτου (όσο περίπου και τον Σεπτέμβριο 2023).

Σταθερή η πρόθεση αγοράς ή ανέγερσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (στο 3% έναντι 2% τον Σεπτέμβριο 2023), ενώ μειωμένη εμφανίζεται η πρόθεση ανακαίνισης ή επισκευής-βελτίωσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (στο 12% έναντι 15% τον Σεπτέμβριο 2023).

Λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος

Σημαντικό ρόλο στην βελτίωση του κλίματος μεταξύ των καταναλωτών παίζει η... βελτίωση του καιρού και άρα οι μικρότερες ανάγκες για κατανάλωση ενέργειας. Σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023 πολύ μεγαλύτερο ποσοστό νοικοκυριών χαρακτηρίζουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος φυσιολογικούς και δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους (40% έναντι 28% το προηγούμενο εξάμηνο). Παράλληλα, μειώνεται στο 6% το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνουν ότι οι λογαριασμοί ρεύματος είναι δυσβάσταχτοι και δεν είναι σε θέση να τους αποπληρώσουν (από 11% τον Σεπτέμβριο 2023 και 25% τον Μάρτιο 2022), ενώ και το ποσοστό όσων θεωρούν τους λογαριασμούς ρεύματος υψηλούς και δυσκολεύονται στην αποπληρωμή τους, εξακολουθεί να είναι πλειοψηφικό (51%) αλλά εμφανίζει σαφή αποκλιμάκωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο (59%).

Η ίδια εικόνα καταγράφεται σε σχέση με τους λογαριασμούς θέρμανσης. Υπεριδιπλάσιοι σε σχέση με τον Σεπτέμβριο δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους (39% έναντι 17% το προηγούμενο εξάμηνο). Παράλληλα, μειώνεται στο 7% το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνουν ότι οι λογαριασμοί είναι δυσβάσταχτοι και δεν είναι σε θέση να τους αποπληρώσουν (από 14% τον Μάρτιο 2023 και 25% τον Μάρτιο 2022), ενώ κι εδώ το ποσοστό όσων θεωρούν τους λογαριασμούς υψηλούς και δυσκολεύονται στην αποπληρωμή τους, εξακολουθεί να είναι πλειοψηφικό (50%) αλλά εμφανίζει σαφή αποκλιμάκωση σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023 (65%).

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία