ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Αλεξανδρούπολη: Αρχίζει αύριο η εμπορική λειτουργία της μονάδας για τη μεταφορά LNG

Το έργο έχει κερδίσει το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτών καθώς έχει ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή

 29/04/2024 09:20

Αλεξανδρούπολη: Αρχίζει αύριο η εμπορική λειτουργία της μονάδας για τη μεταφορά LNG

Το εμβληματικό έργο του FSRU στην Αλεξανδρούπολη για τη μεταφορά LNG σε όλη τη βαλκανική ενδοχώρα και την ανατολική Ευρώπη, πήρε «σάρκα και οστά» και αρχίζει από αύριο, 30 Απριλίου, την εμπορική του λειτουργία.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης έχει χαρακτηριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως ένα κρίσιμο έργο για την εξασφάλιση της τροφοδοσίας με φυσικό αέριο τόσο της Ελλάδας, όσο και της ευρύτερης περιοχής. Το φυσικό αέριο θα φτάσει στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία και περαιτέρω τη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά και στην Ουγγαρία και τη Σλοβακία στα δυτικά.

Μάλιστα, πριν ακόμα παραδοθεί, έχει κερδίσει το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτών καθώς έχει ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

Οι μέτοχοι του FSRU που ανήκει στην εταιρεία Gastrade είναι, η κυρία Ελμίνα Κοπελούζου (20%), η Gaslog (20%), η ΔΕΠΑ Εμπορίας (20%), ο ΔΕΣΦΑ (20%) και η Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) (20%).

fsru-alexandroupolis-1.jpg


Το έργο

Το FSRU που είναι ύψους 380 εκατ. ευρώ ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις αρχές του 2022, προσθέτοντας ένα σημαντικό κρίκο στη αλυσίδα των έργων που προωθούν την απεξάρτηση της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης από το φυσικό αέριο της Ρωσίας.

Με χωρητικότητα δεξαμενών 153.500 κ.μ. LNG, συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.

Το έργο χωροθετείται στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης και αποτελείται από μια υπεράκτια πλωτή μονάδα υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG FSRU) και ένα σύστημα αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης.

Το πλοίο έχει μήκος περίπου 300 μέτρα, μετασκευάστηκε σε FSRU στο ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη και στις 26 Νοεμβρίου ξεκίνησε το ταξίδι του για την Αλεξανδρούπολη. Το πρώτο FSRU της Ελλάδας έφτασε στις 17 Δεκεμβρίου και η πρόσδεση του ολοκληρώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου.

Σημειώνεται ότι το FSRU θα βρίσκεται μόνιμα αγκυροβολημένο σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη του Έβρου.

Η πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης ΥΦΑ περιλαμβάνει τα εξής βασικά μέρη:
  • Συστήματα πρόσδεσης δεξαμενοπλοίων και μετάγγισης ΥΦΑ.
  • Τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής χωρητικότητας έως 153.500 κυβικά μέτρα.
  • Τρείς μονάδες αεριοποίησης δυναμικότητας 315.000 κυβικών μέτρων (275 mmscfd) φυσικού αερίου / ώρα (έκαστη).
  • Μονάδες ηλεκτροπαραγωγής για την εξυπηρέτηση των αναγκών της πλωτής μονάδας σε ηλεκτρική ενέργεια
  • Μετρητική μονάδα για την μέτρηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που αεριοποιούνται.
  • Χώρους διαμονής, ενδιαίτησης πληρώματος.
fsru.jpg

Διαδικασία αεριοποίησης

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο μεταγγίζεται από τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς στις κρυογενικές δεξαμενές της πλωτής μονάδας και στη συνέχεια οδηγείται για αεριοποίηση στις τρείς μονάδες αεριοποίησης που περιλαμβάνουν:

  • Δύο μονάδες αεριοποίησης τεχνολογίας κλειστού & ανοιχτού κυκλώματος (dual loop) και
  • Μία μονάδα αεριοποίησης τεχνολογίας ανοικτού κυκλώματος (open loop)

Η δυναμικότητα αεριοποίησης κάθε μονάδας είναι 315.000 κυβικών μέτρων (275 mmscfd) ΦΑ/ώρα.

Στην τεχνολογία κλειστού κυκλώματος η αεριοποίηση του ΥΦΑ επιτυγχάνεται με καύση φυσικού αερίου, ενώ στους αεριοποιητές ανοικτού κυκλώματος το ΥΦΑ θερμαίνεται με χρήση θαλασσινού νερού το οποίο αναρροφάται με ειδικές αντλίες αναρρόφησης.

Στη συνέχεια το αεριοποιημένο φυσικό αέριο οδηγείται μέσω αγωγών στη μετρητική διάταξη και από εκεί μέσω εύκαμπτων αγωγών στην μονάδα πολλαπλής εξαγωγής τέρματος αγωγού και τελικά στον υποθαλάσσιο αγωγό για τη μεταφορά του προς το χερσαίο αγωγό.

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG μεταφέρουν το υγροποιημένο φορτίο μέσω κρυογενικών σωλήνων στις δεξαμενές της πλωτής μονάδας (FSRU).

Στη συνέχεια το LNG αεριοποιείται στις εγκαταστάσεις αεριοποίησης που βρίσκονται πάνω στην πλωτή μονάδα και μέσω ειδικής διάταξης μεταφέρεται στον υποθαλάσσιο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου ο οποίος ακολουθώντας μία διαδρομή 24 χλμ προσαιγιαλώνεται στην περιοχή του Απαλού, ανατολικά της Αλεξανδρούπολης. Κατόπιν, συνεχίζοντας με βόρεια πορεία 4 χλμ καταλήγει στο νέο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Η πλωτή μονάδα του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένη σε σταθερό σημείο και σε απόσταση 17,6 χλμ ΝΔ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ από την απέναντι ακτή της Μάκρης.

Η πλωτή μονάδα του ΑΣΦΑ Θράκης σχεδιάζεται να αγκυροβοληθεί μόνιμα σε απόσταση 8 χλμ ανατολικά από τον τερματικό σταθμό LNG «ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης».

lng.jpg

Τι έπεται

Το δεύτερο FSRU που θα ακολουθήσει θα είναι αυτό της Motor Oil, το «Διώρυγα GAS», για το οποίο αναμένεται η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.
Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 κυβικά, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs/ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 δισ. κ.μ. Θα βρίσκεται νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της Motor Oil, στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας.

Την σκυτάλη μετά θα πάρει το έργο, «Thessaloniki FSRU» από την Elpedison και προβλέπεται να αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοιχτά της Θεσσαλονίκης, ενώ αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025.

Θα περιλαμβάνει την πλωτή μονάδα αποθήκευσης, με τέσσερις δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 140.000-170.000 κ.μ., πλωτό αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης, υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου για τη σύνδεση μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού με το ΕΣΦΑ, καθώς και με τις μονάδες ηλεκτρoπαραγωγής της Elpedison.

Το εμβληματικό έργο του FSRU στην Αλεξανδρούπολη για τη μεταφορά LNG σε όλη τη βαλκανική ενδοχώρα και την ανατολική Ευρώπη, πήρε «σάρκα και οστά» και αρχίζει από αύριο, 30 Απριλίου, την εμπορική του λειτουργία.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης έχει χαρακτηριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως ένα κρίσιμο έργο για την εξασφάλιση της τροφοδοσίας με φυσικό αέριο τόσο της Ελλάδας, όσο και της ευρύτερης περιοχής. Το φυσικό αέριο θα φτάσει στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία και περαιτέρω τη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά και στην Ουγγαρία και τη Σλοβακία στα δυτικά.

Μάλιστα, πριν ακόμα παραδοθεί, έχει κερδίσει το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτών καθώς έχει ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

Οι μέτοχοι του FSRU που ανήκει στην εταιρεία Gastrade είναι, η κυρία Ελμίνα Κοπελούζου (20%), η Gaslog (20%), η ΔΕΠΑ Εμπορίας (20%), ο ΔΕΣΦΑ (20%) και η Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) (20%).

fsru-alexandroupolis-1.jpg


Το έργο

Το FSRU που είναι ύψους 380 εκατ. ευρώ ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις αρχές του 2022, προσθέτοντας ένα σημαντικό κρίκο στη αλυσίδα των έργων που προωθούν την απεξάρτηση της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης από το φυσικό αέριο της Ρωσίας.

Με χωρητικότητα δεξαμενών 153.500 κ.μ. LNG, συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.

Το έργο χωροθετείται στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης και αποτελείται από μια υπεράκτια πλωτή μονάδα υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG FSRU) και ένα σύστημα αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης.

Το πλοίο έχει μήκος περίπου 300 μέτρα, μετασκευάστηκε σε FSRU στο ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη και στις 26 Νοεμβρίου ξεκίνησε το ταξίδι του για την Αλεξανδρούπολη. Το πρώτο FSRU της Ελλάδας έφτασε στις 17 Δεκεμβρίου και η πρόσδεση του ολοκληρώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου.

Σημειώνεται ότι το FSRU θα βρίσκεται μόνιμα αγκυροβολημένο σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη του Έβρου.

Η πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης ΥΦΑ περιλαμβάνει τα εξής βασικά μέρη:
  • Συστήματα πρόσδεσης δεξαμενοπλοίων και μετάγγισης ΥΦΑ.
  • Τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής χωρητικότητας έως 153.500 κυβικά μέτρα.
  • Τρείς μονάδες αεριοποίησης δυναμικότητας 315.000 κυβικών μέτρων (275 mmscfd) φυσικού αερίου / ώρα (έκαστη).
  • Μονάδες ηλεκτροπαραγωγής για την εξυπηρέτηση των αναγκών της πλωτής μονάδας σε ηλεκτρική ενέργεια
  • Μετρητική μονάδα για την μέτρηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που αεριοποιούνται.
  • Χώρους διαμονής, ενδιαίτησης πληρώματος.
fsru.jpg

Διαδικασία αεριοποίησης

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο μεταγγίζεται από τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς στις κρυογενικές δεξαμενές της πλωτής μονάδας και στη συνέχεια οδηγείται για αεριοποίηση στις τρείς μονάδες αεριοποίησης που περιλαμβάνουν:

  • Δύο μονάδες αεριοποίησης τεχνολογίας κλειστού & ανοιχτού κυκλώματος (dual loop) και
  • Μία μονάδα αεριοποίησης τεχνολογίας ανοικτού κυκλώματος (open loop)

Η δυναμικότητα αεριοποίησης κάθε μονάδας είναι 315.000 κυβικών μέτρων (275 mmscfd) ΦΑ/ώρα.

Στην τεχνολογία κλειστού κυκλώματος η αεριοποίηση του ΥΦΑ επιτυγχάνεται με καύση φυσικού αερίου, ενώ στους αεριοποιητές ανοικτού κυκλώματος το ΥΦΑ θερμαίνεται με χρήση θαλασσινού νερού το οποίο αναρροφάται με ειδικές αντλίες αναρρόφησης.

Στη συνέχεια το αεριοποιημένο φυσικό αέριο οδηγείται μέσω αγωγών στη μετρητική διάταξη και από εκεί μέσω εύκαμπτων αγωγών στην μονάδα πολλαπλής εξαγωγής τέρματος αγωγού και τελικά στον υποθαλάσσιο αγωγό για τη μεταφορά του προς το χερσαίο αγωγό.

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG μεταφέρουν το υγροποιημένο φορτίο μέσω κρυογενικών σωλήνων στις δεξαμενές της πλωτής μονάδας (FSRU).

Στη συνέχεια το LNG αεριοποιείται στις εγκαταστάσεις αεριοποίησης που βρίσκονται πάνω στην πλωτή μονάδα και μέσω ειδικής διάταξης μεταφέρεται στον υποθαλάσσιο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου ο οποίος ακολουθώντας μία διαδρομή 24 χλμ προσαιγιαλώνεται στην περιοχή του Απαλού, ανατολικά της Αλεξανδρούπολης. Κατόπιν, συνεχίζοντας με βόρεια πορεία 4 χλμ καταλήγει στο νέο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Η πλωτή μονάδα του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένη σε σταθερό σημείο και σε απόσταση 17,6 χλμ ΝΔ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ από την απέναντι ακτή της Μάκρης.

Η πλωτή μονάδα του ΑΣΦΑ Θράκης σχεδιάζεται να αγκυροβοληθεί μόνιμα σε απόσταση 8 χλμ ανατολικά από τον τερματικό σταθμό LNG «ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης».

lng.jpg

Τι έπεται

Το δεύτερο FSRU που θα ακολουθήσει θα είναι αυτό της Motor Oil, το «Διώρυγα GAS», για το οποίο αναμένεται η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.
Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 κυβικά, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs/ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 δισ. κ.μ. Θα βρίσκεται νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της Motor Oil, στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας.

Την σκυτάλη μετά θα πάρει το έργο, «Thessaloniki FSRU» από την Elpedison και προβλέπεται να αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοιχτά της Θεσσαλονίκης, ενώ αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025.

Θα περιλαμβάνει την πλωτή μονάδα αποθήκευσης, με τέσσερις δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 140.000-170.000 κ.μ., πλωτό αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης, υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου για τη σύνδεση μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού με το ΕΣΦΑ, καθώς και με τις μονάδες ηλεκτρoπαραγωγής της Elpedison.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία