ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δημοσκόπηση: Σε τι διαφέρουν η Αθήνα από τη Θεσσαλονίκη

Όσον αφορά την ιεράρχηση των προβλημάτων που ταλανίζουν τους πολίτες, η καθαριότητα και το κυκλοφοριακό βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις και για τις δύο πόλεις

 26/04/2024 07:00

Δημοσκόπηση: Σε τι διαφέρουν η Αθήνα από τη Θεσσαλονίκη

Νίκος Ηλιάδης

Η δημοσκόπηση την οποία έκανε η εταιρεία OPINION POLL (για το iefimerida.gr) είχε ως κύριο ζητούμενο την αξιολόγηση των πρώτων εκατό ημερών των νέων δημοτικών αρχών στους δήμους Αθηναίων και Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, από τα ευρήματά της εξάγονται και ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα όσον αφορά τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας. Αθήνα και Θεσσαλονίκη παρουσιάζουν ομοιότητες, έχουν όμως και εμφανείς διαφορές.

Για παράδειγμα, όσον αφορά την ιεράρχηση των προβλημάτων που ταλανίζουν τους πολίτες, η καθαριότητα και το κυκλοφοριακό βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις και για τις δύο πόλεις. Στη Θεσσαλονίκη η καθαριότητα αξιολογείται ως το σοβαρότερο πρόβλημα από έξι στους δέκα πολίτες, έναντι πέντε στους δέκα στην Αθήνα. Προφανώς αυτό έχει να κάνει με την πολύ κακή εικόνα που εμφάνιζε η πόλη στο τέλος του 2023, αλλά και τουλάχιστον τον πρώτο μήνα του 2024 έως ότου καταφέρει η νέα δημοτική αρχή να βάλει κάποια τάξη.

Το ίδιο ισχύει και για το κυκλοφοριακό, όπου στη Θεσσαλονίκη εμφανίζεται με μεγαλύτερη ένταση (47,8%) απ' ότι στην Αθήνα (33,9%), παρότι στο καθημερινό δελτίο της πρωτεύουσας φιγουράρει κάθε πρωί το απέραντο μποτιλιάρισμα σε Κηφισό, Κηφισίας και ενίοτε και στην Αττική οδό.

Η απάντηση σε αυτό το παράδοξο δεν είναι άλλη από το γεγονός ότι η πρωτεύουσα έχει πολύ καλύτερες δημόσιες συγκοινωνίες (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, τρόλεϊ, αστικά λεωφορεία), σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη. Απόδειξη ότι στην έρευνα οι Θεσσαλονικείς αξιολογούν ως τρίτο σημαντικότερο πρόβλημα τις συγκοινωνίες (17,6%), ενώ οι Αθηναίοι το κατατάσσουν στη δέκατη θέση (5,5%).

Στην Αθήνα, πολύ ψηλά, στην τρίτη θέση βρίσκεται η εγκληματικότητα/παραβατικότητα (26,3%), ενώ στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην έκτη θέση (8,4%).

Επίσης, για τους Αθηναίους σημαντικό πρόβλημα (βρίσκεται στην έκτη θέση) είναι το μεταναστευτικό (10,3%), ενώ για τους Θεσσαλονικείς είναι σχεδόν ανύπαρκτο (στη 14η θέση με 2,3%).

Απεναντίας, η κατάσταση του οδικού δικτύου αξιολογείται ως σημαντικό πρόβλημα και για τις δύο πόλεις (15,8% για την Αθήνα, 13,6% για τη Θεσσαλονίκη), όπως και η συντήρηση -ανάπτυξη πρασίνου (12,5% για Αθήνα, 9,4% για Θεσσαλονίκη). Η φτώχεια ως πρόβλημα αξιολογείται ως πρόβλημα από το 10,1% των Αθηναίων και μόλις από το 4,2% των πολιτών της φτωχομάνας Θεσσαλονίκης.

Μετρό, Flyover, ΔΕΘ

Βεβαίως ορισμένες από τις μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ των δύο πόλεων εντοπίζονται στο πεδίο των συγκοινωνιακών υποδομών. Η Αθήνα διαθέτει εδώ και 24 χρόνια δίκτυο μετρό με τρεις γραμμές (ενώ κατασκευάζεται και η τέταρτη), με 66 σταθμούς και συνολικό μήκος 90 χιλιομέτρων (17ο στην Ευρώπη, 2ο στα Βαλκάνια πίσω από την Κωνσταντινούπολη).

Η Θεσσαλονίκη πασχίζει εδώ και 18 χρόνια να ολοκληρώσει μια γραμμή μετρό, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων με 13 σταθμούς για να ακολουθήσει η επέκταση προς Καλαμαριά με άλλους πέντε σταθμούς. Ενδεικτικό της καχυποψίας που έχει προκαλέσει στους Θεσσαλονικείς όλη αυτή η κατάσταση είναι το εύρημα της δημοσκόπησης σύμφωνα με το οποίο το 66,8% δεν πιστεύει ότι το μετρό θα λειτουργήσει τον προσεχή Νοέμβριο.

Μεταξύ των προβλημάτων που απασχολούν τους Θεσσαλονικείς είναι και το Flyover το οποίο τοποθετείται στην έβδομη θέση με 7,4%. Βεβαίως, στην Αθήνα τέτοιου είδους έργα περιφερειακού οδικού δικτύου (Αττική οδός, περιφερειακή Υμηττού κ.λπ.) έχουν ολοκληρωθεί και λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια.

Πολύ ενδιαφέρον είναι το εύρημα που αφορά στην επιχειρούμενη ανάπλαση της ΔΕΘ, ένα σχέδιο το οποίο, απ' ότι φαίνεται βρίσκει διχασμένους τους Θεσσαλονικείς, παρά το κλίμα που καλλιεργείται ότι το συγκεκριμένο πρότζεκτ τυγχάνει καθολικής αποδοχής. Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση υπέρ του προωθούμενου σχεδίου ανάπλασης τάσσεται το 47,3%, ενώ διαφωνεί το 43,8% που προτείνει ο σημερινός χώρος να γίνει μητροπολιτικό πάρκο και η Έκθεση να μετεγκατασταθεί.

Η πολιτική απόκλιση

Οι ανωτέρω διαφοροποιήσεις, που φέρουν τη Θεσσαλονίκη σε δυσχερέστερη θέση σε σχέση με την Αθήνα, αιτιολογούν εν μέρει και τις σημαντικές αποκλίσεις που παρατηρούνται ως προς την εκλογική συμπεριφορά των ψηφοφόρων. Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι η δημοσκοπική επίδοση της Ελληνικής Λύσης που στη συγκεκριμένη μέτρηση εμφανίζεται στο 13,9% για το δήμο Θεσσαλονίκης, στη δεύτερη θέση, ενώ στο δήμο Αθηναίων είναι στο 6,8%, στην πέμπτη θέση. Αλλά και τα ποσοστά της Νίκης είναι σχεδόν διπλάσια στη Θεσσαλονίκη (6,1% έναντι 3,5% στην Αθήνα).

Οι προς τα δεξιά μετατοπίσεις οδηγούν τη Νέα Δημοκρατία τέσσερις μονάδες χαμηλότερα στο δήμο Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον δήμο Αθηναίων (31,5% έναντι 35,5%). Απογοητευτικές είναι οι επιδόσεις του ΠΑΣΟΚ (7,4% και πέμπτο κόμμα στο δήμο Θεσσαλονίκης, 8,7% και τέταρτη θέση στο δήμο Αθηναίων). Αντιθέτως, το ΚΚΕ εμφανίζει σχετική σταθερότητα (8,9% και 9,5%). Σημειώνεται ότι τα ποσοστά αυτά αφορούν την εκτίμηση ψήφου.

Η δημοσκόπηση την οποία έκανε η εταιρεία OPINION POLL (για το iefimerida.gr) είχε ως κύριο ζητούμενο την αξιολόγηση των πρώτων εκατό ημερών των νέων δημοτικών αρχών στους δήμους Αθηναίων και Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, από τα ευρήματά της εξάγονται και ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα όσον αφορά τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας. Αθήνα και Θεσσαλονίκη παρουσιάζουν ομοιότητες, έχουν όμως και εμφανείς διαφορές.

Για παράδειγμα, όσον αφορά την ιεράρχηση των προβλημάτων που ταλανίζουν τους πολίτες, η καθαριότητα και το κυκλοφοριακό βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις και για τις δύο πόλεις. Στη Θεσσαλονίκη η καθαριότητα αξιολογείται ως το σοβαρότερο πρόβλημα από έξι στους δέκα πολίτες, έναντι πέντε στους δέκα στην Αθήνα. Προφανώς αυτό έχει να κάνει με την πολύ κακή εικόνα που εμφάνιζε η πόλη στο τέλος του 2023, αλλά και τουλάχιστον τον πρώτο μήνα του 2024 έως ότου καταφέρει η νέα δημοτική αρχή να βάλει κάποια τάξη.

Το ίδιο ισχύει και για το κυκλοφοριακό, όπου στη Θεσσαλονίκη εμφανίζεται με μεγαλύτερη ένταση (47,8%) απ' ότι στην Αθήνα (33,9%), παρότι στο καθημερινό δελτίο της πρωτεύουσας φιγουράρει κάθε πρωί το απέραντο μποτιλιάρισμα σε Κηφισό, Κηφισίας και ενίοτε και στην Αττική οδό.

Η απάντηση σε αυτό το παράδοξο δεν είναι άλλη από το γεγονός ότι η πρωτεύουσα έχει πολύ καλύτερες δημόσιες συγκοινωνίες (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, τρόλεϊ, αστικά λεωφορεία), σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη. Απόδειξη ότι στην έρευνα οι Θεσσαλονικείς αξιολογούν ως τρίτο σημαντικότερο πρόβλημα τις συγκοινωνίες (17,6%), ενώ οι Αθηναίοι το κατατάσσουν στη δέκατη θέση (5,5%).

Στην Αθήνα, πολύ ψηλά, στην τρίτη θέση βρίσκεται η εγκληματικότητα/παραβατικότητα (26,3%), ενώ στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην έκτη θέση (8,4%).

Επίσης, για τους Αθηναίους σημαντικό πρόβλημα (βρίσκεται στην έκτη θέση) είναι το μεταναστευτικό (10,3%), ενώ για τους Θεσσαλονικείς είναι σχεδόν ανύπαρκτο (στη 14η θέση με 2,3%).

Απεναντίας, η κατάσταση του οδικού δικτύου αξιολογείται ως σημαντικό πρόβλημα και για τις δύο πόλεις (15,8% για την Αθήνα, 13,6% για τη Θεσσαλονίκη), όπως και η συντήρηση -ανάπτυξη πρασίνου (12,5% για Αθήνα, 9,4% για Θεσσαλονίκη). Η φτώχεια ως πρόβλημα αξιολογείται ως πρόβλημα από το 10,1% των Αθηναίων και μόλις από το 4,2% των πολιτών της φτωχομάνας Θεσσαλονίκης.

Μετρό, Flyover, ΔΕΘ

Βεβαίως ορισμένες από τις μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ των δύο πόλεων εντοπίζονται στο πεδίο των συγκοινωνιακών υποδομών. Η Αθήνα διαθέτει εδώ και 24 χρόνια δίκτυο μετρό με τρεις γραμμές (ενώ κατασκευάζεται και η τέταρτη), με 66 σταθμούς και συνολικό μήκος 90 χιλιομέτρων (17ο στην Ευρώπη, 2ο στα Βαλκάνια πίσω από την Κωνσταντινούπολη).

Η Θεσσαλονίκη πασχίζει εδώ και 18 χρόνια να ολοκληρώσει μια γραμμή μετρό, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων με 13 σταθμούς για να ακολουθήσει η επέκταση προς Καλαμαριά με άλλους πέντε σταθμούς. Ενδεικτικό της καχυποψίας που έχει προκαλέσει στους Θεσσαλονικείς όλη αυτή η κατάσταση είναι το εύρημα της δημοσκόπησης σύμφωνα με το οποίο το 66,8% δεν πιστεύει ότι το μετρό θα λειτουργήσει τον προσεχή Νοέμβριο.

Μεταξύ των προβλημάτων που απασχολούν τους Θεσσαλονικείς είναι και το Flyover το οποίο τοποθετείται στην έβδομη θέση με 7,4%. Βεβαίως, στην Αθήνα τέτοιου είδους έργα περιφερειακού οδικού δικτύου (Αττική οδός, περιφερειακή Υμηττού κ.λπ.) έχουν ολοκληρωθεί και λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια.

Πολύ ενδιαφέρον είναι το εύρημα που αφορά στην επιχειρούμενη ανάπλαση της ΔΕΘ, ένα σχέδιο το οποίο, απ' ότι φαίνεται βρίσκει διχασμένους τους Θεσσαλονικείς, παρά το κλίμα που καλλιεργείται ότι το συγκεκριμένο πρότζεκτ τυγχάνει καθολικής αποδοχής. Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση υπέρ του προωθούμενου σχεδίου ανάπλασης τάσσεται το 47,3%, ενώ διαφωνεί το 43,8% που προτείνει ο σημερινός χώρος να γίνει μητροπολιτικό πάρκο και η Έκθεση να μετεγκατασταθεί.

Η πολιτική απόκλιση

Οι ανωτέρω διαφοροποιήσεις, που φέρουν τη Θεσσαλονίκη σε δυσχερέστερη θέση σε σχέση με την Αθήνα, αιτιολογούν εν μέρει και τις σημαντικές αποκλίσεις που παρατηρούνται ως προς την εκλογική συμπεριφορά των ψηφοφόρων. Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι η δημοσκοπική επίδοση της Ελληνικής Λύσης που στη συγκεκριμένη μέτρηση εμφανίζεται στο 13,9% για το δήμο Θεσσαλονίκης, στη δεύτερη θέση, ενώ στο δήμο Αθηναίων είναι στο 6,8%, στην πέμπτη θέση. Αλλά και τα ποσοστά της Νίκης είναι σχεδόν διπλάσια στη Θεσσαλονίκη (6,1% έναντι 3,5% στην Αθήνα).

Οι προς τα δεξιά μετατοπίσεις οδηγούν τη Νέα Δημοκρατία τέσσερις μονάδες χαμηλότερα στο δήμο Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον δήμο Αθηναίων (31,5% έναντι 35,5%). Απογοητευτικές είναι οι επιδόσεις του ΠΑΣΟΚ (7,4% και πέμπτο κόμμα στο δήμο Θεσσαλονίκης, 8,7% και τέταρτη θέση στο δήμο Αθηναίων). Αντιθέτως, το ΚΚΕ εμφανίζει σχετική σταθερότητα (8,9% και 9,5%). Σημειώνεται ότι τα ποσοστά αυτά αφορούν την εκτίμηση ψήφου.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία